Mazda to jedna z ostatnich japońskich marek na rynku europejskim, która wszystkie swoje modele produkuje w Kraju Kwitnącej Wiśni. Nie inaczej jest z kompaktowym modelem, czyli "trójką". Ten 5-drzwiowy hatchback właśnie trafił do naszej redakcji. Zapraszamy więc na test Mazdy 3, z benzynowym, dwulitrowym silnikiem o mocy 150KM.
Opis
II generacja
Pierwsza generacja Mazdy 3 była produkowana i sprzedawana na rynkach światowych w latach 2003-2009. Kompaktowe japońskie auto było dostępne jako 5-drzwiowy hatchback i 4-drzwiowy sedan. Nie inaczej jest z obecną, drugą generacją tego modelu, która dostępna jest w salonach od 2009 roku. W ubiegłym roku auto przeszło drobny facelifting polegający na przeprojektowaniu przedniego i tylnego zderzaka. Klient do wyboru ma trzy silniki benzynowe (1,6 105KM, 2,0 150KM oraz 2,3 260KM) i jeden wysokoprężny 1,6 115KM.
Swój styl
Najnowsza Mazda 3 bez wątpienia jest autem o ładnej stylistyce zewnętrznej i swoim własnym, niepowtarzalnym stylu. Charakteryzuje się agresywnymi liniami nadwozia, które przede wszystkim zauważymy w przedniej części nadwozia. Na przykład mocno zachodzące na nadkola agresywne światła, które rozdzielone są sporych rozmiarów atrapą przypominającą wielki uśmiech. Linia boczna to typowy hatchback, czyli dość długa maska silnika, zwarta przestrzeń pasażerska oraz dość krótki, ścięty tył, który rzuca się w oczy dzięki wypukłym, przezroczystym lampom. Testowany egzemplarz posiadał nadwozie w bardzo ciekawym odcieniu brązu.
Niczym w klasie wyższej
Gdy zaglądamy do wnętrza prezentowanej Mazdy 3, pierwsze co nam rzuca się w oczy, to jasnobeżowa, materiałowa tapicerka. Może nie należy ona do najbardziej praktycznych, ale ożywia i dodaje ciepła wnętrzu. Z pewnością umili to podróż pasażerom.
Przedział pasażerski oferuje nam cztery w pełni komfortowe i wygodne miejsca, na których z powodzeniem mogą zasiąść dorośli ludzie. Z przodu dysponujemy obszernymi, komfortowymi i wygodnymi fotelami, które mogłyby jednak posiadać nieco lepsze trzymanie boczne.
Tylna kanapa teoretycznie powinna zapewnić miejsca dla trzech osób. Jednak w praktyce jest zupełnie inaczej, ponieważ najwygodniej zasiądzie dwójka dorosłych osób plus ewentualnie większe dziecko (bez fotelika). Jeśli ograniczymy się do czwórki pasażerów, miejsca z przodu jak i z tyłu jest wystarczająco dużo i na pewno nikomu nie zbraknie go ani nad głową, ani na nogi.
Zapakowanie cięższych walizek do 300-litrowego bagażnika nie sprawi żadnych problemów. Klapa otwiera się wysoko, próg załadunkowy jest niski, a całkowicie płaska podłoga umożliwi łatwe ustawienie bagaży.
Zegary, niczym w sportowym samochodzie, umieszczone są w oddzielnych dwóch tubach. Cyferblaty są przejrzyste i czytelne o każdej porze dnia.
Konsola środkowa składa się z umiarkowanej ilości przycisków, które na pewno nie powinny stwarzać problemów w obsłudze. Na górze znajduje się wyświetlacz obsługujący radio i komputer pokładowy, natomiast poniżej zaprojektowano obłych kształtów konsole z charakterystycznymi pokrętłami od radia i klimatyzacji.
Na samym dole usytuowano niewielkiej wielkości lewarek skrzyni biegów, który tak dobrze leży w dłoni, że aż żal go wypuszczać.
150-konna benzyna
Pod maską testowanego auta znajduje się benzynowa jednostka napędowa o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM. Jest to wolnossący silnik nie posiadający żadnych wzmocnień w postaci turbiny czy kompresora. Nie zmienia to faktu, że auto jest dość dynamiczne. Pierwsze 100 km/h osiągniemy po 10,4 sekundach, zaś maksymalnie możemy Mazdę 3 rozpędzić do około 205 km/h.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej, sześciobiegowej skrzyni biegów. Przełożenia są krótko zestopniowane, ale fakt ten pomaga to w sprawnym rozpędzaniu auta i bezpiecznym wyprzedzaniu innych pojazdów.
Silnik dysponuje momentem obrotowym o wartości 191Nm, który dostępny jest przy 4500 obr./min. Wartość może nie sprawia piorunującego wrażenia, ale do sprawnego poruszania się jest w zupełności wystarczająca.
Zawieszenie "trójki" jest twarde, najbardziej odczujemy to w momencie napotkania większych nierówności w asfalcie. Na szczęście nie zapomniano o komforcie podróżowania pasażerów i nie ma mowy . Auto trudno wyprowadzić z równowagi.
Owszem, przy bardzo gwałtownych zmianach kierunku jazdy możemy zauważyć delikatną tendencję do nadsterowności, ale od razu można ją zniwelować.
W mieście dość spore zużycie paliwa
Mazda 3 z benzynowym silnikiem w mieście zużywa 10 litrów benzyny. Sporo, lecz jest to urok wszystkich aut szesnastozaworowych. W trasie spalanie spada do 6 litrów natomiast podczas całego tygodniowego testu "trójka" zużywała średnio 8 litrów benzyny na każde 100 kilometrów. Takie spalanie umożliwia spokojną podróż przez 700 kilometrów bez tankowania.
Dla kogo?
Mazda 3, którą dziś Państwu przedstawiłem, jest bardzo ciekawą propozycją dla osób szukających kompaktowego auta o ładnej stylistyce. Zakup tego modelu wersji Sport to wydatek rzędu 92 400 zł. W zamian dostajemy w pełni wyposażone auto, które na pewno niejednej osobie przypadnie do gustu.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1999 ccm (benzyna)
Moc: 150 KM przy 6200 obr./min
Moment obr.: 191 Nm przy 4500 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,4 sek.
Vmaks: 206 km/h
Zużycie paliwa: 9,1/5,3/6,7 (10,0/6,0/8,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 55 litrów
Teoretyczny zasięg: 687 kilometrów
Wymiary: 4460/1755/1470 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1327 kg
Ładowność: 508 kg
Pojemność bagażnika: 300 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 157 g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 000 km
Wyposażenie: wersja Sport
Cena: 92 400 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik