Mając rodzinę, przy zakupie nowego auta przeważnie kierujemy się jego funkcjonalnością i praktycznością. Wtedy na drugi plan schodzi przyjemność z jazdy oraz emocje. Jednak osoby chcące połączyć przyjemne z pożytecznym nie mają powodu do zmartwień. Otóż firma Opel w swojej ofercie posiada taki samochód a jest nim 240 konna Zafira sygnowana napisem OPC (Opel Performance Centre).
Opis
I właśnie ten model Zafiry był jako 50 samochód w testach naszej redakcji. Zapowiada się niesamowita przygoda.Nie do pomylenia
Zafiry OPC nie da się pomylić z innymi odmianami tego modelu. Szczególnie jeśli jest w jaskrawo niebieskim kolorze a w takim był testowy egzemplarz. Dodatkowo dochodzą przepiękne 18 calowe alufelgi z nisko profilowanymi oponami o rozmiarze 225/40. Najczęściej oglądany przez innych kierowców jest tył samochodu na którym usytuowano mini dyfuzor, dwie owalne, chromowane końcówki układu wydechowego a nad nim szyba i delikatny spoiler. Mimo tych wszystkich dodatków sportowych Opel Zafira OPC nadal jest prawie zwykłym minivanem.
Tylko 2 litry pojemności
Tak, tak Opel Zafira OPC pod maską ma zaledwie 1998ccm pojemności z turbiną. Niby niewielka pojemność, lecz sportowy dział Opel Performance Centre potrafi wykrzesać i z takiego silnika niebagatelną moc 240KM oraz 320Nm momentu obrotowego.
Takie parametry rokują niesamowite doznania podczas jazdy. A jak jest w rzeczywistości... Po odpaleniu silnika do moich uszu dobiega cudowny basowy pomruk. Nie jest to taki dźwięk jak V6 czy V8, ale i tak robi wrażenie. Zapinam pas i powoli wytaczam się z parkingu. Pierwsze metry pokazują, że mam do dyspozycji typowo twarde zawieszenie i usportowione sprzęgło, ale o tym jednak napiszę później. Jedynka, dwójka i po niespełna 8 sekundach już na prędkościomierzu pierwsze 100km/h. Niestety trzeba hamować czerwone światło. Spoglądam w prawo, w lewo i widzę różne spojrzenia ludzi na sąsiednich pasach. Jedni pewnie myślą sobie ...młody koleś stuningował samochód tatusia... aż nagle słyszę tekst w CB radiu. ...Kolego w tej niebieskiej Zafirze. Czy to autentyczna wersja OPC z 240KM silnikiem pod maską?.... Czyli jednak są ludzie, którzy wiedzą, że to nie jest zwykła Zafka. Zapala się zielone (nareszcie) wciskam w podłogę pedał gazu i jak z procy wystrzeliwuje spod świateł. W lusterkach wstecznych widzę ruszające dopiero pozostałe samochody a ja dojeżdżam już do następnego skrzyżowania. No cóż, mam do czynienia z najszybszym minivanem na świecie a dowodem może być prędkość maksymalna wynosząca 231km/h. Po prostu tym autem nie da się jeździć powoli!
Tak jak wspomniałem wcześniej zawieszenie jest zestrojone stosunkowo twardo, lecz nadal umożliwiające komfortowe podróżowanie. Jednak jest małe ale... Jeśli kierowca naciśnie ...magiczny... guzik SPORT to komputer naszej Zafiry utwardzi je jeszcze bardziej. Wtedy w połączeniu z 18 calowymi felgami, Opla Zafirę OPC niczym przyklejonego do drogi trudno wyprowadzić z równowagi. Niestety wówczas zaczniemy odczuwać każdą nierówność i podróż straci na komforcie. Podobnie z układem kierowniczym, który również zostaje sztywniejszy i bardziej czuły na ruchy kierownicą.
Przyszła pora złożyć wizytę na stacji benzynowej. A na niej będziemy stosunkowo często bywać chyba, że nauczymy się spokojnej jazdy. W teście nasza Zafira OPC zależnie od stylu jazdy średnio potrzebowała od 10 do 13 litrów 98 oktanowej benzyny. Czy to dużo? Niestety przyjemności kosztują.
A teraz w sprawie wnętrza oddaje głos mojemu koledze Michałowi.
We wnętrzu również sportowo
Miałem dużo czasu, aby dokładnie przyjrzeć się wnętrzu auta. Arturowi tak spodobała się jazda Zafirą, że nie wpuszczał mnie za kółko.
Środek zaprasza nas niebiesko-czarną, skórzano-materiałową tapicerką, która jest bardzo dobrej jakości. Plastiki nie budzą większych zastrzeżeń. Konsola środkowa jest typowa dla Opla- czytelna i w miarę prosta w obsłudze. Na szczycie konsoli znajduje się kolorowy wyświetlacz odpowiedzialny za podawanie komunikatów komputera pokładowego i nawigacji. Kierownica - podobnie jak w testowanej wcześniej Astrze OPC Line-jest świetna, doskonale leży w dłoniach i jest pokryta miłą w dotyku skórą.
Za kierownicą znajdują się zegary w typowym dla Opla stylu. Typowe dla Opla jest również to, że nie ma wskaźnika temperatury silnika.
W aucie z silnikiem o mocy 240KM i sportowych aspiracjach jego brak to nieporozumienie. Obejrzyjmy fotele, bo siadając w nich poczujemy się jak w prawdziwym sportowym samochodzie. Zadbała o to słynna firma RECARO, która znana jest z produkcji foteli do rajdowych pojazdów. Mają dobre trzymanie boczne, mimo to są wygodne. Nasze kręgosłupy nie protestowały.
Tylna kanapa jest zdecydowanie mniej sportowa. Dwie osoby będą miały komfortowe warunki. Miejsca jest sporo, co prawda nie da się założyć nogi na nogę, ale tragedii nie ma.
Mamy jeszcze trzeci rząd siedzeń. Tu nie jest już tak różowo. Brakuje miejsca we wszystkich kierunkach. Bagażnik to nie najlepsze miejsce do przewożenia ludzi. Lepiej złożyć trzeci rząd siedzeń i o nim zapomnieć. Przy normalnym układzie pięciu foteli, bagażnik ma pojemność 645l.
Dużo. Gdy pozbędziemy się tylnej kanapy i zostawimy tylko dwa przednie fotele, uzyskamy 1820l powierzchni. Bardzo dużo. Dla porównania dodam, ze przy rozłożonych wszystkich 7 siedzeniach bagażnik ma pojemność 140 l. Patrząc na maksymalną pojemność, wygląda on wtedy jak schowek na okulary.
Dla kogo jest Opel Zafira OPC?...
...Napewno dla osób posiadających rodzinę, ale zarazem mających żyłkę sportową z której nie chcą rezygnować. Za niespełna 150tys.zł można się stać posiadaczem wszechstronnej a zarazem piekielnie szybkiej Zafiry OPC, która pogodzi całą rodzinę. Po prostu posiadając takie auto możemy przytoczyć przysłowie ...Wilk syty i owca cała....
Plusy
- Połączenie sportowych osiągów i funkcjonalności wnętrza
- Rewelacyjne osiągi
- Fotele RECARO
- Bagażnik
Minusy
- Cena
- Stosunkowo drogie dodatkowe wyposażenie
- Spalanie jęśli nie możemy się z tym pogodzić
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1998ccm (turbo benzynowy)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/16
Moc: 240KM przy 5600obr./min
Moment obr.: 320Nm przy 2400obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 7.8 sek.
Vmaks: 231 km/h
Zużycie paliwa: 13.4/7.4/9.6 [15.0-17.1/8.2-10.0/10.2-13.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 58 litrów
Wymiary: 4467/1801/1635 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1590 kg
Ładowność: 610 kg
Pojemność bagażnika: 140/645/1820 l [przy 7/5/2 miejscach]
Wyposażenie: wersja OPC ABS, ESP, kontrola trakcji TC, poduszki powietrzne czołowe, boczne poduszki powietrzne, aktywne zagłówki w fotelach przednich, chromowane klamki wewnętrzne, listwy okienne, listwy progowe OPC, nakładki pedałów, obwódki czarnych zegarów, elektryczne szyby z przodu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, felgi aluminiowe 18 calowe z oponami 225/40, fotel kierowcy i pasażera z regulacją w 6 kierunkach, halogeny przeciwmgłowe, interaktywny system zawieszenia IDS Plus, kierownica sportowa skórzana, regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, skórzana tapicerka, składany kluczyk, spoilery boczne progowe OPC, sportowe obniżone zawieszenie, sportowe siedzenia RECARO, sportowe zderzaki OPC, sportowe, przyciemniane lampy przednie i tylne, tylny spoiler OPC, wspomaganie kierownicy, zdalne sterowanie radiem z kierownicy, zestaw naprawczy kół (zamiast zapasowego) itd.
Dodatkowe wyposażenie lakier metalik (+1100zł), klimatyzacja automatyczna (+800zł), kolorowy wyświetlacz graficzny (+2400zł), komputer pokładowy (+900zł), mapa do nawigacji (+500zł), pilot parkowania (+1600zł), poduszki kurtynowe (+2000zł), przyciemniane szyby tylne (+600zł), radio CD70 NAVI, 7 głośników (+3450zł), reflektory bi-ksenon AFL ze spryskiwaczami (+5200zł).
Cena: 129.950zł. [wersja OPC] 148.500zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik oraz Michał W.
(Zdjęcia): Artur Ławnik