Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Jesień jest idealną porą na test prawdziwego samochodu terenowego. W pewien październikowy dzień do mojej dyspozycji oddano Nissana Pathfindera, którego bez wątpienia można nazwać wielkim twardzielem.

Opis

Potężny i masywny transportowiec
Po odebraniu dokumentów i inteligentnego kluczyka (można go trzymać cały czas w kieszeni) zacząłem podążać w kierunku srebrnego Pathfindera. Pierwsze myśli jakie nasuwają się na widok prezentowanego Nissana są takie: potężny, masywny, wielgaśny. A potwierdzeniem tego może być połączenie powierzchni małych szyb z dużymi elementami blach, które w tym aucie szczególnie widać.



Ale koniec oglądania! Czas wyruszyć na podbój nieznanych terenów! Miałem nadzieje, że w poznaniu ich pomoże mi nawigacja, lecz niestety w moim testowym Nissanie nie była wgrana mapa naszego kraju. A wielka szkoda!

Pod maską
Zajmuję miejsce w wygodnym fotelu, (pokrytym skórzaną tapicerką), przekręcam kluczyk i... budzę do życia potężną jednostkę dieslowską. Turbo doładowany 16 zaworowy silnik o pojemności 2488ccm, który ma niebagatelne parametry.



Bo przecież 174KM i 403Nm do takich bez wahania można zaliczyć. Dzięki takim parametrom 2208 kilogramowy kolos przyśpiesza do pierwszej setki 11.9 sekundy i na tym nie koniec ponieważ prędkość maksymalna wynosi 175km/h. Ale szczerze mówiąc, kto by sprawdzał prędkość maksymalną takiego ...czołgu.... Ja z pewnością nie zamierzam!
Średnio podczas całego testu Pathfinder spalał 6.5-9.5 litra na 100km. W pierwszy wynik aż trudno uwierzyć, ale jest do osiągnięcia! A na dowód tego spójrzcie na zdjęcie poniżej.



Wynik ten uzyskałem podczas ...kapeluszniczej... jazdy polegającej na nie przekraczaniu 90km/h oraz bez gwałtownych przyśpieszeń.

Miasto
Dostojnie niczym limuzyną wytaczam się z parkingu i wyruszam w gąszcz zatłoczonych ulic Warszawy. Okazuje się po kilkunastu kilometrach, że mimo tak dużych gabarytów Nissan Pathfinder radzi sobie całkiem nieźle. Na pewno jeżdżąc po mieście nie poczujemy się w nim jak ...słoń w składzie porcelany.... Sprawnie i w miarę możliwości zwinnie poruszam się nim po zakorkowanych ulicach. Niestety o wiele gorzej jest z parkowaniem na zatłoczonych ulicach miast. Aby zaparkować tak ogromne auto jakim jest Pathfinder trzeba dobrze się naszukać odpowiedniego miejsca. Jak już zaparkujemy i będziemy musieli cofać prawie 5 metrowym autem to całe szczęście, że mamy pomocnika w postaci kolorowej kamery zamontowanej nad tylną tablicą rejestracyjną.



Według producenta spalanie w mieście powinno wynieść około 12 litrów. Podczas mojej spokojnej jazdy testowej udało się uzyskać wynik 10 litrów na 100km. Co trzeba uznać za bardzo dobry wynik spoglądając na gabaryty auta.

Trasa
Po niespełna godzinie udało mi się wydostać z zatłoczonej stolicy i wyruszyć w drogę powrotną do domu. Już pierwszy odcinek Warszawa-Mińsk Mazowiecki pokazał mi, że w tym aucie mogę się poczuć ...panem drogi.... Zapytacie a co w tym aucie takiego specyficznego, że takie określenie nasunęło mi się. Otóż taka sytuacja: niezależnie od prędkości z jaką podróżowałem, samochody do których się zbliżałem momentalnie zjeżdżały mi na pobocze ułatwiając i poniekąd zmuszając do wyprzedzenia. Jak już wspomniałem o wyprzedzaniu trzeba by napisać kilka słów o elastyczności. A o niej można mówić w samych superlatywach! Niezależnie od zapiętego biegu, a mamy do dyspozycji ich sześć, samochód bardzo ochoczo rwie do przodu! Spowodowane jest to dwoma aspektami. Pierwszy to, dobre zestopniowanie skrzyni biegów. Drugi zaś to wyżej wspomniany potężny moment obrotowy wynoszący 403Nm, który dostępny mamy już od najniższych obrotów (przy 2000obr./min.).
Przejdźmy do zawieszenia. Jak to bywa w autach terenowych nie może być zbyt twarde. I tak jest w przypadku Nissana Pathfindera co daje się odczuć szczególnie podczas szybszej jazdy po łukach. Zauważalne wtedy stają się stosunkowo mocne przechyły nadwozia, które jednak nie powodują większego zagrożenia. A z drugiej strony kto zamierza jeździć szybciej niż 90-100km/h warto żeby zastanowił się nad innym typem auta!
W trasie Nissan zależnie od stylu jazdy średnio potrzebował od 7.9 do 9.0 litrów na każde 100km.

Poza drogą
Nie mogąc się doczekać kiedy sprawdzę własności terenowe Nissana Pathfindera. Postanowiłem zjechać w pierwszą lepszą a do tego całkowicie nieznaną drogę leśną. Zarzuciłem reduktor i ruszyłem w głąb lasu. Po kilku metrach napotkałem pierwsze przeszkody, którymi były stromy podjazd pod górę, niewielka przeprawa przez błotniste tereny oraz jazda po stosunkowo stromym zboczu! W pewnym momencie zacząłem się obawiać czy mój testowy egzemplarz poradzi sobie. Ale jak się okazało to dla naszego kolosa żaden problem. Ponieważ auto ma zdolność pokonywania wzniesień rzędu 39%, prześwit 254mm i maksymalny kąt przechyłu bocznego 48%. Dodatkowo dochodzą własności takie jak kąt natarcia 33%, kąt zejścia 26%, kąt rampowy 24%. A więc bez wątpienia można określić Nissana Pathfindera prawdziwą terenówką!
Na koniec przygody w terenie zacząłem się zastanawiać, gdzie producent umieścił koło zapasowe? Okazało się, że jest podwieszone pod nadwoziem i to nie jest dobre rozwiązanie szczególnie jeśli nam przyjdzie wymienić oponę po jazdach w błotnistym terenie.



W środku niczym w limuzynie
Ale nie do końca! Główną różnicą jest ilość miejsc jakie mam do dyspozycji w Nissanie. A jest ich teoretycznie aż 7!, ponieważ komfortowo i wygodnie może podróżować w zasadzie tylko pięciu dorosłych pasażerów. Trzeci rząd foteli (chowany w podłodze) może służyć tylko jako awaryjne miejsca na krótkie przejażdżki.



Wszystkie fotele zostały pokryte dobrej jakości skórą. Plastiki również nie budziły zastrzeżeń co do jakości, ale niestety podczas jazdy w terenie dawały o sobie znać trzeszcząc.
Zegary zaprojektowano bez zbędnych fajerwerków. Są tak przejrzyste i czytelne, że zbytnio nie ma co o nich pisać. Inaczej jest z konsolą środkową, trzeba się przyzwyczaić do sporej ilości przycisków. Na samej górze zamontowano kolorowy wyświetlacz od nawigacji, radia i kamery do cofania.



Zajrzę na koniec do bagażnika. Jeśli podróżujemy w pełnym komplecie (7 osób) do dyspozycji mamy tylko 190 litrów. A w dodatku nie mamy wtedy co zrobić z roletą przykrywającą część bagażową. Jeśli jednak podróżujemy w pięć osób nasz kufer zwiększy się do 515 litrów całkowicie płaskiej przestrzeni bagażowej.

Zastanówmy się...
... czy warto wydawać około 200 tys.zł. ( 201.900zł cena testowanego egzemplarza ) na tego typu auto?. Zawsze są dwie strony medalu. Podobnie jest z odpowiedzią na moje pytanie. Z jednej strony uważam, że warto wyłożyć taką kwotę na Pathfindera ponieważ w zamian dostajemy w pełni wyposażone, bardzo przestronne i wygodne auto z napędem 4x4. Zaś z drugiej strony za tą kwotę możemy mieć mniejsze auto (klasy B) a za resztę pieniędzy wyruszyć w podróż po Europie. Wybór i tak pozostawiam Państwu.

Plusy
+ Bardzo dobre własności terenowe
+ Dynamiczny i zaskakująco oszczędny silnik
+ Przestronne wnętrze
+ Bogate wyposażenie

Minusy
- Cena
- Koło zapasowe umiejscowione pod samochodem
- Trzeszczące plastiki (podczas jazdy w terenie)

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2488ccm
Moc: 174 KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 403Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: tylny/4x4 z reduktorem
0-100km/h: 11.9 sek.
Vmaks: 175 km/h
Zużycie paliwa: 12/8.5/9.8 [10.0/7.9-9.0/6.5-9.5 litra] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 80 litrów
Wymiary: 4740/1850/1865 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 2208 kg
Ładowność: 672 kg
Pojemność bagażnika: 190/515/2091 litrów

Wyposażenie: ABS z EBD, ESP, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, 2 boczne poduszki powietrzne w zewnętrznych bokach oparć przednich foteli, 2 boczne poduszki powietrzne w zewnętrznych bokach oparć przednich foteli, 17calowe felgi ze stopów metali lekkich (opony 255/65 R17), 3-punktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich fotelach pojazdu, system audio: radio, zmieniarka CD (6 płytowa), 6 głośników, aktywny mechanizm różnicowy LSD (Active Break Limited Slip Differential), alarm fabryczny, antena wtopiona w tylną boczną szybę, automatycznie aktywowane światła (czujnik zmierzchu), automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, biksenonowe lampy przednie z systemem automatycznego poziomowania, czujnik deszczu wycieraczek szyby przedniej, drugi rząd siedzeń składany na płasko 40/20/40 z regulacją kąta pochylenia oparcia, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, elektrycznie regulowane okno dachowe z zasłoną, elektrycznie szyby przednie i tylne, fotel kierowcy z regulacją wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego, fotele przednie podgrzewane, fotele przednie z elektryczną regulacją ustawienia (8 ustawień dla fotela kierowcy, 4 ustawienia dla fotela pasażera), gniazdka elektryczne 12V (2 w konsoli centralnej, 1 w bagażniku), kierownica regulowana na wysokość, komputer pokładowy, lampki do czytania z przodu, lusterka zewnętrzne podgrzewane, sterowane elektrycznie i składane, oddzielny system sterowania klimatyzacją dla drugiego i trzeciego rzędu siedzeń, okno klapy bagażnika otwierane niezależnie, oparcie fotela pasażera z przodu składane na płasko, oświetlenie przestrzeni bagażowej, pamięć ustawień dla fotela kierowcy: 2 ustawienia (obejmuje ustawienia fotela, lusterek zewnętrznych), podłokietnik przedni ze schowkiem, podłokietnik z tyłu, przednia osłona wlotu powietrza chromowana, przednie lampy przeciwmgłowe, przyciemniane szyby tylne boczne i tylna, relingi dachowe, skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów, skórzana tapicerka foteli, sterowanie systemem audio i tempomatem w kole kierownicy, stopnie boczne, zewnętrzne, system inteligentnego kluczyka, system wspomagania siły hamowania (Break Assist), tempomat, trzeci rząd siedzeń składany 50/50 i chowany w podłodze przestrzeni bagażowej, układ napędu ALL-MODE 4x4 sterowany pokrętłem w konsoli centralnej, układ zmywania lamp przednich, wspomaganie układu kierowniczego, wycieraczki przednie z systemem płynnej regulacji trybu pracy, zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia (pełne) itp.
Dodatkowe wyposażenie Pakiet IT 2 (system nawigacji satelitarnej DVD Birdview wyposażony w obsługę kanału informacji drogowych TMC, 7" kolorowy ekran oraz moduł obsługi głosowej, 6-cio płytowa zmieniarka CD z możliwością odtwarzania plików w formacie MP3, zestaw głośnomówiący do telefonów komórkowych w oparciu o łącze typu Bluetooth, tylna kamera kolorowa ułatwiająca parkowanie) (+11000zł)

Cena: 190.900zł. [wersja LE] 201.900zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ł.
(Zdjęcia): Andrzej M i Marcin Ł.


(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej