Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Najmniejsza Mazda "2" jest coraz częstszym bywalcem naszych polskich dróg. Dlatego postanowiłem wziąć ten model na "tapetę" i przetestowałem wersję dieslowską 1.4 o mocy 68KM.

Opis

Sympatyczna żabka
Mazda 2 jest stylistycznie bardzo ciekawym autem, które podoba się przede wszystkim kobietom. Sympatyczna "mordka" uśmiecha się do nas obłymi reflektorami, połączonymi z niezbyt dużej wielkości atrapą silnika. Z boku, ukazuje się nam trzydrzwiowe nadwozie o zadziornej linii unoszącej się ku tyłowi. Z tyłu charakterystycznymi elementami są niewielka szyba (ograniczająca widoczność), ładnie zaprojektowane tylne lampy imitujące diodowe światła. Całość to bardzo sympatyczne i ładne autko miejskie, wyróżniające się z tłumu innych pojazdów.

2+2
W swoim wnętrzu Mazda 2 wita nas komfortowymi fotelami. Są dobrze wyprofilowane i zapewniają niezłe trzymanie boczne. Podobnie jest z tyłu, gdzie wygodnie zasiądzie tylko dwójka dorosłych osób. Miejsca na nogi jest wystarczająco, ale pod warunkiem, że z przodu usiądą niezbyt wysokie osoby. Bez większych problemów możemy zapakować, najpotrzebniejsze walizki naszych pasażerów do 250 litrowego bagażnika z dość wysokim progiem załadunkowym.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Jest uporządkowana i dziecinnie łatwa w obsłudze, choć swoim wyglądem odbiega od innych modeli. Jedynym elementem, do którego musimy się przyzwyczaić, to niezbyt dużej wielkości przyciski. Zegary zaprojektowano czytelnie i przejrzyście. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest umiejscowienie lewarka zmiany biegów, na desce rozdzielczej. Leży idealnie w dłoniach i ułatwia pracę kierowcy. Kierownica jest poręczna i miła w dotyku.
A jak jest z jakością plastików oraz materiałów wykorzystanych w testowanej Mazdzie 2? Materiały są dobrej jakości i nie budzą żadnych zastrzeżeń, zaś plastiki mimo, że są bardzo dobrze spasowane i nie trzeszczą, to według mnie mogłyby być trochę milsze w dotyku.


Małolitrażowy, oszczędny diesel
Pod maską testowanej Mazdy 2 znajduje się wysokoprężna, turbodoładowana jednostka napędowa o pojemności 1399ccm i mocy 68KM. Niezbyt duża moc pozwala, ważącej 1045kg Mazdzie na sprint do pierwszej setki w 15.5 sekundy, zaś maksymalnie rozpędzimy nią do 162km/h. Trzeba przyznać, że wynik nie powala na kolana, ale nie zapominajmy z jakim autem mamy do czynienia. Silnik połączono z dobrze pracującą, manualną pięciobiegową skrzynią biegów. Poszczególne przełożenia wędrują bez zastrzeżeń zawsze na swoje wytyczone miejsce. Elastyczność stoi na przyzwoitym poziomie, mimo tylko 160Nm momentu obrotowego, który dostępny jest już od najmniejszych obrotów wynoszących równe 2000obr./min.
Układ kierowniczy współpracuje grzecznie z kierowcą, wykonuje posłusznie każde wydane przez niego polecenie. Na parkingu, wspomaganie kierownicy idealnie pomaga w parkowaniu nawet w niezbyt dużych lukach parkingowych.
Zawieszenie zestrojono kompromisowo, bo jest połączeniem komfortu oraz pewnego prowadzenia auta w każdych warunkach. Nawet, gdy kierowca popuści lejce swojej wyobraźni i postanowi zamienić się w sobowtóra Sebastiana Loeb'a. Auto prowadzi się pewnie i bezpiecznie. Po prostu, to kierowca rządzi autem, a nie jak to bywa w innych markach, elektronika rządzi kierowcą.
Przyszła pora na największy atut prezentowanego silnika, a jest nim zużycie paliwa. Mazda 2 z dieslowskim silnikiem potrzebuje średnio, zaledwie 4.7 litrów oleju napędowego na każde 100 kilometrów drogi. Dzięki temu, na 42.8 litrach mamy możliwość przejechania aż 910 kilometrów bez zaglądania na stację paliwową. Coś niesamowitego!

Praktycznie dla każdego
Mazda 2, którą dziś miałem okazję Państwu zaprezentować jest idealnym samochodem do miasta, choć nie tylko, bo bez problemu może służyć dla młodej rodziny, jako pierwsze auto. Dzięki umiarkowanemu apetytowi na paliwo jest oszczędna dla kieszeni właściciela, lecz niestety tylko pod dystrybutorem. Ponieważ, aby stać się posiadaczem prezentowanej dziś "dwójki", musimy posiadać na koncie bankowym równe 54.500zł. No cóż, japońska technologia niestety jest w cenie.

Plusy
+ Oszczędny silnik
+ Bardzo ładna stylistyka nadwozia

Minusy
- Ograniczona widoczność w tylnej szybie

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1399ccm (turbodiesel)
Moc: 68KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 160Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 15.5sek.
Vmaks: 162km/h
Zużycie paliwa: 5.3/3.7/4.3 [5.7/4.1/4.7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 42.8litrów
Teoretyczny zasięg: 910 kilometrów
Wymiary: 3885/1695/1475 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1045kg
Ładowność: 445kg
Pojemność bagażnika: 250/[469] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/5

Wyposażenie: wersja Exclusive

Cena: 53.000zł. [wersja Exclusive] 54.500zł [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Maciek Kalkosiński


Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej