Nissan zaprezentował prototyp pojazdu całkowicie elektrycznego oraz auta z napędem hybrydowym. Obydwa zasilane są zaawansowanymi akumulatorami litowo-jonowymi.
Pojazd elektryczny (EV)
Zasilany zaawansowanymi akumulatorami litowo-jonowymi, prototyp EV stanowi część rozbudowanego programu badawczo-rozwojowego Nissana dotyczącego pojazdów o zerowej emisji spalin. Ów najnowszej generacji pojazd wyposażony jest w napęd na przednie koła i wykorzystuje nowo zaprojektowany silnik elektryczny 80kW oraz falownik. Zaawansowane, laminowane, kompaktowe akumulatory litowo-jonowe zainstalowano pod podłogą, dzięki czemu nie zajmują one miejsca w kabinie czy przedziale bagażowym.
Wersja produkcyjna zaplanowana na rok 2010 nie jest oparta na żadnym z obecnych modeli Nissana.
Elektryczny pojazd hybrydowy (HEV)
Oryginalny HEV Nissana wykorzystuje dwie przełomowe technologie – wysokowydajny hybrydowy system napędu tylnych kół oraz hybrydowy, równoległy układ zespołu napędowego. W pojeździe zastosowano własną technologię hybrydową Nissana oraz pierwszy hybrydowy zespół napędowy współpracujący z kołami tylnej osi.
System równoległego układu napędowego obejmuje układ optymalizacji energii z dwoma sprzęgłami - jeden silnik elektryczny jest bezpośrednio połączony z silnikiem spalinowym i skrzynią biegów poprzez dwa oddzielne sprzęgła. Przy zmieniających się warunkach jazdy, silnik elektryczny przełącza obydwa sprzęgła optymalizując zużycie energii oraz obniżając zużycie paliwa.
System hybrydowego, równoległego układu napędowego eliminuje potrzebę zastosowania konwencjonalnych sprzęgieł hydrokinetycznych, co poprawia reakcję na gaz oraz przyspieszenie liniowe i zapewnia lepsze wyczucie pojazdu.
Źródło: Nissan