Chevrolet: trzydrzwiowy Aveo, Opel: koncepcyjna Meriva, nowe silniki Zafiry, nowa Agila, Saab: koncepcyjny 9-4X BioPower Cadillac: koncepcyjny Provoq napędzany ogniwami paliwowymi, koncepcyjny CTS Coupe, CTS-V, Escalade Hybryd, Hummer: koncepcyjny HX Corvette: supersportowy model ZR1 - to pokaże GM w Genewie
Chevrolet: światowa premiera dynamicznego, trzydrzwiowego Aveo
Główną atrakcją tegorocznego pokazu Chevrolet Europe podczas Salonu Samochodowego w Genewie będzie nowy trzydrzwiowy Aveo, który zostanie po raz pierwszy zaprezentowany publiczności. Jest to element strategii Chevroleta, który chce szybko powiększyć swoją niezwykle udaną rodzinę samochodów kompaktowych. Jej kolejny członek - nowy pięciodrzwiowy model - trafi do sprzedaży w marcu. Najważniejsze cechy obydwu nowych modeli to doskonały wygląd zewnętrzny, świetnie wykończone wnętrze i nowy, jeszcze oszczędniejszy silnik benzynowy. Dynamicznie wyglądający trzydrzwiowy Aveo dotrze do salonów europejskich dealerów w czerwcu tego roku. Kupujący będą mieli do wyboru dwa silniki benzynowe: o pojemności 1,2 litra i mocy 84 KM oraz o pojemności 1,4 litra i mocy 101 KM.
Opel: koncepcyjna Meriva wydarzeniem w segmencie vanów, nowe silniki Zafiry, nowa Agila
Charakter koncepcyjnej Merivy podkreślają elementy jej designu, które pozwoliły na stworzenie jasnego i przestronnego wnętrza, takie jak uformowana w kształt litery - przednia szyba rozciągająca się aż do dachu i efektowne wygięcie na poziomie okien przy środkowym słupku. Elementy te wpływają na pozytywną atmosferę wnętrza i zwiększają praktyczność tego koncepcyjnego pojazdu.
Zafira, będąca uosobieniem elastycznego samochodu siedmioosobowego, doczekała się nowych elementów stylistycznych i poszerzonej gamy dziesięciu silników. Trzy nowe jednostki - podstawowy silnik benzynowy 1.6 (85 kW/115 KM) i dwa turbodoładowane silniki 1.7 CDTI z układem wtrysku common-rail (81 kW/110 KM i 92 kW/125 KM) - zapewniają poprawioną wydajność. W porównaniu ze swoimi poprzednikami, nowe silniki są mocniejsze nawet o 10 KM, co przekłada się na poprawione osiągi, ale spalają przy tym do 5 procent paliwa mniej.
Saab: światowe i europejskie premiery napędzają rozwój marki
Po debiucie w Detroit koncepcyjny 9-4X Biopower po raz pierwszy pojawia się w Europie. Saab wyraźnie pokazuje więc chęć wejścia do rozwijającego się segmentu crossover, stawiając przy tym na efektowny wygląd i mocne osiągi połączone z nowatorskim systemem XWD.
Do innowacyjnych rozwiązań przewozowych należą między innymi jedyny w swoim rodzaju system bagażowy na sprzęt narciarski, który zaprojektowano we współpracy ze specjalistą w dziedzinie sportów górskich - firmą Salomon. Zoptymalizowany pod kątem bioetanolu (E85) czterocylindrowy, wyposażony w turbosprężarkę silnik o pojemności 2,0 l uzyskuje łatwe do zapamiętania osiągi - moc 300 KM i maksymalny moment obrotowy 400 Nm - emitując przy tym znacznie mniej CO2.
Cadillac: koncepcyjny crossover Provoq, koncepcyjny CTS Coupé, CTS-V i Escalade Hybrid
W Szwajcarii swój europejski debiut zaliczy produkcyjna wersja super-sportowego sedana CTS-V. Innowacyjny samochód koncepcyjny Provoq na ogniwa paliwowe pokazuje nam, jak będzie wyglądać przyszłość luksusowej motoryzacji. Koncepcyjny Provoq na ogniwa paliwowe to najnowszy przykład wykorzystania przełomowego systemu E-Flex koncernu GM, łączącego w sobie nowy system ogniw paliwowych piątej generacji i akumulator litowo-jonowy. W samochodzie tym znajdziemy umieszczoną na dachu baterię słoneczną (pomagającą zasilać akcesoria takie jak oświetlenie kabiny czy system audio), a także elektryczny system hamowania brake-by-wire i szczeliny na osłonie chłodnicy, które zamykają się po osiągnięciu dużej prędkości, aby zwiększyć dynamikę, i otwierają przy wolniejszej jeździe, zapewniając maksymalne chłodzenie zestawu ogniw paliwowych.
CTS Coupe jest bardziej ekspresyjny i zaawansowany technicznie oraz bardzo spersonalizowany. Dzięki zupełnie nowym przetłoczeniom przednich błotników CTS Coupe wygląda jeszcze efektowniej od poprzedzającego go sedana. Wnętrze koncepcyjnego CTS Coupe to klasyczne 2+2, bez środkowych słupków, wykończone czarną skórą z detalami wykonanymi z mikrowłókien. Z myślą o światowym rynku pojazdów luksusowych CTC Coupe zaprojektowano tak, by przystosowany był do różnych silników, w tym najpopularniejszego wśród Cadillaców silnika V-6 o pojemności 3,6 litra z wtryskiem bezpośrednim, a także nowego turbodoładowanego silnika diesla o pojemności 2,9 litra, nad którym jeszcze pracują eksperci. Z kolei produkcyjna wersja modelu CTS-V, która pojawi się na rynkach światowych pod koniec tego roku, charakteryzuje się jeszcze bardziej sportowym prowadzeniem. Dzięki silnikowi V8 o mocy 550 KM, CTS-V ma osiągi prawdziwego samochodu supersportowego.
Kolejna europejska premiera to Escalade Hybrid - pierwszy na świecie duży luksusowy SUV, w którym zastosowano oszczędny napęd hybrydowy. Escalade Hybrid napędzany jest przez nowatorski i oszczędny system Two-Mode Hybrid (dwusystemowy napęd hybrydowy), który umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o połowę podczas jazdy po mieście. Będzie on dostępny z napędem na dwa lub cztery koła. System Two-Mode Hybrid pozwala Cadillacowi Escalade ruszać i z niewielką prędkością jeździć po mieście tylko z wykorzystaniem napędu elektrycznego, zaś kiedy chcemy mocniej nacisnąć na gaz, sprawnie łączy moc pochodzącą z baterii z mocą wytwarzaną przez silnik benzynowy. Opatentowany przez GM system Two-Mode Hybrid składa się z nowoczesnej elektrycznej przekładni o zmiennych przełożeniach i 300-woltowej niklowo-wodorkowej baterii z systemem gromadzenia energii. Systemy te współpracują ze standardowym silnikiem benzynowym V-8 Gen IV o pojemności 6 litrów z system aktywnego zarządzania paliwem.
Corvette: ZR1 wchodzi do świata super-samochodów Sercem Corvette ZR1 jest superdoładowany silnik V8 o pojemności 6,2 litra i mocy 620 KM. Kluczem do doskonałych osiągów, takich jak prędkość maksymalna ponad 320 km/h, jest świetny stosunek mocy do wagi – ZR1 waży zaledwie trochę ponad 1500 kg. Dzięki zastosowaniu komponentów z włókna węglowego, np. w przednich błotnikach, masce i dachu, udało się ograniczyć wagę samochodu do minimum. Najszybszy z dotychczas wyprodukowanych samochodów GM będzie dostępny w Europie już pod koniec tego roku.
Hummer: Koncepcyjny HX to niezwykle uniwersalny samochód terenowy
Nadwozie tego samochodu można dostosować do wymagań pasażerów w ciągu zaledwie kilku minut. Dzięki zdejmowanym panelom dachowym i składanej tylnej części dachu HX można błyskawicznie zmienić w pikapa lub kabriolet. Jeśli wciąż brakuje nam świeżego powietrza, możemy odczepić drzwi - ta opcja na pewno spodoba się prawdziwym fanom jazdy w terenie. Bardzo szybko można też zdemontować błotniki, zwiększając tym samym prześwit. Ten samochód koncepcyjny wyposażono w napędzany paliwem E85 silnik V6 FlexFuel o pojemności 3,6 litra.
Źródło: GM Poland