Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Mały, ale przestronny, niezwykle atrakcyjny, a nade wszystko rozsądny — tego właśnie mogą oczekiwać nabywcy zupełnie nowego podstawowego modelu w ofercie marki Opel, który trafi do sprzedaży w czerwcu 2015 roku.  Nazywa się po prostu KARL.

 

Mały samochód został zaprojektowany od podstaw i zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie. W rozsądnej cenie klienci będą mogli nabyć atrakcyjnie prezentujący się pięciodrzwiowy samochód o długości 3,68 m i wysokości 1,48 m, którym może podróżować nawet pięć osób, wyposażony w liczne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, które dotychczas nie były oferowane w tym segmencie. KARL będzie wkrótce dostępny także z najnowszym systemem pokładowej łączności. Od jesieni 2015 roku samochód ten można będzie zamówić zarówno z systemem multimedialnym IntelliLink nowej generacji, jak i z systemem Opel OnStar — osobistym asystentem łączności i usług. Oba systemy czynią z KARLa najlepiej skomunikowany i najbardziej dbający o kierowcę samochód w jego segmencie. Pod maską nowego podstawowego modelu Opla pracuje skonstruowany specjalnie na jego potrzeby jednolitrowy wolnossący trzycylindrowy silnik benzynowy, którego zużycie może wynieść nawet od 4,3 litra paliwa na 100 kilometrów w cyklu mieszanym, co odpowiada emisji 99 gramów CO2 na kilometr. Od lata 2015 roku, dzięki praktycznemu modelowi KARL, mistrzowi indywidualizacji ADAMowi oraz popularnej i uniwersalnej Corsie, firma Opel będzie mogła poszczycić się najbogatszym i najmłodszym na rynku portfolio w segmentach A i B. Zadowoleni będą nawet najbardziej wymagający klienci.

 

„Nazwa KARL — krótka, mocna i z charakterem —  oddaje zalety nowego modelu” — wyjaśnił dyrektor generalny Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann. „To w pełni dojrzały samochód, który działa na emocje i intelekt. KARL ma wszystkie typowe cechy i zalety Opla, w tym technicznie zaawansowany, cichy, trzycylindrowy silnik o pojemności jednego litra, a także bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, które nie jest normą w tym segmencie. Opel KARL to idealny samochód dla klientów zwracających uwagę na cenę i oczekujących połączenia codziennej funkcjonalności, komfortu i nowoczesnych technologii”.

 

KARL został opracowany także pod kątem funkcjonalności i uniwersalności. Przy rozstawie osi 2 385 mm i masie 939 kg pięciodrzwiowe nadwozie oferuje dość miejsca nawet dla pięciu osób. Fotel kierowcy i kolumna kierownicy są regulowane w pionie (od wersji Enjoy), a z tyłu można zamontować dwa foteliki dziecięce zgodne z systemem ISOFIX. Asymetrycznie dzielona (40:60) i składana tylna kanapa (opcja w wersji Enjoy, standard w Cosmo) umożliwia elastyczne powiększanie przestrzeni bagażowej. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność bagażnika KARLa do dachu wynosi 1 013 litrów.

 

W lekkim KARLu zastosowano opracowane przez firmę Opel rozwiązania zapewniające najwyższy komfort jazdy i najlepsze właściwości jezdne w tej klasie pojazdów. Przednie zawieszenie ze sprężynami kompensującymi obciążenia boczne, podwójnie łączone tuleje zawieszenia oraz wysoka sztywność strukturalna poprawiają właściwości jezdne oraz ograniczają hałas i wibracje. Rozwiązania podnoszące komfort jazdy zastosowano także w tylnym zawieszeniu. Przed tylnymi kołami została zamontowana rurowa belka skrętna o przekroju litery V. Umożliwiło to perfekcyjne dopasowanie charakterystyki skrętności belki w osi poziomej i pionowej do mocy silnika i masy pojazdu. Tylne amortyzatory zamontowano pionowo nad kołami, aby zapewnić skuteczne wyrównywanie przechyłów i tłumienie wstrząsów. Komfort jazdy poprawiają też pionowe łączniki amortyzatorów typu „dual-path”, które zmniejszają hałas i wibracje. Skrojony na miarę układ kierowniczy zapewnia bardzo dobre własności jezdne i prowadzenie niezależnie od tego czy jest w trybie standardowym czy City.

 

Oszczędna eksploatacja: nowy trzycylindrowy silnik 1.0 ECOTEC

 

Pod zgrabnym nadwoziem kryje się najnowszej generacji zespół napędowy firmy Opel. Supernowoczesny trzycylindrowy silnik benzynowy 1.0 ECOTEC o mocy 55 kW/75 KM, charakteryzujący się wysoką kulturą pracy i sprawnością, pochodzi z tej samej wysoko ocenianej rodziny turbodoładowanych jednolitrowych silników, co jednostki montowane w modelach Corsa i ADAM. Już na etapie projektowania silnika inżynierowie starali się eliminować wibracje poprzez zastosowanie mało rezonującej konstrukcji bloku, dzielonej miski olejowej, dźwiękochłonnej pokrywy rozrządu oraz kolektora wydechowego zintegrowanego z głowicą cylindrów w celu ograniczenia hałasu. Rozwiązania te istotnie poprawiają kulturę pracy silnika. KARL jest więc zatem wyjątkowo cichym i dopracowanym samochodem, jak na swój segment i kategorię cenową.

 

Mały model Opla z opcjonalnym pakietem ecoFlex, obejmującym poprawiające własności aerodynamiczne spojlery przedni i dachowy, a także opony o obniżonych oporach toczenia, emituje tylko 99 gramów CO2 na kilometr, zużywając 4,3 litra benzyny na 100 kilometrów. Kierowcy mogą precyzyjnie regulować wykorzystanie mocy za pomocą innowacyjnej, miękko działającej pięciobiegowej przekładni. Nowy podstawowy model Opla spełnia zatem wszystkie wymagania stawiane samochodom z bardzo konkurencyjnego segmentu A.

 

Technologie oraz funkcje, które podbiją serca właścicieli małych samochodów

 

KARL jest wyposażony w liczne funkcje poprawiające bezpieczeństwo i komfort, zwykle niedostępne w samochodach z tej kategorii cenowej. Oprócz standardowych systemów ABS, kontroli trakcji TCPlus, elektronicznego programu stabilizacji ESPPlus oraz systemu ułatwiającego ruszanie na wzniesieniu (HSA), który zapobiega stoczeniu się pojazdu z pochyłości przy ruszaniu z miejsca, KARL może być również wyposażony w system ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruchu, który dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo. Wykorzystując obraz z przednich kamer, system ostrzega kierowcę o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu za pomocą sygnału akustycznego oraz migającej żółtej diody w panelu wskaźników. Funkcja doświetlania zakrętów zintegrowana ze światłami przeciwmgielnymi poprawia bezpieczeństwo kierowcy oraz innych uczestników ruchu podczas pokonywania zakrętów. W standardowym wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa nie zabrakło także sześciu poduszek powietrznych oraz system składania pedałów (PRS).

 

KARLowi trudno także zarzucić cokolwiek pod względem komfortu. Opcjonalne podgrzewane przednie fotele i podgrzewana kierownica pokryta skórą zapewniają zimą przyjemne ciepło. KARL wyposażony jest także w przycisk uruchamiający tryb City (od wersji Enjoy), znany już z ADAMa i Corsy. Wciśnięcie przycisku powoduje zwiększenie siły wspomagania w celu ułatwienia manewrów w ciasnej przestrzeni. Z kolei asystent parkowania zapobiega stłuczkom podczas parkowania, emitując sygnał ostrzegający przed przeszkodami w trakcie cofania. Tempomat z ogranicznikiem prędkości dba o to, aby kierowca nie przekroczył dozwolonej szybkości, co jest niezwykle przydatne w ruchu miejskim lub w strefach zamieszkania, gdzie obowiązuje ograniczenie do 30 km/h. Podróż latem dodatkowo uprzyjemni (również opcjonalne) sterowane elektrycznie okno dachowe.

 

Systemy łączności ratujące życie i zapewniające rozrywkę: bezkonkurencyjne w tym segmencie

 

Już od jesieni można będzie zamówić KARLa z systemem multimedialnym IntelliLink z licznymi funkcjami łączności oraz systemem Opel OnStar, który również umożliwia korzystanie z wielu usług. Dzięki temu wyposażeniu nowy podstawowy model Opla wyznaczy nowe standardy łączności w segmencie najmniejszych samochodów.

 

Abonenci systemu Opel OnStar będą mogli korzystać z szerokiej oferty usług. Na przykład otwarcie poduszki powietrznej spowoduje automatyczne wysłanie wiadomości alarmowej do centrum Opel OnStar. Po otrzymaniu takiej wiadomości doradca skontaktuje się z kierowcą pojazdu w celu ustalenia, czy podróżujące nim osoby potrzebują pomocy, a w przypadku braku odpowiedzi na miejsce zdarzenia natychmiast zostaną wysłane służby ratunkowe. To tylko jedna z usług i funkcji systemu Opel OnStar. Za jego pośrednictwem kierowca i pasażerowie mogą nawiązać kontakt z całodobową, działającą przez 365 dni w roku pomocą drogową oraz korzystać z innych usług, wiedząc, że doradca odpowie w ich ojczystym języku. Ponadto dzięki systemowi Opel OnStar, KARL będzie wyposażony w punkt dostępowy Wi-Fi 4G LTE, do którego można podłączyć jednocześnie nawet 7 urządzeń.

 

KARL w wersji Cosmo jest wyposażony w radioodbiornik R300 BT, gniazdo Aux-in i port USB oraz moduł Bluetooth umożliwiający korzystanie z telefonu w trybie głośnomówiącym, a także strumieniową transmisję dźwięku. Tradycyjnemu radiu może towarzyszyć tuner DAB+ (Digital Audio Broadcasting) oferujący znacznie większy wybór stacji radiowych i wyższą jakość dźwięku. Również od jesieni będzie można zamawiać nową generację systemu IntelliLink, która ułatwi użytkownikom KARLa korzystanie ze smartfonów i niektórych aplikacji wymagających połączenia z Internetem w samochodzie.

 

Interfejsy Android Auto i Apple CarPlay w inteligentny sposób umożliwiają właścicielowi KARLa proste korzystanie z wybranych funkcji smartfona na ekranie systemu multimedialnego IntelliLink. Do funkcji tych należą nawigacja, wprowadzanie wiadomości tekstowych bez użycia rąk, dostęp do listy kontaktów oraz aplikacje związane z odbiorem serwisów informacyjnych i odtwarzaniem muzyki. Wieloma funkcjami można sterować za pomocą przycisków na kierownicy, dzięki czemu kierowca rzadziej odrywa od niej ręce i pozostaje skupiony na obserwowaniu drogi.

 

Strona główna IntelliLink oferuje dostęp do pięciu najważniejszych funkcji: nawiązywania połączeń telefonicznych (Telefon), słuchania muzyki (Audio), oglądania zdjęć i filmów (Galeria), zmiany ustawień, np. języka systemu (Ustawienia) oraz integruje z telefonem.

 

Zdecydowane linie z charakterem

 

Stylistyka KARLa sprawia, że mimo niewielkich rozmiarów samochód prezentuje się dojrzale i wyraziście. Przód auta daje wesołe i sympatyczne wrażenie. Przez szeroką i nisko osadzoną trapezowatą kratę grilla przebiega charakterystyczna dla marki, zaprojektowana na potrzeby tego modelu, listwa podtrzymująca logo Opla. Listwa ta jest węższa, a jej zawinięte końcówki kierują uwagę w stronę intrygujących kloszy reflektorów w kształcie orlich oczu, osadzonych po obu stronach grilla. Charakterystyczne i dynamicznie wznoszące się przetłoczenie na drzwiach to element efektownej stylistyki firmy Opel z wyraźnie określonymi zasadami. Dwie zdecydowanie poprowadzone linie przecinające klamki podkreślają dynamiczny charakter auta i jego wysoką jakość. Efekt ten wzmacniają duże przednie i tylne światła, dzięki którym sylwetka samochodu zdradza wyjątkową dbałość o detale, niezwykle rzadko spotykaną w tej klasie. KARL jest dostępny w 10 kolorach, od fioletowego („Mystic Violet”) do limonkowego („Fresh Green Lime”). W ofercie są też różne wzory obręczy kół w rozmiarze od 14 do 16 cali.

 

Obszerne wnętrze KARLa oraz kokpit zaprojektowany z myślą o potrzebach kierowcy zapewniają jego użytkownikom poczucie przestrzeni, jakości i troski o detale, które dotąd zarezerwowane było dla posiadaczy droższych samochodów. Pomysłowe schowki, takie jak dodatkowa półka nad skrytką w desce rozdzielczej przed fotelem pasażera oraz duże kieszenie w drzwiach, w których zmieści się standardowa litrowa butelka z napojem, to przykłady efektywnego wykorzystania przestrzeni. W tylnych drzwiach zastosowano tradycyjne opuszczane szyby, co jest kolejną rzadkością w tej kategorii cenowej.

 

Kompleksowy pakiet

 

Dzięki typowej stylistyce Opla, żwawemu silnikowi o wysokiej kulturze pracy, niemal niezliczonym rozwiązaniom z zakresu bezpieczeństwa, a także wyznaczającym nowe standardy technologiom łączności i systemom multimedialnym KARL jest pełnoprawnym członkiem rodziny modeli Opel.

 

Źródło: Opel Polska

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej