Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Po teście Seata Leona Cupra przyszła pora, aby przedstawić jego konkurenta czyli Opla Astrę OPC z dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 240KM. Zapraszam wszystkich do lektury o nieprzewidywalnej sportowej wersji Astry.

Opis

Niebieska agresja
Opel Astra OPC jest samochodem wyróżniającym się z tłumu w każdym calu. Z przodu spogląda na nas wyłupiastymi światłami, które połączono ostrym kantem z maską silnika. Z boku Astra OPC posiada smukłą, ale agresywną sylwetkę linii bocznej z niewielkimi szybami w kształcie półkola. Opony o rozmiarze 225/40 osadzono na 18-to calowych alufelgach, o ciekawym wzorze. Z tyłu, punktem kulminacyjnym jest umiejscowiona centralnie, końcówka układu wydechowego i przyciemniane klosze świateł. Obok tego auta nikt nie przejdzie bez zainteresowania zwłaszcza, jeśli jest w jasnoniebieskim kolorze nadwozia.

2+2
Wnętrze najmocniejszej odmiany Astry, przeznaczone jest tylko dla dwóch dorosłych pasażerów. Owszem z tyłu zasiądą dwie osoby, lecz o komforcie mogą pomarzyć. Po prostu, tylne miejsca mogą służyć jako awaryjne i tylko na krótkie odcinki. Przód oferuje dwa bardzo mocno wyprofilowane, kubełkowe fotele. Są ciasne i otulają ciało z każdej strony. Dzięki czemu nawet w ostrzej pokonywanych zakrętach siedzimy pewnie i bezpiecznie. Kierowca jak i pasażer miejsca na nogi ma pod dostatkiem, ale gorzej jest nad głowami. Spowodowane jest to mocno pochyloną szybą, opadającą. Z bagażami dwójki pasażerów nie będzie najmniejszego problemu. Do dyspozycji mamy 340 litrów przestrzenni bagażowej z płaską podłogą, lecz o wysokim progu załadunkowym.
Spójrzmy na deskę rozdzielczą. Praktycznie niczym nie różni się od zwykłej odmiany. Zegary są czytelne, lecz mogłyby być trochę bardziej przejrzyste. Niestety, nie znajdziemy na nich wskaźnika temperatury silnika, co w samochodzie typowo sportowym bardzo się przydaje! Deska rozdzielcza składa się z 7 calowego wyświetlacza obsługującego radio, komputer pokładowy oraz nawigację. Niżej znajduje się centrum dowodzenia radiem i klimatyzacją. Po krótkim zapoznaniu się z nią, nic nie będzie nam sprawiać trudności podczas jej użytkowania.
Miękka kierownica pokryta skórą i lewarek skrzyni biegów, leżą idealnie w dłoniach kierowcy Astry OPC. Szczerze mówiąc, aż nie chce się nam, ich wypuszczać z dłoni.
Kończąc opisywanie wnętrza, nie byłbym sobą, gdybym nie przyjrzał się jakości jego wykonania. Plastiki są miękkie i miłe w dotyku a w dodatku dobrze spasowane. Podobnie ma się sytuacja ze skórzaną tapicerką. Wykonana jest z dobrej jakości skóry i nie budzi żadnych zastrzeżeń.

240KM i przedni napęd
Najmocniejsza odmiana Astry, pod maską posiada benzynowy silnik przygotowany przez specjalistów z Opel Performance Centre. Dwulitrowa, turbodoładowana jednostka napędowa oferuje kierowcy 240KM i 320Nm momentu obrotowego. Silnik połączono z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, o krótkich przełożeniach. O elastyczności możemy wypowiadać się w samych superlatywach. Auto przyśpiesza z każdej prędkości i w każdej chwili wybranej przez kierowcę. Dzięki takim parametrom Astra OPC, według producenta pierwszą setkę osiąga po 6.4 sekundach, zaś prędkość maksymalna wynosi 244km/h. A jak jest w rzeczywistości? Test na zamkniętym terenie wszystko zweryfikuje. Najpierw prędkość maksymalna i przyśpieszenie do pierwszych 100km/h. Jedynka, dwójka i już po 6.6 sekundach na prędkościomierzu ukazuje się cyfra sto. Kolejne biegi i Astra ochoczo, przyśpiesza aż do 255km/h (według własnych pomiarów). Kolejną próbą jest zacieśniający się slalom. Próba ta ukazuje, że mimo twardego zawieszenia Opel ma tendencje do sporej podsterowności, z którą musimy często walczyć. Zauważyłem też, podczas ostrego przyśpieszania, układ kierowniczy jest niedopracowany gdyż powoduje wyrywanie z rąk kierownicy. Trzeba o tym zawsze pamiętać i posiadać sporo siły, aby Astrę OPC utrzymać w ryzach. Zawieszenie jak przystało na sportowe auto zestrojono twardo, a nawet bardzo twardo i niezapomnijmy, że mamy jeszcze możliwość utwardzenia go za pomocą przycisku SPORT. Tak ustawione zawieszenie daje ekstremalne doznania podczas jazdy Astrą OPC.
Koszty podróżowania, prezentowanym dziś autem do najtańszych nie należą. Średnie spalanie oscyluje w granicach 12 litrów, co daje przy 52 litrowym baku teoretyczny zasięg rzędu 436 kilometrów. W mieście zużycie paliwa wzrasta diametralnie aż do wartości 15.6 litrów na każde 100 kilometrów. Niestety, auta sportowe rzadko bywają oszczędne dla portfela właściciela.

Dla twardziela
Opel Astra OPC jest samochodem typowo sportowym. Osiągi powodują, że głównym odbiorcą tego modelu będą młode i dynamiczne osoby lubiące przypływ adrenaliny i przyśpieszenia wgniatającego w kubełkowy fotel. Aby stać się jej posiadaczem musimy wyłożyć 115.050zł. za wersję podstawową OPC. Dokupując kilka dodatków cena rośnie aż do 137.950zł. I właśnie tyle kosztuje prezentowany dziś Opel Astra OPC. Dużo? Może trochę zbyt dużo, lecz dla prawdziwego fana sportowych doznań nie liczą się koszty, a przyjemność z jazdy.

Plusy
+ Dynamiczny silnik
+ Ciekawa stylistyka nadwozia
+ Osiągi

Minusy
- Niedopracowany układ kierowniczy
- Cena

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1998ccm benzynowy (turbo)
Moc: 240KM przy 5600obr./min
Moment obr.: 320Nm przy 2400obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 6.4sek. [6.6sek. własne pomiary]
Vmaks: 244km/h [255km/h własne pomiary]
Zużycie paliwa: 13.0/7.0/9.2 [15.6/9.8/11.9 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 52litrów
Teoretyczny zasięg: 436 kilometrów
Wymiary: 4290/2033/1405 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1393kg
Ładowność: 423kg
Pojemność bagażnika: 340/[690] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/5

Wyposażenie: wersja OPC

Cena: 115.050zł. [wersja OPC] 137.950zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Artur i Marcin Ławnik


Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej