Firma Mercedes postanowiła stworzyć nową klasę samochodów ...Sports Tourer... Tłumacząc z angielskiego można wywnioskować, że chodzi o sportowo-turystyczny samochód. Wielu z Was zastanawia się jak można połączyć sport i turystykę w jednym samochodzie. Okazuje się, że panowie ze Stuttgardu potrafią. Przykładem może być potężna R-klasa jaką mieliśmy okazję testować.
Po krótkim spacerze wśród różnych modeli Mercedesa moim oczom ukazał się czarny jak węgiel Mercedes R-klase.
Opis
Okazało się, że do mojej dyspozycji oddano wersję wysokoprężną V6 o pojemności 2987ccm, mocy 224KM i napędzie na cztery koła. Zapowiada się ekscytująca przygoda.
Luksus i komfort
Zanim wyruszę w podróż przyjrzę się dokładniej wnętrzu. Pierwsze spojrzenie i mam wrażenie, że jest tu czarno i ponuro. Jednak po chwili zmieniam zdanie. Subtelne, srebrne wstawki ożywiają wnętrze, nadając mu elegancji i poniekąd charakteru sportowego.
Zegary umieszczono w okrągłych, wypukłych tubach. Ich czytelność nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Są czytelne, ładne a zarazem eleganckie.
Deska rozdzielcza to prawdziwe centrum dowodzenia. Sporych rozmiarów kolorowy ekran otoczony jest licznymi przyciskami służącymi do jego obsługi. Początkowo obsługa poszczególnych funkcji (audio sygnowane marką Harman, nawigacja, telefon oraz odtwarzacz video) jest trudna, lecz po kilku chwilach poświeconym instrukcji obsługi staje się prosta i intuicyjna. Poniżej umiejscowiono panel sterowania dwustrefową klimatyzacją oraz przyciski zmieniające tryb pracy zawieszenia i skrzyni biegów.
Spójrzmy na fotele. Do dyspozycji mamy 6 oddzielnych foteli w trzech rzędach. Przednie jak i te w drugim rzędzie są wręcz identyczne. Dobrze wyprofilowane, zapewniające komfortowe i wygodne podróżowanie.
Niestety trochę gorzej jest w trzecim rzędzie gdzie do dyspozycji mamy dwa mniejsze fotele i niezbyt dużo miejsca na nogi.
No cóż, to nie wersja Long tylko standardowa odmiana ...Rki.... Fotele pokryto głównie alkantarą ze wstawkami skórzanymi. Wszystko jest miłe w dotyku i bardzo dobrej jakości. Podobnie jest z plastikami użytymi wewnątrz, które nie budzą zastrzeżeń.
A jak jest z bagażnikiem. Niestety przy 6 fotelach mamy do dyspozycji niezbyt dużo przestrzeni bagażowej, bo zaledwie 244 litry płaskiej podłogi.
Lepiej jest już po złożeniu trzeciego rzędu, wtedy to uzyskujemy bagażnik o pojemności około 800 litrów. A to już coś.
Idealny silnik czyli połączenie dynamiki i oszczędności
Odpalam silnik i słyszę... no właśnie praktycznie nic. Dopiero po dodaniu gazu do moich uszu dobiega spod maski dźwięk dieslowskiej V6 o pojemności 3 litrów.
Jest to dobrze znana jednostka wysokoprężna montowana w kilku modelach koncernu Daimler-Chrysler. W testowej R-klasie silnik osiągał moc 224 KM i niebagatelny moment obrotowy równy 510Nm. Co to oznacza w rzeczywistości. Otóż ponad dwu tonowy kolos przy pomocy napędu 4x4 wystrzeliwuje spod świateł jak z procy, aby po 8.7 sekundach mieć na liczniku pierwszą setkę! Lecz na tym nie koniec, ponieważ przyspieszanie kończy się osiągając 222km/h. Jednostka ta została spięta z nowoczesną 7-mio biegową automatyczną skrzynią biegów o nazwie ...7-G-Tronic.... Do jej pracy zbytnio nie mam większych zastrzeżeń. Może pracować w dwóch trybach Komfort/Sport. Komfortowy tryb zapewnia płynną, lecz stosunkowo ospałą zmianę biegów. Inaczej jest gdy przełączymy na Sport. Wtedy biegi zmieniają się szybko i zdecydowanie. Istnieje również możliwość sekwencyjnej zmiany biegów przy pomocy manetek z tyłu kierownicy.
Zawieszenie posiada kilka trybów pracy. Dokładnie mówiąc dwa. Comfort/Sport nie licząc standardowego ustawienia. Ustawienie COMFORT zapewnia wygodne i bardzo komfortowe podróżowanie tak jak przystało na wysokiej klasy limuzynę. Jeśli jednak wybierzemy opcje SPORT wtedy zawieszenie Mercedesa obniża się o kilka milimetrów jednocześnie usztywniając się. Wtedy autem podróżujemy niczym przyklejonym do drogi jakimś mocnym klejem.
Ciekawostką dotyczącą zawieszenia jest możliwość podniesienia całego nadwozia o kilka milimetrów na przykład w celu zboczenia na nieutwardzony teren. A nie zapomnijmy, że dzięki automatycznemu napędowi 4x4 bez problemu możemy poruszać się w lekkim terenie. Drugą ciekawostką jest samoczynnie obniżające się zawieszenie po przekroczeniu prędkości 120km/h. Jednak w Polsce mało potrzebny patent, ponieważ nie ma gdzie rozwijać takich prędkości.
Na koniec przyszła pora na spalanie tego kolosa. I tu miła niespodzianka. Dzięki dieslowi pod maską, średnio podczas testu mój Mercedes potrzebował zaledwie 10 litrów na każde sto kilometrów. Co przy baku 80litrowym daje zasięg 800 kilometrów. A zaznaczę, że moja noga nie należy do lekkich.
Postrach szos
Tak można krótko opisać testowany model Mercedesa R. Czarny kolor nadwozia ze srebrnymi wstawkami, olbrzymie 5-cio ramienne 18-calowe alufelgi, biksenonowe światła oraz potężna sylwetka budzi respekt i strach w oczach innych użytkowników dróg.
A objawia się to momentalnym zjeżdżaniem na pobocze w celu ustąpienia miejsca czarnej rakiecie jakim bez wątpienia jest prezentowany Mercedes. Jest to cudowne uczucie kiedy niezależnie czy jedziesz szybko czy wolno i tak każdy przepuszcza Ciebie tylko w celu obejrzenia samochodu. Po prostu auto wzbudza wielkie zainteresowanie! Niezależnie młodszy czy starszy człowiek, kobieta czy mężczyzna każdy za nim ogląda się i podziwia.
Na pewno będziesz zauważony
Na koniec zadajemy sobie pytanie: ...Jaki sens ma zakup takiego auta?... Otóż jeśli miałbym sporo pieniędzy na koncie (wersja testowana kosztuje 301.768zł) to bez zastanowienia zawitałbym w salonie Mercedesa aby nabyć ten model. Jazda tym samochodem jest odprężająca, komfortowa a zarazem ekscytująca i szybka. Jest jednak warunek. Musimy być odporni na spojrzenia innych ludzi bo na pewno nie przejedziemy tym samochodem nie zauważeni. No cóż, już taki urok posiadania samochodu z gwiazdą na masce.
Plusy
- Dynamiczny silnik
- Przestronne wnętrze
- Ciekawy wygląd
- Prestiż
Minusy
- Cena
- Mały bagażnik przy 6 fotelach
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 2987ccm (turbo diesel Common Rail)
Moc: 224KM przy 3800obr./min
Moment obr.: 510Nm przy 1600-2800obr./min
Skrzynia biegów: 7 biegowa automatyczna-7-G-Tronic
Napęd: na wszystkie koła
0-100km/h: 8.7 sek.
Vmaks: 222 km/h
Zużycie paliwa: 12.2/7.6/9.3 [13-15.6/8.0-8.7/9.5-10.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 80 litrów
Wymiary: 4922/1922/1659 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 2145 kg
Ładowność: 720 kg
Pojemność bagażnika: 244 l [przy 6 fotelach]
Ilość miejsc: 6
Wyposażenie: m.in. ABS, BAS-asystent układu hamulcowego, ESP/4ETS - elektroniczny system stabilizujący jazdę i elektroniczny system trakcji, poduszki powietrzne wyzwalane wielostopniowo, poduszki powietrzne boczne dla kierowcy i pasażera obok oraz poduszki nadokienne dla wszystkich rzędów, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami siły naprężenia i napinaczami (2-stopniowymi w 1 rzędzie i 1-stopniowymi w 2 i 3 rzędzie), światła progowe i ostrzegawcze (4x) oraz dodatkowe światło ostrzegawcze w klapie tylnej, zestaw wskaźników z wyświetlaczem wielofunkcyjnym, zawieszenie stalowe osi przedniej, zawieszenie pneumatyczne osi tylnej, zamek centralny z przełącznikiem wewnętrznym i funkcją automatycznego otwarcia w momencie wypadku, wycieraczki z funkcją wycierania impulsowego i czujnikiem deszczu oraz bezstopniową regulacją częstotliwości wycierania, układ wydechowy dwustrumieniowy z widocznymi, owalnymi i chromowanymi końcówkami rur wydechowych, układ rozpoznawania obecności pasażera na siedzeniu obok kierowcy, uchwyty do mocowania bagażu w przestrzeni bagażowej (8x), klimatyzacja automatyczna, tempomat ze zmiennym ogranicznikiem prędkości SPEEDTRONIC, pojedyncze fotele z podłokietnikami przy fotelach i w ścianie bocznej w 1 i 2 rzędzie, funkcja EASY-ENTRY, parametryczny układ kierowniczy, oświetlenie otoczenia (lampy na spodniej stronie lusterek zewnętrznych), lusterka zewnętrzne ogrzewane i regulowane elektrycznie z wnętrza, lakierowane w kolorze nadwozia, asferyczne, ze zintegrowanymi kierunkowskazami, komputer pokładowy z wyświetlaczem wielofunkcyjnym, 6 foteli, kolumna kierownicy regulowana ręcznie w pionie i poziomie, kierownica wielofunkcyjna, pokryta skórą, immobiliser elektroniczny z systemem zamykania oraz zdalnym sterowaniem radiowym i na podczerwień (atesty AZT i TUV), DIRECT SELECT - przyciski zmiany biegów i dźwignia skrzyni biegów przy kierownicy, automatyczny układ włączania świateł w zależności od stopnia jasności otoczenia, atermiczne szyby przy wszystkich oknach, szyba tylna z bezpiecznego szkła, ASSYST PLUS - aktywny system serwisowania, aluminiowe elementy ozdobne na drzwiach, konsoli środkowej i desce rozdzielczej.
Dodatkowe wyposażenie Pakiet Sportowy elementów wewnętrznych ''INTERIOR'' (Pakiet Oświetlenia wnętrza, tapicerka Alcantara/ARTICO z kontrastowymi przeszyciami, zintegrowana sportowa tablica wskaźników w kolorze srebrnym, pedały sportowe wykonane ze stali szlachetnej z gumowymi wypustkami, elektrycznie regulowane sportowe fotele przednie, aluminiowe elementy ozdobne w kolorze srebrnym - zamiast drewna), elementami wykończenia wnętrza w drewnie Birds-eye Ptasie Oczko (+6254zł), przyciemniane szyby tylne (+1876zł), zmieniarką płyt CD z mp3 (+2359zł), system dźwiękowy (Harman/Kardon LOGIC7), 10 głośników i subwoofer (+3838zł), reflektory bi-ksenonowe skrętne z ciśnieniowymi spryskiwaczami oraz funkcją doświetlenia skrętu (+8357zł), stylizacja AMG: spojler przedni, spojler tylny (+16658zł), obręcze kół AMG ze stopów metali lekkich, 5-cio szprychowe 8,5J x 19 ET 64, opony 255/50 R 19 (+11370zł), czerń metalik (+4932zł).
Cena: 248.000zł. [wersja podstawowa] 301.768zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ł.
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)