Crossovery to auta łączące cechy kilku segmentów. Są coraz częstszym widokiem na naszych ulicach. Protoplastą tego segmentu jest bijący wszelkie rekordy sprzedaży Nissan Qashqai. Jednak inne marki nie śpią i co chwila wypuszczają do swoich salonów konkurencyjne modele. Nie inaczej zrobiła marka Mitsubishi, uzupełniając swoją ofertę o model ASX, który jest bohaterem dzisiejszego artykułu.
Opis
Dwa lata na rynku
Mitsubishi ASX sprzedawany jest na polskim rynku od 2010 roku. Jest to crossover, który dostępny jest tylko z dwoma silnikami: benzynowym 1.6, mającym moc 117 KM, oraz turbodoładowaną wysokoprężną jednostką, dysponująca mocą 150 KM.
Mniejszy Outlander
Stylistycznie ASX to mocno pomniejszony Outlander. Szczególnie jest to zauważalne w przedniej części nadwozia, gdzie charakterystycznym elementem jest ogromna, mocno wysunięta do przodu, atrapa silnika w kształcie rombu. Otoczona jest agresywnymi reflektorami, które nadają autu "rekini" wygląd. Bok to podwyższony hatchback o długiej masce i mocno ściętym tyle. Auto wyposażone jest w siedemnastocalowe alufelgi, na których osadzono opony o rozmiarze 215/60. Mocno ścięty tył posiada niewielkich rozmiarów szybę, miniaturowy "schodek" wyprofilowany przez klapę bagażnika, spore lampy oraz zachodzące na zderzak czarne plastiki.
Przestronnie
Wchodząc do środka od razu poznamy, że to jest Mitsubishi. W szczególności zauważymy to patrząc na deskę rozdzielczą. Konsola środkowa składa się: z malutkiego wyświetlacza otoczonego przyciskami obsługującymi bardzo dobry system audio Rockford Fosgate (9 głośników, wzmacniacz 8-kanałowy o mocy 650 W, tuba basowa dual voice 25 cm w bagażniku) oraz trzech pokręteł od klimatyzacji. Jest tak prosto i intuicyjnie, że prościej po prostu nie można!
Zegary umieszczono w dwóch tubach, rozdzielonych wyświetlaczem komputera pokładowego. Wszystko jest bezproblemowo czytelne, przejrzyste i w dodatku bardzo miło podświetlone na delikatny biały kolor.
Przednie fotele posiadają niezłe trzymanie boczne, a bardzo dobre wyprofilowanie zapewnia komfortowe podróżowanie nawet na dłuższych dystansach. Miejsca jest pod dostatkiem, również dla bardzo wysokich pasażerów.
Tylna kanapa zapewnia wygodne podróżowanie dla dwójki dorosłych osób. Podobnie jak z przodu, mamy dużo przestrzeni na nogi oraz głowami. Dzięki temu bez wahania z tyłu mogą zasiąść wyżsi pasażerowie.
Nie powinno być również problemów z zapakowaniem naszych walizek do 416-litrowego bagażnika o całkowicie płaskiej podłodze. Owszem w załadunku mógłby pomóc minimalnie niższy próg, ale to szczegół nie wpływający na ogólną ocenę bagażnika.
Wolnossąca benzyna
Prezentowany dziś Mitsubishi ASX wyposażony jest w benzynowy, wolnossący silnik 1,6 dysponujący mocą 117KM. Jednostka ta, mimo typowo 16-zaworowej charakterystyki, dość żwawo pozwala rozpędzać auto, a sprint ASX'a do pierwszej setki wynosi 11,4 sekundy. Przyspieszanie kończy się w okolicach 180 km/h.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej, pięciobiegowej skrzyni biegów. Przełożenia są tak dopasowane, aby zapewniać optymalną elastyczność dla ciężkiego samochodu jakim jest ASX ważący prawie 1300 kg. Silnik udostępnia dla kierowcy 154 Nm momentu obrotowego. Nie jest to duża wartość, lecz okazuje się wystarczająca pod warunkiem dobrze dobranych w danej chwili przełożeń.
Układ kierowniczy wykazuje pewne pokrewieństwo ze sportowymi autami spod znaku "trzech diamentów". Jest dość twardy, ale dzięki temu polecenia wydane przez kierowcę są natychmiast wykonywane ze "szwajcarską precyzją". Mimo takiego zestrojenia nie zapomniano o płci pięknej, która doceni lekkość działania kierownicy, którą zapewnia nam bardzo dobre, elektroniczne wspomaganie kierownicy potrafiące dostosować się do danej sytuacji.
Zawieszenie jest sztywne, ale komfortowe. Owa sztywność zapewnia bardzo dobre i bezpieczne prowadzenie auta nawet podczas szybciej pokonywanych zakrętów. Warto wspomnieć, że nie zauważymy w takiej sytuacji przechyłów wysokiego nadwozia i jest to duży plus dla Mitsubishi. Zastosowanie z przodu kolumn McPhersona i wielowahaczowego zawieszenia z tyłu zapewnia bardzo dobre tłumienie nierówności, a co za tym idzie, wysoki komfort podróżowania nawet po nieutwardzonych drogach.
Umiarkowane spalanie
Mimo niedużej mocy w stosunku do sporych rozmiarów auta, zużycie paliwa jest pozostaje na akceptowalnym poziomie. W mieście spalanie jest największe i wyniosło 8,1 litra. W trasie potrafi spaść do 6 litrów, zaś średnio podczas tygodniowego testu ASX zadowalał się 7 litrami benzyny bezołowiowej na 100 kilometrów. Dzięki temu 63 litrowy bak może wystarczyć na przejechanie około 900 kilometrów bez tankowania.
Dla kogo?
Mitsubishi ASX z pewnością jest pełnowartościowym samochodem reprezentującym segment miejskich SUV, czyli crossover. Auto posiada większy prześwit nadwozia, dzięki któremu nie straszne są mu wyższe krawężniki, a wnętrze oferuje sporo przestrzeni nawet dla rodziny 2+2. Ceny prezentowanego modelu rozpoczynają się od 65 300 zł za odmianę Inform, czyli podstawową, lecz bogato wyposażoną co stawia ASX w dobrym świetle i wróży bardzo dobrą sprzedaż na rynku polskim.
Plusy
Przestronne wnętrze
Jakość wykonania
Bogate wyposażenie
Dobrze zestrojone zawieszenie i układ kierowniczy
Umiarkowany apetyt na paliwo
Minusy
Ponure wnętrze
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1590 ccm benzynowy
Moc: 117 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 154 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,4 sek.
Vmaks: 183 km/h
Zużycie paliwa: 7,8/5,0/6,0 (8,1/6,0/7,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 63 litrów
Teoretyczny zasięg: 900 kilometrów
Wymiary: 4295/1770/1615 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1270 kg
Ładowność: 600 kg
Pojemność bagażnika: 416 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 139 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys km
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km lub raz w roku
Opony: 215/60 R17
Wyposażenie: wersja Instyle
Cena: od 65 300 zł (wersja Inform)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik