Nowoczesna stylistyka, bogatsze wyposażenie technologiczne, dynamiczny silnik – nowy Peugeot 807 umacnia swoje miejsce wśród minivanów wysokiej klasy. Wprowadzony na rynek w kwietniu 2002, model 807 został wyprodukowany w ilości 150 000 egzemplarzy dzięki cechom, które wyróżniają go w szczególny sposób w segmencie minivanów
Do stałej, ponadczasowej linii modelu 807 styliści postanowili dodać trochę nowoczesności i wyrafinowania. Subtelne zabiegi stylistyczne polegają na uwypukleniu bądź zmodyfikowaniu elementów takich jak np. zmiana wlotu powietrza polegająca na dodaniu chromowanych linii poziomych, powiększenie logo lwa przy chłodnicy do bardziej widocznych rozmiarów , dodanie listwy chromowej opasującej cały pojazd. Zabieg ten dodatkowo podkreśla zderzaki , które od pewnego czasu są systematycznie malowane w kolorze samochodu. Klamki drzwi bocznych, w nawiązaniu do chromowej opaski, również wykonane są z tego samego materiału. Logo marki z tyłu samochodu zostało powiększone jak również listwa z napisem PEUGEOT. Na koniec, nie możemy nie wspomnieć o wykorzystaniu dwóch nowych kolorów metalicznych niebieskiego „Błękit Rodos” i szarego „Księżycowy pył”.
Wnętrze samochodu wraz z wyposażeniem oraz drewnianymi elementami dekoracyjnymi wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów zachowując najwyższe standardy jakości. W tym duchu, materiały plastikowe z których wykonana jest deska rozdzielcza występują w kolorze czarnym „Mistral” a liczne elementy służące do częstego chwytania są w jaśniejszej tonacji. Klamki, lewarek, pokrętła nawiewu umieszczone na desce rozdzielczej wykonane są z chromu co dodaje prestiżu i klasy wnętrzu samochodu. Obicia foteli, podłoga oraz w wewnętrzna część drzwi zastały wykonane z nowych, harmonijnie dobranych materiałów w szarym kolorze „ Bise”. Kolor ten jest użyty w drugiej wersji wykończenia, nie zapomniano jednak o klientach, którzy woleliby zupełnie inną kolorystykę, jasną i optymistyczną, tworząc wersję zwaną „Poranek”.
Harmonię również można odnaleźć w kolejnej wersji wykończenia gdzie do obić foteli wykorzystano kombinację materiału z alkantarą jak również opcjonalnie skórę. Innym dostępnym kolorem skóry jest kolor czarny „Mistral” , do którego dobrano wewnętrzną tapicerkę drzwi oraz podłogę z alkantary w tym samym odcieniu.
Ostatni z gamy 807 z silnikiem 2,2I HDi FAP 125 kW (~170 kM) jest silnik HDi diesel, który jest ukoronowaniem rodziny dynamicznych silników czterocylindrowych wysokiej klasy.
Ta nowoczesna jednostka napędowa bi-turbo, który pojawiła się ostatnio w modelach 407 jak i 607, nadaje autu wigoru decydującego o przyjemności prowadzenia przy stosunkowo małej emisji CO2.
W wersji diesel HDi gama silników napędowych przedstawia się następująco :
- 2,0l 16 v HDi FAP 88 kW (~120 kM), 300 Nm, z 6-biegową manualną skrzynią biegów - 2,0l 16v HDi FAP 100kW (~136 kM), 320-340 Nm z 6-biegową manualna skrzynią biegów
- 2,2l 16v HDi FAP 125 kW (~170 kM), 370 Nm z 6-biegowa manualną skrzynią biegów
- 2,2l 16v HDi FAP 125 KW (~170 kM), 400 Nm z 6-biegową automatyczną skrzynią (dostępną na wiosną 2008)
A w wersji benzynowej:
-2,0l 16v 103 kW (~141 kM), 200 Nm, z 5-biegową manualną skrzynią biegów
-2,0l 16v 103 kW (~ 141 kM), 200 Nm z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów
Nowy silnik 2,2 l HDi FAP jest wynikiem 4 fazy współpracy między PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company i kompletuje gamę HDi rozwijaną od momentu podpisania układu o współpracy w 1998. Ten 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 2179 cm3 zaopatrzony jest w 16 zaworową głowicę i podwójny wałek rozrządu. Osiąga on max moc 125 kW przy 4000 obr./min przy max momencie obrotowym 370 Nm i 1500 obr./min w przypadku skrzyni mechanicznej i nawet do 400 Nm przy 1750 obr./min w przypadku sześciobiegowej skrzyni automatycznej „Tiptronic System Porsche”.
Moment obrotowy oraz reakcja silnika przy niskich obrotach został szczególnie dopracowana, gdyż przy 1000 obr./min silnik rozwija już 200 Nm momentu obrotowego a 280 Nm przy 1250 obr./min. Ponadto, silnik ma bardzo szeroki zakres obrotów, który, niezależnie, od tego na jakim biegu jedziemy powoduje przyśpieszenie auta osiagając więcej niż 350 Nm przy 3000 obr./min.
Komora sprężania nowego typu Common Rail trzeciej generacji wytrzymująca ciśnienie 1800 barów oraz podwójne turbosprężarki włączające się równolegle, są głównymi technologicznymi innowacjami tego silnika.
Reasumując, wszystkie rozwiązania mechaniczne dodają 807 dynamiki oraz poprawiają komfort jazdy przy zastosowaniu sześciobiegowej skrzyni biegów, ręcznej bądź automatycznej.
Zastosowanie 2 turbosprężarek jest światową premierą w silnikach 4- cylindrowych. System opatentowany przez Honeywell Turbo Technology składa się 2 identycznych turbosprężarek o zmniejszonej wielkości. Przy niskich obrotach, jedna turbosprężarka zapewnia elastyczność silnika. Później wspomaga ją druga, która włącza się równolegle między 2600 a 3200 obr./min zależnie od żądanego obciążenia oraz warunków atmosferycznych. Nad wszystkim sprawuje kontrolę komputer silnika. Ponadto, słaba inercja turbosprężarek, którą zawdzięczają swoim małym rozmiarom, redukuje ich czas odpowiedzi podczas uruchamiania. Te innowacje techniczne pozwalają osiągnąć większą przyjemność z jazdy a w szczególności większą elastyczność obrotową. Tym samym, użytkownik może jechać przy niskich obrotach redukując zużycie paliwa.
System spalania ECCS jest powiązany z systemem wtrysku typu Common Rail firmy Bosh trzeciej generacji, którego ciśnienie osiąga 1800 barów ( dla 1350 barów w przypadku systemu pierwszej generacji). To zwiększone ciśnienie wtrysku powiązane z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, z głowicą o 7 otworach 135 um, umożliwia zwiększenie liczby wtrysków ( aż do 6 cykli ). Wiąże się to z dużą dokładnością rozpylania oleju napędowego. Spalanie jest wówczas bardziej złożone i jednolite z zastosowaniem zoptymalizowanej mieszanki powietrza i oleju napędowego, co ogranicza szkodliwe emisje u źródła.
W Peugeot 807, silnik HDi FAP jest sprzężony z manualną 6-przełożeniową skrzynią biegów typu ML6C, w której lewarek jest usytuowany w bardzo wygodnej, wysokiej pozycji.
W odpowiedzi na rosnące wymagania dotyczące komfortu jazdy, w Peugeot 807 po raz pierwszy użyto sześcioprzekładniowej automatycznej skrzyni biegów typu AM6.
Ta nowa kombinacja silnika ze skrzynią biegów nie tylko wpływa na dynamikę ale również podwyższa komfort jazdy. Sześć przełożeń dodaje werwy przy starcie; poprzez skróceniu pierwszego przełożenia, pozwala na uzyskanie płynnego przyśpieszenia dzięki łagodnej zmianie biegów i wpływa na ogólną przyjemność wynikającą z optymalnego wykorzystania momentu obrotowego silnika.
Ostatnie przedłużone przełożenie optymalizuje zużycie paliwa jednocześnie redukując poziom hałasu.
Zastosowanie takiej skrzyni pozwala na uzyskanie jeszcze wyższego momentu obrotowego tj. 400 Nm przy 1750 obr./min.
Skrzynia AM6 może działać w dwóch trybach: tradycyjnym, automatycznym dla spokojnej, dostosowującej się do kierowcy, bezstresowej jazdy oraz sekwencyjnym, dla jazdy bardziej aktywnej z wykorzystaniem „Tiptronic System Porche”.
Po raz pierwszy wykorzystana w Peugeot 607 w wersji benzynowej V6 HDi skrzynia ta była następnie modernizowana przez „Aisin AW” według zaleceń grupy PSA Peugeot Citroen.
Istota jej działania polega na wykorzystaniu dwóch łańcuchów epicykloidalnych, pojedynczego i podwójnego. System ten jest sterowany tylko przez 5 elementów ciernych ( sprzęgła lub hamulce ). W rezultacie, przez swoją kompaktowość oraz niższą wagę skrzynia AM6 jest porównywalna do czteroprzełożeniowej automatycznej skrzyni biegów.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa, skrzynia zaopatrzona jest w funkcję „ Shift lock”, która w przypadku działającego silnika, uniemożliwia zmianę pozycji Parking bez jednoczesnego naciśnięcia na pedał hamulca. Podobnie, w przypadku otwarcia drzwi samochodu przy wyłączonym silniku i nieprzełożeniu lewarka w pozycję Parking, zostaje uruchomiony sygnał dźwiękowy.
Wykorzystanie w 807 silnika 2,2 l HDi FAP pozwala na osiągnięcie doskonałych przyśpieszeń, elastyczności przy niskich obrotach oraz maksymalnego komfortu prowadzenia. W przypadku manualnej skrzyni biegów do pokonania 1000 m wystarczyło zaledwie 31,4s a w przypadku automatycznej skrzyni biegów w pozycji Drive niespełna 32,1 s. Przyśpieszenie między 80 i 120 km/h następuje w 9,6 s na 5 biegu , a nawet w 7,7 s w wersji z automatyczną skrzynia biegów AM6. Maksymalna prędkość 200 km/h jest osiągana na ostatnim biegu ( w przypadku automatycznej skrzyni biegów maksymalna prędkość wynosi 197 km/h ). Technologia tego silnika oraz jej wpływ na osiągnięcia momentu obrotowego ograniczają zużycie paliwa oraz emisję CO2 (w cyklu mieszanym przy skrzyni manualnej 7.2l/100 i 191 g/km oraz 8,2l i 218 g/km przy skrzyni automatycznej AM6 ).
Umiarkowane zużycie paliwa oraz 80 litrowy zbiornik są dużą zaletą modelu 807.
Układy jezdne Peugeot 807 zostały dostosowane do dynamiki jednostki napędowej.
Przednie zawieszenie typu Mc Pherson, tylne z wahaczem ciągnionym i deformowalną belką poprzeczną gwarantują doskonałe zachowanie się na drodze oraz doskonałą kontrole zamierzonego kierunku jazdy. Wszystkie te zmiany mają na celu osiągnięcie optymalnego kompromisu pomiędzy aktywnym bezpieczeństwem oraz maksymalną przyjemnością z jazdy.
Tak wyposażony Peugeot 807, posiada aluminiowe felgi 16 calowe z ogumieniem 215 / 69 R16H oraz, w wyposażeniu seryjnym, system wykrywania zbyt niskiego ciśnienia w ogumieniu.
Tarczowy układ hamulcowy składa się z przednich tarczy wentylowanych o wymiarach 310 x 32 mm wyposażonych w podwójne tłoki. Wszystko składa się na niezwykle skuteczny i wytrzymały układ hamulcowy, który uzupełniają systemy ABS, REF, EVA.
Ponadto, zastosowanie systemu ESP ( Electronic Stability Program ) zapewnia kontrolę stabilności pojazdu poprzez porównanie toru jazdy zamierzonego przez kierowcę z rzeczywistym torem jazdy samochodu.
Źródło: Peugeot