Po długich oczekiwaniach przyszła pora na nowość pochodzącą z naszego kraju, a dokładnie mówiąc z Gliwic. Jest nią Astra w wersji sedan. Do dyspozycji naszej redakcji oddano, najbogatszą wersję Cosmo z benzynowym silnikiem 1.8 o mocy 140KM.
Opis
Wreszcie ładny sedanNajnowsze wcielenie Astry w wersji sedan, wreszcie nie przypomina auta kompaktowego z przyklejonym od niechcenia "kuperkiem", a przemyślany zabieg stylistów. Muszę przyznać, że mimo mojej niechęci do sedanów zbudowanych na bazie kompaktów, Astra Sedan jest ładnym i zgrabnym samochodem, mogącym podobać się wszystkim.
Ocena wnętrza oraz komfortu jazdy
Środek Astry praktycznie niczym nie różni się od wersji hatchback. Deskę rozdzielczą zaprojektowano typowo po niemiecku. Wszystko jest uporządkowane i dziecinie proste w obsłudze. Podobnie jest z zegarami, które są czytelne i przejrzyste, niezależnie od pory dnia. W dodatku miło dla oka podświetlone, żółtym kolorem. Przejdźmy do foteli.
Przednie są mocno wyprofilowane, dzięki temu kierowca jak i pasażer mają zapewnione trzymanie boczne podczas szybszej jazdy, oprócz tego zapewniają dobry komfort podróżowania nawet na dłuższych trasach. Podobnie jest z tyłu, gdzie teoretycznie trzyosobowa kanapa zapewnia wysoki komfort dla dwójki dorosłych pasażerów. Miejsca nad głowami jest pod dostatkiem, zaś na nogi może zbraknąć gdy przed nami usiądzie wysoki kierowca lub pasażer.
Z bagażami również nie będziemy mieli żadnych problemów, no może po za jednym... jak się dostać do 490 litrowego bagażnika? Z zewnątrz jest to całkowicie niemożliwe, ponieważ bagażnik możemy otworzyć, naciskając przycisk na desce rozdzielczej. Jak, już zapakujemy nasze bagaże pojawia się kolejny problem, brak uchwytu, aby tą klapę zamknąć!
Spójrzmy teraz na jakość plastików oraz materiałów wykorzystanych w testowym aucie. Jak to już bywa w niemieckich autach są idealnie spasowane i miłe w dotyku! Niestety całkowicie nie przypadło mi do gustu, połączenie drewnopodobnej okleiny z czarnym, błyszczącym plastikiem na konsoli środkowej. No cóż, kwestia gustu, każdy lubi co innego.
Niepozorne 140KM
Pod maską prezentowanej Astry, znajduje się szesnastozaworowy silnik o pojemności 1796ccm. Z tej jednostki napędowej producent oferuje nam równe 140KM oraz 175Nm momentu obrotowego. Jak takie parametry przekładają się na osiągi, ważącej równe 1306kg Astry Sedan? Okazuje się, że pierwszą setkę osiągamy już po 10 sekundach i na tym nasze przyśpieszenie nie kończy się. Auto ochoczo przyśpiesza dalej, aż do momentu uzyskania prędkości maksymalnej, wynoszącej około 210km/h. Za osiągami podąża zestrojenie zawieszenia, które jest połączeniem komfortu oraz pewnego prowadzenia auta. Auto niczym przyklejone trzyma się drogi. Podobnie ma się sytuacja z układem kierowniczym zapewniającym kierowcy, bezstresowe prowadzenie.
Silnik został spięty z 5-cio biegową, manualną skrzynią biegów o krótkich skokach, między poszczególnymi przełożeniami. Niestety, wielką wadą tej skrzyni jest brak szóstego przełożenia, które spowodowałoby zmniejszenie hałasu w kabinie, podczas szybszej jazdy oraz spalania. Elastyczność stoi na dobrym poziomie, dzięki dobrze dobranej skrzyni biegów oraz w miarę sporego momentu obrotowego.
Na koniec pora wspomnieć o spalaniu prezentowanej Astry. Niestety, do najmniejszych nie należy. W mieście auto potrzebuje około 11 litrów benzyny bezołowiowej. Podczas jazdy w trasie, spalanie oscylowało w granicach 7 litrów, zaś średnio Astra Sedan potrzebowała 8.4 litrów na każde 100 kilometrów. Przy pełnym 52 litrowym baku, daje możliwość przejechania dystansu 620 kilometrów bez tankowania.
Dobra propozycja, gdyby nie cena
Opel Astra Sedan z silnikiem 1.8 16V 140KM jest idealną propozycją dla młodej rodziny, potrzebującej niedużego auta z wyglądu, zaś z wielkim bagażnikiem. I właśnie taka jest Astra Sedan! Aby stać się posiadaczem podstawowej wersji tego modelu, musimy naszykować 79.500zł. Jeśli spodobała się Wam prezentowana wersja, musicie dołożyć do tej ceny aż 17.050zł! Niestety, tak to już bywa u niemieckich producentów, że dodatkowe wyposażenie jest bardzo drogie. Ostateczny wybór pozostawiam Państwu.
Plusy
+ Dynamiczny silnik
+ Przestronne wnętrze
+ Dużej pojemności bagażnik
Minusy
- Otwieranie bagażnika tylko z wnętrza oraz brak uchwytu do zamykania
- Cena
- Brak szóstego biegu
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1796ccm (benzynowy)
Moc: 140KM przy 6300obr./min
Moment obr.: 175Nm przy 3800obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.2sek.
Vmaks: 208km/h
Zużycie paliwa: 10.0/5.9/7.4 [11.0/6.9/8.4 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 52litrów
Teoretyczny zasięg: 620 kilometrów
Wymiary: 4587/1753/1458 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1306kg
Ładowność: 428kg
Pojemność bagażnika: 490/[870] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Wyposażenie: wersja Cosmo
Cena: 79.500zł. [wersja Cosmo] 96.550zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik