Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Pierwszy Mercedes Vito zadebiutował w salonach Mercedesa w 1995 roku. Zbudowany był na zmodyfikowanej płycie Volkswagena Transportera (T4). Bardzo szybko zyskał wielu zwolenników, co przełożyło się na prestiżowy tytuł Van of the Year 1996. W roku 2003 koncern zaprezentował II generację swojego lekkiego "dostawczaka", który po dwóch latach od debiutu... ponownie uzyskał tytuł Van of the Year. Auto w 2010 roku przeszło drobny facelifting nadwozia oraz wnętrza. I właśnie ten model będzie bohaterem naszego dzisiejszego artykułu. Przed Państwem Mercedes Vito Furgon, czyli w odmianie typowo dostawczej.

 

Opis



Lekki facelifting


Wprowadzone cztery lata temu zmiany oparły się na przeprojektowaniu obu zderzaków oraz modyfikacji przednich i tylnych lamp. Obecnie auto wyposażone jest standardowo w diodowe światła do jazdy dziennej, a w przypadku naszego auta testowego nawet w ksenonowe reflektory. Bok to typowa linia auta dostawczego, ale ozdobionego niczym osobówka w 17-calowe alufelgi. Tył to pionowe i rozciągnięte prawie na całe słupki światła. Testowany egzemplarz wyposażony był w dwuskrzydłowe drzwi umożliwiające bardzo łatwy dostęp do przestrzeni załadunkowej.

Wygodnie dla trójki pasażerów

Jeszcze kilkanaście lat temu nie było możliwości stwierdzenia, że auta dostawcze mogą oferować jakikolwiek komfort dla kierowcy czy pasażera. Czasy się jednak zmieniają i wymagania klientów również. Dlatego, oprócz bardzo dobrych walorów transportowych, pomyślano również o wygodzie i komforcie prowadzącego to auto i jego dwóch pasażerów.

Przedział pasażerski prezentowanego dziś Vito, który od przestrzeni załadunkowej oddzielony jest metalową ścianą, oferuje trzy miejsca. Najwygodniej jest oczywiście kierowcy, który do swojej dyspozycji ma obszerny i nieźle wyprofilowany fotel. Trzymania bocznego rzecz jasna nie stwierdzono, ale na pewno jest to wygodniejsze, ponieważ mocno wybrzuszone boczki spowodowałyby trudność podczas wsiadania i wysiadania z dość wysokiego auta. Pasażerowie mogą zasiąść na dwuosobowej kanapie. Jedno z siedzisk jest umiejscowione bardzo blisko konsoli środkowej i wygodnie tam mogą zasiąść tylko niezbyt wysokie osoby. Natomiast prawa część kanapy jest już pełnowartościowym miejscem i na pewno zapewni komfort podróży.

Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Dwa analogowe zegary wyposażone są w czytelne cyferblaty. Rozdzielone są wyświetlaczem komputera pokładowego. Konsola środkowa to centralnie umieszczone radio CD/MP3, które pochodzi z aut osobowych tej marki. Na samym dole, w bardzo wygodnym miejscu, znajduje się lewarek manualnej skrzyni biegów.

Przestrzeń ładunkowa

Jak już wspomniałem wcześniej, przestrzeń towarowa oddzielona jest metalową ścianą od części osobowej. Dostęp do niej mamy nie tylko od tylnej strony przez dwuskrzydłowe drzwi, ale również przez wygodne i szeroko rozsuwane drzwi po obuch stronach auta. Wewnątrz jest aż 5,2 m3 przestrzeni do zagospodarowania. Bez problemu zmieścimy dwie europalety, co ułatwia niski próg załadunkowy oraz 950-kilogramowa ładowność auta.

Silnik nie do zdarcia

Nareszcie jakiś producent pomyślał o tym, że w przypadku aut dostawczych nie moc silnika się liczy, tylko jego niezawodność i długowieczność. Właśnie tymi kryteriami kierował się Mercedes oferując w prezentowanym Mercedesie Vito Furgon jednostkę o dość dużej pojemności (2,2 CDI), ale za to nie wysiloną, o mocy zaledwie 95 KM. Dzięki takiemu zabiegowi można założyć, że ten silnik na pewno przejedzie setki tysięcy kilometrów bez większych usterek.

Pytanie tylko, czy z mocą zaledwie 95 KM da się w ogóle tym autem jeździć?. Po jazdach testowych stwierdzam, że oferowane osiągi można określić jako wystarczające. I to nie tylko podczas jazdy z pustą "paką", ale również wtedy, gdy auto jest mocno obciążone. Silnik ten może nie oferuje "mocnego uderzenia", ale na pewno nas nie zawiedzie i nawet dość sprawnie pozwoli na wyprzedzanie ciężarówek na trasie.

W sprawnym i bezpiecznym podróżowaniu na pewno pomaga spory moment obrotowy wynoszący 250 Nm, które dostępne jest w zakresie 1200-2400 obr./min. Połączenie dobrze zestopniowanej, manualnej 6-biegowej skrzyni i takiego momentu zapewnia kierowcy pewne i bezpieczne podróżowanie.

Zawieszenie zestrojono w taki sposób, że tłumienie nierówności odbywa się gładko i bez zbędnego dyskomfortu, niezależnie od tego czy auto jest obciążone, czy jeździmy na pusto.

A teraz muszę wspomnieć o naprawdę wielkim atucie Vito. To auto, mimo swoich niemałych w końcu gabarytów, potrafi zawracać niemal w miejscu! Jego średnica skrętu wynosi zaledwie 11,8 metrów, niejedno auto osobowe nie jest w stanie osiągnąć takiego wyniku! Brawo, taki wynik w samochodzie dostawczym niejako przeznaczonym do niewielkich, miejskich transportów, jest na wagę złota!

W mieście spory apetyt

Niestety, zużycie paliwa w tego typu autach do najniższych przeważnie nie należy. Najgorzej jest oczywiście mieście. Vito podczas jazdy w takich warunkach używał około 9,5 l oleju napędowego na 100 km. Krótka trasa ze stolicy na wschód Polski pozwoliła osiągnąć zużycie 7,1 litra. Średnio podczas tygodniowego użytkowania auta spalanie wyniosło 8,3 litra na każde 100 kilometrów.

Dla niewielkiego przedsiębiorstwa

Mercedes Vito Furgon w przedstawionej konfiguracji jest idealnym autem dla osób będącymi właścicielami niewielkiego przedsiębiorstwa, w którym jest niezbędny samochód dostawczy o pokaźnej przestrzeni ładunkowej, ale z możliwością zabrania na pokład razem z kierowcą trójki osób. Ceny prezentowanego modelu rozpoczynają się 90 774 PLN za model podstawowy z tym silnikiem. A pamiętajmy, że w tym przypadku mamy możliwość pełnego odliczenia podatku VAT.

 

Dane techniczne



Dane techniczne:
Silnik: R4, wysokoprężny (turbo)
Pojemność silnika: 2143 ccm
Moc: 95 KM przy 3800 obr./min
Moment obr.: 250 Nm przy 1200-2400 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: tylny
0-100km/h: b.d. sek.
Vmaks: b.d. km/h
Zużycie paliwa: 8,9/6,3/7,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 9,5/7,1/8,3 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 75 litrów
Teoretyczny zasięg: 903 kilometrów
Wymiary: 4763/1901/1902 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1980 kg
Ładowność: 950 kg
Pojemność bagażnika: 5,2 m3
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/3
Emisja CO2: 196 g/km
Opony: 225/65R17
Wersja wyposażeniowa: Furgon 110 CDI
Cena wersji podstawowej: 90 774 PLN
Cena wersji testowanej: około 140 000 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Mercedes Vito Furgon 110CDI 2,2 CDI 95KM


Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej