Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Wyjątkowi sportowcy Opla są oznaczani skrótem OPC. Dokładnie 15 lat temu na drogi wyjechał pierwszy model produkcyjny opracowany przez Opel Performance Center. Od tego czasu Opel, przy tworzeniu samochodów wyczynowych przeznaczonych do użytku na drogach, wykorzystuje wiedzę zdobywaną na imprezach sportowych, co zapewnia płynne przeniesienie technologii ze sportów motorowych do świata samochodów produkowanych seryjnie.

„Pracownie Opel Performance Center oferują klientom spragnionym mocnych wrażeń samochody o doskonałych osiągach, sportowej sylwetce i wyróżniające się na tle masowo produkowanych modeli — bez uszczerbku dla funkcjonalności w codziennym użytkowaniu. Nasze modele OPC to wyjątkowe osiągi i czysta pasja” — wyjaśnił prezes Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann.

Niezwykle charakterystyczna stylistyka OPC: „Podkreśla moc”

„Patrzący nie może mieć żadnych wątpliwości, że ma przed sobą model OPC” — zauważył Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania w firmie Opel. Na przykład Astra OPC dumnie prezentuje swoją muskularną sylwetkę z pięknie ukształtowanymi przednim i tylnym zderzakiem, bocznymi panelami i aerodynamicznym spojlerem dachowym oraz w pełni zintegrowanymi końcówkami rur wydechowych w kształcie trapezu. Wszystkie te elementy nadają mu wyjątkowy charakter, typowy dla wersji OPC. Ponadto, w przypadku Insignii OPC projektanci nadali obszernym wlotom powietrza kształt kłów prehistorycznego tygrysa. Wszystkie modele OPC spełniają wymogi opisane przez Marka Adamsa. „Każdy detal i każda linia muszą zdradzać moc drzemiącą pod maską”.

Nowa podstawa dla sportów motorowych: OPC zamiast GSI

Gdy Astra G w 1998 roku zastąpiła Astrę F, bestselerowy model Opla stał się bardziej wydajny i przestronny, wzrosła też jakość wykończenia. Volker Strycek, legenda Opel Motorsport i współzałożyciel OPC, pamięta jednak, że ówczesna wersja miała jedną wadę. „Ten samochód zupełnie nie nadawał się do rywalizacji na torze. Nie planowano wersji GSI, dlatego brakowało zespołu napędowego i odpowiedniego zawieszenia, które pozwoliłyby na udział w zawodach sportowych. Wzięliśmy się więc do pracy i w ciągu roku opracowaliśmy i przetestowaliśmy całkowicie nowy model — Opla Astrę OPC 1” — wyjaśnił Strycek. Później zaprojektowaliśmy wiele innych modeli Opli OPC, które mogły wyjechać na drogę prosto z toru Nürburgring — w niektórych przypadkach tuż po ustanowieniu nowego rekordu okrążenia.

Obecnie flagowym sportowym modelem OPC jest Insignia z silnikiem o mocy 239 kW/325 KM, ale podobny poziom reprezentuje Astra OPC. Została ona wyposażona w jednostkę o mocy 206 kW/280 KM. Dzięki kompaktowym rozmiarom i odpowiednio mniejszej masie sportowa Astra jest niemal tak dynamiczna jak jej większa siostra.

1999: Opel Astra OPC o mocy 118 kW/160 KM zostawia ślad

Na bazie dwulitrowego silnika ECOTEC o mocy 100 kW/136 KM nowo utworzony zespół OPC zbudował wysokoobrotową, dynamiczną jednostkę, która w niczym nie przypominała oszczędnego modelu wyjściowego. Zastosowano kute tłoki, ostrzejsze wałki rozrządu, powiększono kanały dolotowe i wydechowe z kolektorem wydechowym i zoptymalizowano układ sterowania silnikiem, zwiększając w ten sposób jego moc do 118 kW/160 KM. Dodatkowa chłodnica oleju oraz zmodyfikowany termostat układu chłodzącego zapewniają właściwą temperaturę w każdej sytuacji.

Zwiększenie mocy silnika spowodowało konieczność wprowadzenia pewnych zmian w podwoziu, dzięki którym nowy Opel odznacza się nie tylko imponującymi osiągami, ale też doskonałymi właściwościami jezdnymi i prowadzeniem. Środek ciężkości samochodu obniżono o dwa centymetry, zastosowano amortyzatory Bilstein, za 17-calowymi obręczami BBS zamontowano większe tarcze hamulcowe, wprowadzono nowo zaprojektowane wahacze i bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Ponadto Opel OPC wyróżnia się pakietem aerodynamicznym oraz kubełkowymi fotelami Recaro. Astra G OPC jest do dziś popularnym autem wygrywającym w wyścigach samochodów wyposażonych w dwulitrowe silniki wolnossące. Volker Strycek odpowiadał za produkcję 2500 seryjnych sportowych Opli Astra — minimalnej liczby wymaganej do uzyskania homologacji. Zainteresowanie było jednak znacznie większe. Fani sportów motorowych oszaleli na punkcie Astry OPC. W rezultacie liczbę wyprodukowanych pojazdów zwiększono do 3000. Wszystkie znalazły nabywców w ciągu zaledwie 4 miesięcy.

2001: spektakularne osiągi dzięki turbosprężarce

Sukces sportowy i komercyjny sprawił, że zespół OPC zyskał pewność siebie i postanowił zrealizować kolejny wyjątkowy projekt. Ambicją zespołu było zbudowanie najszybszego kompaktowego minivana na świecie. Debiut Zafiry OPC zbiegł się z wprowadzeniem turbosprężarki. Od tego momentu wszystkie kolejne modele opracowane w Opel Performance Center były wyposażone w efektywną technologię turbodoładowania. Moc dwulitrowych jednostek stopniowo wzrastała ze 141 kW/192 KM w pierwszej generacji Zafiry OPC do 147 kW/200 KM w drugiej generacji Astry OPC, a następnie z 176 kW/240 KM do 206 kW/280 KM (taką moc rozwija silnik najnowszego Opla Astry OPC). Wraz z mocą wzrósł również moment obrotowy. W przypadku turbodoładowanego silnika 2.0 pierwszej generacji wynosił on 250 Nm, zaś najnowsza jednostka oferuje imponujący moment obrotowy 400 Nm.

Pogromcy rekordów: w swoim drugim domu — na torze Nürburgring

Modele OPC każdego roku potwierdzają swoją wartość i regularnie biją rekordy okrążenia na torze Nürburgring-Nordschleife o długości 20,8 km. W 2005 roku Astra OPC drugiej generacji ustanowiła nowy rekord w swojej klasie, pokonując okrążenie w czasie 8:35,94. Rok później Zafira OPC uzyskała najlepszy czas w kategorii kompaktowych minivanów (8:54,38), który do dziś nie został pobity. Również Corsa OPC wyznaczyła nowe standardy w segmencie małych samochodów w 2007 roku. Seryjnie produkowany samochód pokonał okrążenie w ciągu 8:47,99. Tor wyścigowy to jednak nie tylko miejsce rekordowych przejazdów, lecz także poligon, na którym samochody OPC poddawane są morderczym testom. „Zielone piekło” uchodzi za najbardziej wymagający tor wyścigowy na świecie. Legendarny tor Nordschleife to niemal drugi dom firmy Opel. Samochody oznaczone symbolem błyskawicy przechodzą tu rygorystyczne testy od początku lat 60. Firma Opel podpisała ze spółką Nürburgring Ltd umowę o współpracy, a w bezpośrednim sąsiedztwie toru założono w 2006 roku ośrodek testowy Opla.

Nürburgring Edition: nomen omen

Producent samochodów z Rüsselsheim przygotował dotąd dwie specjalne edycje „Nürburgring”: Astrę OPC w 2008 roku i Corsę OPC w 2011 roku. Astra H w specjalnej wersji wyścigowej odznaczała się takimi samymi osiągami jak Astra OPC wyglądała jednak bardziej spektakularnie. W 2011 roku Corsa OPC w wersji Nürburgring Edition dostała większą o 14 kW/18 KM mocą silnika, wyposażono ją również w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, co w porównaniu do „standardowej” Corsy zrobiło z OPC zwinną i szybką rakietę.

Prawdziwy mistrz klasy kompaktowej: najnowsza Astra OPC o imponujących osiągach

Astra OPC to najlepszy model w klasie kompaktowej od lata 2012 r. Dwulitrowy turbodoładowany silnik o mocy 206 kW/280 KM i momencie obrotowym 400 Nm zapewnia jej doskonałe osiągi. Ta Astra o atletycznej sylwetce przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund i rozpędza się do 250 km/h — żadna inna Astra nie osiągała wcześniej podobnej prędkości. Samochód dopracowano na torze Nürburgring Nordschleife. Przednie zawieszenie HiPerStrut (High Performance Strut) oraz automatyczny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym przedniej osi gwarantują optymalną przyczepność podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów, nawet na mokrej nawierzchni. Gdy konieczne jest szybkie wytracanie prędkości, kierowcy samochodów OPC mogą polegać na niezawodności układu hamulcowego Brembo.

Insignia OPC: napęd na wszystkie koła jak w samochodach turystycznych

Insignia OPC to model flagowy. Turbodoładowany silnik V6 o pojemności 2,8 litra rozwija moc 239 kW/325 KM, a moment obrotowy 435 Nm jest przenoszony na wszystkie cztery koła. Aby zadbać o optymalne przeniesienie tak wielkiej mocy, zespół OPC opracował napęd na cztery koła oparty na doświadczeniach zdobytych podczas wyścigów samochodów turystycznych w Niemczech (DTM), w których uczestniczyła Calibra (zwycięzca międzynarodowych mistrzostw samochodów turystycznych (WTTC) w 1996 roku). Dzięki mocnemu silnikowi Insignia OPC przyspiesza do 100 km/h w 6 sekund (Sports Tourer: 6,3 sekundy), a prędkość maksymalna samochodu (elektronicznie ograniczona) wynosi 250 km/h. Insignia może być jednak jeszcze szybsza. Wersja z przekładnią manualną bez ograniczenia prędkości może się rozpędzić do 270 km/h (Sports Tourer: 265 km/h).

Źródło: Opel Polska

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej