Bohater dzisiejszego artykułu jest prawdziwym Polakiem, mimo że jego pochodzenie jest niemieckie. Jego serce, czyli silnik, to produkowana w Polsce jednostka napędowa, natomiast całość składana jest zakładach General Motors w Gliwicach. Czy już wiecie o jakim aucie będzie artykuł? Tak, jest to Opel Astra IV w najnowszej odmianie 4-drzwiowego sedana, z wysokoprężnym silnikiem 1,7 CDTI o mocy 130KM. Zapraszam do lektury.
Opis
Przemyślany sedan
Kilka lat temu samochody z nadwoziem typu sedan do najładniejszych przeważnie nie należały (pomijając klasę luksusowych limuzyn). Były to zazwyczaj hatchbacki z na siłę doklejonymi "kuframi". Jednak czasy się zmieniają i wymagania klientów oraz podejście producentów również. Przykładem może być prezentowany dziś Opel Astra IV w odmianie trzybryłowego sedana, który z boku ma poprowadzoną piękną linię boczną, dodatkowo ozdobioną ładnymi 18-calowymi obręczami.
Przód to typowy Opel - spoglądające w naszym kierunku diodowe lampy do jazdy dziennej ułożone w taki sposób, aby wzbudzały agresywność. Tył to ładnie wkomponowany bagażnik, który zakończony jest dość nietypowych kształtów lampami. Astra wygląda bardzo dynamiczne i może się podobać.
Komfortowo
Zaglądamy do środka prezentowanego auta i od razu wiemy, który z koncernów jest jego twórcą. Rzucająca się w oczy deska rozdzielcza jest bardzo charakterystyczna dla wielu modeli Opla. Mimo dużego natłoku przycisków jest uporządkowana i intuicyjna. Centralnie umiejscowiono sporych rozmiarów kolorowy wyświetlacz obsługujący radio, nawigacje oraz podstawowe funkcje komputera pokładowego. Zegary posiadają sportowy charakter, dzięki umieszczeniu ich w tubach o mocno wyprofilowanych kształtach. Między nimi usytuowano, trochę przestarzale wyglądający jak na nowoczesne auto, wyświetlacz komputera pokładowego.
Wnętrze auta oferuje wygodne i komfortowe warunki podróży dla czwórki dorosłych osób plus ewentualnie dziecka. Z przodu do dyspozycji mamy dwa bardzo dobrze wyprofilowane fotele, które dodatkowo posiadają szeroki zakres regulacji. Siedzenia przypominają swoją budową fotele sportowe, niczym w sportowej odmianie OPC. Aż się nie chce z nich wysiadać!
Tylna kanapa zapewnia sporo przestrzeni nad głowami nawet wysokim pasażerom. Nieco mniej miejsca jest niestety na nogi, choć tragedii nie ma. Do dyspozycji jest dość mocno wyprofilowana kanapa, która już od samego początku sugeruje ile osób może na niej zasiąść - najlepiej nie więcej, niż dwie.
Najmniejszego problemu na pewno nie będziemy mieli z bagażami wszystkich pasażerów. Możemy wykorzystać głęboki i dobrze wyprofilowany bagażnik o pojemności 460 litrów. Nawet próg jest stosunkowo nisko, jak na sedan, położony co ułatwi pakowanie cięższych walizek.
Jakość wykonania stoi na najwyższym poziomie. Wszystko jest bardzo dobrze spasowane, a materiały bardzo miłe w dotyku i łatwe do utrzymania w czystości.
Dynamiczna
Jak wspomniałem na samym wstępie artykułu, silnik prezentowanego dziś Opla Astry produkowany jest Polsce. Dokładniej mówiąc - w Tyskiej fabryce Isuzu. Fabryka ta dosłownie od kilku dni całkowicie należy do niemieckiego koncernu General Motors.
Jednostka wysokoprężna o pojemności 1,7 l to dobrze znana, ale delikatnie zmodyfikowaną konstrukcja, która już od kilkunastu lat buduje pozytywną opinię bezawaryjnego i dobrze spisującego się silnika.
Z pojemności tej producenci obecnie uzyskują 110 i 130KM. W nasze ręce wpadła ta mocniejsza odmiana, która oferuje kierowcy całkiem niezłe osiągi. Ważący 1440kg Opel ochoczo przyśpiesza do pierwszej "setki" - zajmuje mu to nieco ponad 11 sekund. Maksymalnie możemy rozpędzić się do około 206 km/h.
Napęd standardowo przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej skrzyni biegów. Jej sześć przełożeń pozwala na sprawne i dynamiczne podróżowanie autem, nawet przy komplecie pasażerów. Owszem, przez stosunkowo krótkie przełożenia kierowca zmuszony jest dość częstego sięgania do lewarka skrzyni biegów, ale za wadę tego nie można uznać.
Testowany egzemplarz Opla Astry IV Sedan doposażony jest w system adaptacyjnego zawieszenia zwanego FlexRide. Są to trzy tryby pracy zawieszenia: standardowy, komfortowy i sportowy. W podstawowych ustawieniach auto bardzo dobrze trzyma się drogi. Dużo lepiej jest w trybie sportowym, wtedy Astra IV jest po prostu przyklejona do asfaltu! Ostatnim trybem jest Tour, który zapewnia największy komfort podróży. Za wszystko odpowiedzialny jest system elektroniczny, który po wybraniu odpowiedniego trybu automatycznie reguluje parametry zawieszenia.
1300 kilometrów na jednym baku
Gdy odbieraliśmy prezentowanego dziś Opla Astrę, na wyświetlaczu komputera widniała informacja o zasięgu rzędu 1300 km. Nie chciało mi się wierzyć, że zrobienie takiego przebiegu na 56 litrach oleju napędowego będzie możliwe. Jednak po przejechaniu w ciągu tygodnia 800 kilometrów okazało się, że zasięg jeszcze wskazywał 500 kilometrów! Coś niesamowitego. Zawdzięczamy to niesamowicie niewielkiemu apetytowi na paliwo, który podczas testu odpowiednio wynosił 4,7/3,8/4,3 (miasto/poza miastem/cykl mieszany) litrów na 100 kilometrów. Wielkie gratulacje i brawa dla konstruktorów tej oszczędnej i dynamicznej jednostki.
Podsumowując:
Opel Astra IV Sedan jest stylistycznie bardzo ciekawie zaprojektowanym samochodem, który bez wahania może służyć nie tylko jako samochód rodzinny, ale również jako reprezentacyjna limuzyna. Ceny prezentowanego modelu, z bogato wyposażonym wnętrzem zaczynają się od 86 050 zł, co można uznać za normalną cenę w tej klasie aut. Dlatego warto zapoznać się bliżej z tym modelem, który mimo pochodzenia niemieckiego, jest z krwi i kości Polakiem.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny Common Rail
Pojemność silnika: 1686 ccm
Moc: 130 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 300 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,3 sek.
Vmaks: 206 km/h
Zużycie paliwa: 4,3/3,4/3,7 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 4,7/3,8/4,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 56 litrów
Teoretyczny zasięg: 1300 kilometrów
Wymiary: 4658/1814/1500 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1440 kg
Ładowność: 600 kg
Pojemność bagażnika: 460 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2 : 99 g/km
Opony: 235/45R18
Cena wersji podstawowej: 86 050 PLN
Cena wersji testowanej: 92 250 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik