Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Mercedes stara się systematycznie odświeżać całą paletę swych modeli. Modernizacja nie ominęła więc kompaktowego minivana, czyli klasy B. Właśnie ten nowy model Mercedesa z silnikiem benzynowym w ostatnim czasie gościł w naszej redakcji.

Opis

Od 2005 roku

Pierwszy Mercedes klasy B został zaprezentowany w 2004 roku. Mimo iż w dużym stopniu bazował na mniejszej klasie A, sklasyfikowany został jako auto kompaktowe. Pierwsza generacja produkowana była do połowy ubiegłego roku, kiedy to zaprezentowana została całkowicie nowa odmiana modelu. Mercedesy klasy B produkowane są w niemieckiej miejscowości Rastatt.

Kompaktowy minivan

Nowy Mercedes klasy B, mimo formalnej przynależności do kompaktów, jest typowym minivanem o sportowej i dość agresywnej linii nadwozia. Z przodu charakterystycznym elementem jest duże logo marki umieszczone na atrapie silnika otoczonej obłymi i częściowo wykonanymi w technologii LED reflektorami. Niżej usytuowano również diodowe światła do jazdy dziennej. Linia boczna ukazuje napompowaną przestrzeń pasażerską osadzoną na pięcioramiennych alufelgach w rozmiarze 17 cali. Tył to spora klapa bagażnika z dużą szybą i ciekawie zaprojektowanymi lampami.

Nowocześnie

Po otwarciu drzwi naszym oczom ukazuje się nieźle wyprofilowany i dość obszerny fotel kierowcy z manualnym, ale za to szerokim zakresem regulacji. Po zajęciu miejsca okazuje się, że siedzisko niesamowicie wygodnie otula nasze ciało, zapewniając bardzo dobre trzymanie boczne. Miejsca jest wystarczająco dużo, aby wygodnie mógł zasiąść każdy, niezależnie od wzrostu.

Podobnie sytuacja wygląda z tylu, gdzie do dyspozycji jest teoretycznie trzyosobowa kanapa. Wygodnie i komfortowo na niej może podróżować jednak tylko dwójka dorosłych pasażerów plus ewentualnie dziecko.

Na pewno nie będziemy mieli problemów z zapakowaniem bagaży np. na wakacyjny wyjazd. Bagażnik posiada pojemność 486 litrów i jest to w tej klasie rewelacyjny wynik. Dodatkowym jego atutem jest całkowicie płaska podłoga i niski próg załadunkowy.

Skupmy się teraz na desce rozdzielczej, która mimo niemieckiej perfekcji posiada nutkę finezji i elegancji. Ciekawe kształty zauważymy szczególnie patrząc na kratki wlotów powietrza oraz ładne podkreślone srebrnymi wstawkami linie deski rozdzielczej. Zegary, jak przystało na Mercedesa, są bardzo prosto zaprojektowane i dzięki temu do ich czytelności nie można mieć żadnych uwag.

Konsola środkowa początkowo może przerażać bardzo dużą liczbą przycisków. Jednak po kilku chwilach staje się zrozumiała i intuicyjna w obsłudze. Ciekawie zaprojektowany wyświetlacz, umieszczony centralnie na konsoli środkowej, idealnie wspomaga obsługę nawigacji, radia i pozostałych funkcji wbudowanych i sterowanych wygodnym pokrętłem usytuowanym między siedzeniami.

Skórzano-materiałowa tapicerka, w jaką wyposażony został testowy Mercedes, jest dobrej jakości i miła w dotyku. Wydaje się również, że będzie łatwa do utrzymania w czystości.

B 180 BlueEfficiency

Klasa B w Polsce dostępna jest z dwoma silnikami benzynowymi i dwiema jednostkami wysokoprężnymi. Wszystkie silniki charakteryzują się posiadaniem turbiny oraz pojemnością poniżej 2 litrów. Podstawowa, benzynowa jednostka, przedstawiana w niniejszym artykule, ma pojemność 1,6l i moc 122 KM. Oprócz niej klient do wyboru ma mocniejszą odmianę tego silnika, która dysponuje mocą 156 KM. Wysokoprężne jednostki posiadają pojemność 1,8 l i moce 109 i 136 KM.

Skupmy się jednak na naszym silniku. Mimo niewielkiej mocy pozwala na rozpędzenie dość ciężkiego Mercedesa (1395 kg) do pierwszej setki w 10,4 sekundy i osiągnięcie maksymalniej prędkości 190 km/h.

Auto wyposażone jest w sześciobiegową, manualną skrzynie biegów o dobrze dopasowanej charakterystyce poszczególnych przełożeń. Jedynka to typowy bieg do ruszania, jest bardzo krótki. Kolejne biegi są również krótkie, ale przyśpieszenia o wiele lepiej odczuwalne. Atutem jest szeroka dostępność (1250-4000 obr./min.) momentu obrotowego wynoszącego 200 Nm.

Dzięki połączeniu dobrej skrzyni biegów i wysokiego momentu obrotowego, zawsze mamy zapewnioną bardzo dobrą elastyczność, która pomaga w sprawnym i szybkim wyprzedzaniu innych pojazdów na drodze.

Zwróćmy teraz uwagę na zawieszenie i układ kierowniczy. Testowany Mercedes B zapewnia komfortowe podróżowanie, ale nie zapomniano o sportowych doznaniach dla kierowcy. Samochód bardzo pewnie pokonuje ostrzejsze zakręty i stosunkowo trudno jest go wyprowadzić z równowagi.

Układ kierowniczy bez zawahania wykonuje każde polecenie wydane przez kierowcę. Krótko mówiąc - nie mamy się do czego przyczepić.

Ekonomia

Jak przystało na obecny trend w motoryzacji, nacisk na ekologię nie mógł ominąć również Mercedesa. Auto wyposażone jest w system Start&Stop, który ma za zadanie zmniejszyć zużycie paliwa, szczególnie podczas użytkowania w mieście. Niestety, w czasie trwania testu nie mogliśmy zbyt często z niego korzystać z powodu bardzo dużych mrozów. Mimo wszystko w mieście zużycie paliwa wyniosło 9,1 l benzyny bezołowiowej. Poza miastem spalanie potrafi spaść nawet do 6 litrów, natomiast podczas kilkudniowego testu średnie zużycie wyniosło 7,5 litra na 100 kilometrów. Emisja CO2 do środowiska jest umiarkowana i wynosi 137 g/km.

Ciekawa propozycja

Mercedes B to jeden z ciekawszych kompaktowych minivanów na polskim rynku. Stylistycznie na pewno przypadnie większości osobom do gustu, jednak przecież nie sam wygląd decyduje o zakupie samochodu. Oprócz ciekawego wyglądu klasa B oferuje wystarczająco dużo miejsca w kabinie dla czwórki dorosłych pasażerów i ich bagaży. Problemem może się jednak okazać cennik tego modelu Mercedesa. Podstawowa odmiana to koszt 97 900 zł, jednak gdyby doposażyć auto o kilka dodatków, które posiada nasz testowy egzemplarz, cena wzrośnie do około 118 000 zł. To już sporo jak na auto tej klasy, mimo licznych zalet.

Plusy
Stylistyka zewnętrzna
Jakość wykonania
Umiarkowany apetyt na paliwo
Zawieszenie

Minusy
Cena

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1595 ccm benzyna (turbo)
Moc: 122 KM przy 5000 obr./min
Moment obr.: 200 Nm przy 1250-4000 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,4 sek.
Vmaks: 190 km/h
Zużycie paliwa: 8,0/4,7/5,9 (9,1/6,0/7,5 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 660 kilometrów
Wymiary: 4359/1786/1557 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1395 kg
Ładowność: 565 kg
Pojemność bagażnika: 486/(1545) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 137 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 225/45 R17

Wyposażenie: wersja B180 BlueEfficiency

Cena:
97 900 zł (wersja B180 BlueEfficiency z 1,6 122 KM) około 118 000 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Mercedes B180 1,6 122 KM BlueEfficiency

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej