Stosunkowo rzadko spotykana na polskich drogach, a szkoda. Mazda CX-7 jest bardzo ciekawym i atrakcyjnym samochodem pod każdym względem. Ma przestronne i komfortowe wnętrze, a oprócz tego dynamiczny i oszczędny silnik. Nie wierzycie, że ma tyle zalet? Zapraszam do lektury.
Opis
Pierwszy SUV japońskiej marki
Mazda CX-7 jest pierwszym przedstawicielem coraz bardziej popularnego na świecie segmentu SUV. Auto zadebiutowało w Europie w 2006 roku i od tamtej pory podbija serca klientów. Na przełomie 2009/2010 roku auto przeszło drobny facelifting. W Polsce dostępne jest tylko z napędem na obie osie i manualną skrzynią biegów oraz z dwoma silnikami. Klient do wyboru ma benzynową lub wysokoprężną jednostkę napędową o mocach 260 i 173KM.
Uwodzicielka
Piękne, uwodzicielskie spojrzenie oczu, smukłe i powiewne, a jednocześnie idealne proporcje ciała. Każdy z nas na pewno pomyślał o pięknej kobiecie, ale to nie jest temat tego artykułu. W taki sposób można opisać bardzo ładną stylistykę nadwozia modelu CX-7. Co tu się rozpisywać, po prostu sami popatrzcie na zdjęcia.
Komfort i luksus
Wnętrze Mazdy CX-7 przeznaczone jest dla 5 osób. Zarówno z przodu, jak i z tyłu, miejsca jest wystarczająco dużo, aby pomieścić nawet dorosłe osoby. Przednie fotele są wygodne, komfortowe i niestety posiadają minimalne trzymanie boczne, którego brak odczujemyna ostrzej pokonywanych zakrętach. Tylna kanapa jest przestronna i posiada dobrze wyprofilowane siedzisko.
Po otwarciu dużej klapy bagażnika, naszym oczom ukazuje się całkowicie płaska podłoga i 455 l przestrzeni bagażowej. Niestety, jak w każdym aucie tego segmentu, próg załadunkowy jest wysoko umieszczony, co powoduje małe utrudnienia w pakowaniu cięższych walizek.
Przyjrzymy się teraz desce rozdzielczej. Jest mocno rozbudowana i w pierwszych chwilach może przytłaczać, lecz po kilku minutach wiemy już o niej wszystko. Trzy okrągłe zegary umieszczono w tubach, z czego centralnie znajduje się, prędkościomierz. Ich czytelność jest bardzo dobra, a w nocy są bardzo ładnie podświetlone.
Konsola środkowa to dwa niewielkiej wielkości wyświetlacze. Pierwszy wyświetla informacje dotyczące komputera pokładowego oraz kolorowy obraz z kamery cofania. Drugi zawiera informacje dotyczące obsługi klimatyzacji. Niżej usytuowano centra dowodzenia radiem oraz ową jednostrefową klimatyzacją. Wszystko jest intuicyjne i bardzo proste w obsłudze.
Kończąc podróż po wnętrzu, pora wspomnieć kilka słów o jakości wykonania. Jak przystało na japońskie auto, wnętrze wykonano prawidłowo. Skórzana tapicerka jest bardzo dobrej jakości, choć mogłaby być minimalnie mniej śliska. Plastiki, jakim pokryto deskę rozdzielczą, są bardzo dobrze spasowane, a ich struktura nawet miła w dotyku.
W sam raz
Pod maską testowanej Mazdy znajduje się wysokoprężna jednostka napędowa Common Rail o pojemności 2,2l i mocy 173KM. Auto, mimo sporej masy, dysponuje niezłym przyśpieszeniem, które wynosi 11,3 sek do pierwszych 100km/h. Maksymalnie rozpędzimy się do 200 km/h i trzeba przyznać, że to bardzo dobry wynik, zważywszy na wysokość, szerokość i masę auta.
Napęd przekazywany jest automatycznie na obie osie za pomocą, manualnej skrzyni biegów. Posiada ona 6 nieźle dobranych biegów, ale o stosunkowo krótkich przełożeniach. Tak zestopniowana skrzynia biegów powoduje dosyć częste sięganie do lewarka skrzyni biegów, lecz nie jest to wadą.
Elastyczność stoi na wysokim poziomie, a zapewnia nam to 400Nm momentu obrotowego. Szkoda tylko, że jego pełna wartość dostępna jest tylko przy 2000 obr./min. Gdyby był dostępny w szerszym zakresie, jego moc byłaby jeszcze lepiej wykorzystywana.
Układ kierowniczy jest perfekcyjny i idealnie wykonuje polecenia wydane przez kierowcę. Na parkingu kierownica chodzi delikatnie i zawsze możemy na nią liczyć, aby sprawnie i bez użycia większej siły zaparkować. Na trasie, zależnie od prędkości, wspomaganie się usztywnia, dając poczucie bezpiecznego i pewnego panowania nad CX-7.
Zawieszenie jest stosunkowo twardo zestrojone, ale nie wpływa to niekorzystnie na komfort podróżowania prezentowaną mazdą. Kierowca ma poczucie bezpieczeństwa i mimo sporej wielkości nadwozia auto nie ma tendencji do przechyłów bocznych nadwozia. Nie jest również podatne na boczne podmuchy wiatru.
Oszczędny "ropniak"
Jak przystało na wysokoprężną jednostkę napędową, spalanie nie zrujnuje naszego portfela. W mieście zużycie jest największe i wynosi równe 10 l oleju napędowego. Jednak na trasie i w cyklu mieszanym jest dużo lepiej. I tak w trasie spalanie oscyluje w granicy 7 l zaś podczas całego testu CX-7 zużywało około 8,6 l na każde 100 km. Dzięki takiemu zużyciu paliwa, na pełnym baku mamy możliwość przejechania około 800 km. Niestety sporej pojemności silnik musi więcej emitować CO2 w porównaniu z innymi autami. Moja testowa Mazda CX-7 emituje 199 g/km.
Dobrze skalkulowana cena
Mazda CX-7 jest w standardzie bardzo bogato wyposażona, a cena zakupu oscyluje w granicach 160 000 zł. We wnętrzu znajdziemy skórzaną tapicerkę, elektryczne fotele i szyby oraz automatyczną klimatyzację. Jednak według mnie fakt, iż jest tylko jednostrefowa, w tego typu aucie i za taką cenę jest niedopuszczalnym przeoczeniem.
Dla aktywnych
Mazda CX-7 bez wątpienia jest samochodem uniwersalnym pod każdym względem. Posiada oszczędny silnik wysokoprężny, który zapewnia przyzwoite osiągi. Oprócz tego, jego wnętrze jest przestronne i komfortowe. Kolejnym atutem auta jest stały napęd na obie osie umożliwiający w dowolnej chwili zjechanie z utwardzonej drogi. Dlatego testowany niedawno model CX-7 na długo pozostanie w moich myślach jako idealne auto rodzinne.
Plusy
Niewielki apetyt na paliwo
Przestronne wnętrze
Cena
Stylistyka zewnętrzna
Jakość wykonania
Minusy
Jednostrefowa klimatyzacja
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 2184 ccm turbodiesel Common Rail
Moc: 173 KM przy 3500 obr./min
Moment obr.: 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 11,3 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 9,1/6,6/7,5 (10,0/6,8/8,6 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 69 litrów
Teoretyczny zasięg: 802 km
Wymiary: 4700/1870/1645 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1800 kg
Ładowność: 630 kg
Pojemność bagażnika: 455 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 199g/km
Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100000 km
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km lub według wskazań komputera
Opony: 235/55 R19
Wyposażenie: wersja Sport
dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 2 500 zł)
Cena: 159 900 zł (wersja Sport) 162 400 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik