Wczoraj, 2 kwietnia na terenie międzynarodowego lotniska Chopina w Warszawie miała miejsce polska premiera najnowszego japońskiego SUV-a, czyli Mazdy CX-5
To pierwszy samochód z nowej generacji pojazdów marki, kompaktowy SUV, który łączy w sobie zabawę, bezpieczeństwo i odpowiedzialność ekologiczną - w jednym, atrakcyjnym opakowaniu.
CX-5 symbolizuje kolejny krok firmy w dążeniu do Jinba Ittai, poczuciu jedności między kierowcą i samochodem znanego z legendarnej MX-5. To pierwsza Mazda oferująca komplet nowych technologii SKYACTIV, tworzących wydajniejsze, przyjemniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska lekkie samochody. Toruje tym samym drogę nowej generacji samochodów Mazda. Dzięki nowatorskiemu podejściu inżynierów Mazdy do projektowania i produkcji, twórcy SKYACTIV skutecznie połączyli pozornie wykluczające się założenia i zaprezentowali nową linię silników, skrzyń biegów, układów jezdnych i karoserii, które oferują klientom zupełnie nowe wartości.
Projektanci tego wyjątkowego modelu skupili się na czterech kluczowych wartościach, jakie ze sobą niesie. Stąd przyjemny dla oka, wzbudzający pozytywne emocje kształt karoserii oraz znakomita funkcjonalność i jakość wykonania wnętrza. Odpowiedzialność za środowisko była również najwyższym priorytetem, zarówno jeśli chodzi o wpływ samochodu na środowisko, jak i bezpieczeństwo. Wreszcie żywiołowa, lecz przewidywalna dynamika jazdy była obowiązkowa dla najnowszego modelu Mazdy.
Wyjątkowe zespoły napędowe CX-5 mają wszystkie cechy, które czynią samochód przyjemnym w jeździe i posiadaniu; dzięki wyższemu momentowi obrotowemu, lepszej reakcji na przyspieszanie i mniejszemu zużyciu paliwa. To najnowsze wcielenie Odpowiedzialnego Zoom-Zoom - samochód reagujący dokładnie tak, jak kierowca się spodziewa.
Użytkownik otrzymuje również wszystkie zalety wynikające ze strategii obniżania masy wprowadzonej przez Mazdę. Aby obniżyć masę aut kolejnej generacji o minimum 100kg, inżynierowie szukali potencjalnych miejsc do optymalizacji w taki sposób, aby zyskiwała na niej sztywność nadwozia i bezpieczeństwo pasażerów. Poza wyjątkowym bezpieczeństwem pasywnym uzyskanym dzięki zupełnie nowemu projektowi karoserii zgodnemu z założeniami koncepcji SKYACTIV, CX-5 dysponuje również wieloma systemami aktywnymi, wcześniej niedostępnymi w samochodach tego segmentu. Nie do pominięcia jest również wyjątkowo dobra widoczność, jaką cieszyć może się kierowca.
To tylko jeden z przykładów inteligentnego projektowania Mazdy CX-5. Podstawą nowego wyglądu samochodów marki jest innowacyjna idea "KODO - Dusza Ruchu", z jej wyraźnie zaznaczoną przednią częścią samochodu i wyjątkowym "skrzydłem", które podkreśla przeprojektowaną, pięcioboczną osłonę chłodnicy. Przestronna kabina i zaskakujące rozwiązania Karakuri, takie jak wyjątkowe tylne fotele składane w proporcjach 4:2:4, czy intuicyjnie obsługiwany system informacyjno-multimedialny HMI sprawiają, że CX-5 wznosi wygodę na zupełnie nowy poziom.
Dzięki swobodnie adaptowalnemu w miarę potrzeb wnętrzu, przewidywalnemu prowadzeniu, wiodącym w klasie zużyciu paliwa i emisji CO2, Mazda CX-5 podnosi poprzeczkę w klasie kompaktowych SUV-ów na nowy poziom.
CX-5 to pierwsza Mazda zbudowana w oparciu o wysokowydajne jednostki SKYACTIV. Wykorzystuje w pełni zalety technologii SKYACTIV, dzięki czemu w każdej sytuacji drogowej kierowca ma do dyspozycji duży moment obrotowy, nawet przy niewielkich obrotach silnika. Dostrajając sposób przyspieszania do oczekiwań, Mazda nie zapomniała o pozostawieniu kierowcom pełnej swobody działania, dzięki czemu udało się osiągnąć nie tylko liniowy charakter rozwijania mocy przez silniki, ale również połączyć go z niewielkim zużyciem paliwa.
Pod maską CX-5 znajdziemy jeden z trzech oszczędnych silników czterocylindrowych - dwa silniki diesla i jeden benzynowy - połączone z sześciobiegowymi przekładniami ręcznymi lub automatycznymi i dalej z napędem na obie osie (AWD) lub oś przednią (FWD). Niezależnie od wybranej kombinacji wszystkie modele CX-5 wyposażone są w i-stop, wyjątkowy system automatycznego wyłączania silnika zapewniający najszybszy na świecie ponowny rozruch.
Silniki SKYACTIV są efektem prac nad możliwie najbardziej efektywnym spalaniem paliwa. 2,2-litrowy SKYACTIV-D występuje w dwóch wersjach: podstawowej, osiągającej moc 110kW/150KM przy 4500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy o wartości 380Nm w zakresie 1800-2600 obr./min. oraz wzmocnionej (tylko AWD) o mocy 129kW/175KM przy 4500 obr./min. i ogromnym momencie obrotowym 420 Nm przy 2000 obr./min. Wyposażona w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów SKYACTIV-MT, mocniejsza wersja CX-5 przyspiesza od zera do 100km/h w jedynie 8,8 sekundy i rozwija maksymalnie prędkość 207km/h. Ten sam silnik połączony ze skrzynią automatyczną pozwala na sprint do 100 km/h w 9,4 s i prędkość maksymalną 204 km/h.
CX-5 ze standardowym silnikiem SKYACTIV-D i skrzynią ręczną osiąga 100 km/h w 9,2 sekundy (wersja z napędem na przednią oś) lub 9,4 sekundy (wersja z napędem na obie osie), a ze skrzynią automatyczną odpowiednio 10,0 s i 10,2 s. Prędkości maksymalne wersji z ręczną skrzynią to 202 km/h (z napędem na przednią oś) i 197 km/h (z napędem na obie osie) a z automatyczną: 198 km/h (z napędem na przednią oś) i 194 km/h (z napędem na obie osie).
Jednak mimo wyjątkowych wartości momentu obrotowego i znakomitych osiągów silniki SKYACTIV-D są wyjątkowo czyste i ekonomiczne, nawet jak na diesle. Już na niemal trzy lata przed wprowadzeniem, obie wersje spełniają normy emisji Euro 6, bez konieczności stosowania kosztownych systemów dodatkowego oczyszczania spalin. Sekretem tego osiągnięcia jest wyjątkowo niski stopień sprężania, niewielka masa własna i specjalna dwustopniowa turbosprężarka ze zmienną geometrią kierownic, dająca maksymalne ciśnienie doładowania 2,7 bara - choć to nie wszystkie pomysłowe rozwiązania, które trafiły do produkcji.
Aż dziewięć cykli wtrysku generowanych przez 10-otworowe piezoelektryczne wtryskiwacze o maksymalnym ciśnieniu 2000 bar sprawia, że zaskakującą cechą CX-5 jest średnie zużycie paliwa wynoszące jedynie 4,6l/100km (w cyklu mieszanym samochodu z silnikiem diesla w wersji podstawowej, z napędem na przednią oś i ręczną skrzynią biegów). Oznacza to emisję CO2 na poziomie 119g/km - to jeden z najlepszych w Europie wyników wśród kompaktowych SUV-ów. Wartości dla pozostałych CX-5 napędzanych silnikiem SKYACTIV-D o standardowej mocy to: 5.3 l/100 km i 139 g/km (FWD z automatem); 5.2 l/100 km and 136 g/km (AWD ze skrzynią ręczną); 5.5 l/100 km i 144 g/km (AWD z automatem). Mocniejsze wersje z napędem na obie osie zużywają 5.2 l/100 km (skrzynia ręczna) i 5.5 l/100 km (automat), emitując odpowiednio 136 g/km i 144 g/km.
Projektanci silnika benzynowego SKYACTIV-G szukali sposobu na konstrukcję lekkiej jednostki, która generowałaby większą moc z mniejszej ilości paliwa. Tak jak w przypadku silnika diesla, kluczem okazał się stopień sprężania i to on jest przyczyną sukcesu dwulitrowej jednostki SKYACTIV-G. W jej przypadku jest jednak wyjątkowo wysoki (14:1) i korzysta z nowo zaprojektowanego kolektora wydechowego 4-2-1 i specjalnych tłoków, dzięki czemu udało się rozwiązać problemy jakie napotykane są w silnikach o wysokim stopniu sprężania (na przykład spalanie stukowe). W rezultacie SKYACTIV-G jest o 10% lżejszy i ma znacząco niższe opory wewnętrzne niż jednostka 2.0 MZR, którą zastępuje, a przy tym ma wyższy moment obrotowy, mniejsze zużycie paliwa i emituje mniej trujących substancji.
Napędzana na przednią oś CX-5 z silnikiem benzynowym (tylko z ręczną skrzynią biegów*) osiąga moc 121kW/165KM przy 6000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.; w wersji czteronapędowej jest to odpowiednio 118kW/160KM i 208 Nm. W wersji przednionapędowej CX-5 wystarcza to do sprintu 0-100km/h w czasie 9,2 sekundy i osiągnięcia maksymalnej prędkości 200 km/h. Średnie zużycie wynosi 6,0l/100km i odpowiada emisji CO2 w wysokości 139g/km - co również plasuje ją wśród najlepszych w klasie, między innymi dzięki układowi bezpośredniego wtrysku paliwa rozpylającemu paliwo przez sześciootworowe wtryskiwacze z ciśnieniem 30-200 bar. To wyjątkowo szeroki zakres pracy. CX-5 z napędem na obie osie rozwija prędkość 100 km/h w ciągu 10,5 sekundy (z ręczną skrzynią biegów) lub nawet 9,6 sekundy (ze skrzynią automatyczną) i osiąga maksymalnie odpowiednio 197 i 187 km/h. Zużycie 6,6 l/100 km i emisja 155g/km (średnio) jest taka sama dla wersji z każdą ze skrzyń biegów w wersji z napędem na obie osie.
Aby przenieść moc na koła, Mazda zaprojektowała dwie nowoczesne skrzynie biegów, które debiutują w CX-5. To wspomniana wyżej ręczna SKYACTIV-MT oraz automat SKYACTIV-Drive. Ta druga, wyposażona w blokadę przetwornika momentu obrotowego działającą na każdym biegu, znakomicie imituje zachowania skrzyni ręcznej, łącząc w sobie wszystkie cechy różnych rodzajów skrzyń automatycznych. Łagodne zmiany biegów i liniowe przyspieszenia osiągane są we wszystkich samochodach z napędem na cztery koła oraz w przednionapędowej wersji ze standardowym silnikiem diesla. SKYACTIV-MT z kolei daje kierowcy to samo poczucie precyzyjnej skrzyni biegów z krótkimi drogami przełączania co legendarna już skrzynia biegów w roadsterze MX-5. Oba typy skrzyń biegów, lżejszych i wydajniejszych niż ich poprzedniczki, przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa i lepszych osiągów samochodu.
Ceny modelu CX-5 rozpoczynają się od 91 100 zł za wersję podstawową - 165 KM benzyną o pojemności 2,0 l i napędzie na przednie koła.
Artur Ławnik/Mazda