Marka Lexus opisuje siebie jako przywódcę w technologii hybrydowej: „Lexus jest największym producentem pojazdów hybrydowych premium - globalnie – oraz w Europie”. Jak zostało podane 2/3 sprzedawanych aut w Europie stanowią hybrydy. Sam model GS-450h można opisać słowami: luksusowa, sportowa, elegancka hybryda w sedanie. Jego historia zaczęła się dopiero w 2013 roku i z pewnością można stwierdzić, że auto odniosło duży sukces na bardzo wymagającym rynku aut luksusowych.
Opis
Lexus GS 450h został odświeżony dopiero w zeszłym roku, więc nie ma większych zmian w sklepie dla modelu 2017 tego sportowego luksusowego sedana. Pozytywna zmiana jest taka, że Lexus w tym roku dodał listę urządzeń do pakietu standardowego, za co jeszcze w zeszłym roku musieliśmy dodatkowo dopłacić, tj. pakiet bezpieczeństwa Lexus Safety Plus.
Wersja opisywanego modelu Lexus GS 450h w wersji prestige kosztuje 382 900 zł. W tej cenie dostajemy bardzo bogate wyposażenie, elegancką sylwetkę limuzyny, sportowego ducha, a przede wszystkim zaawansowaną technologicznie hybrydę, która pozwala cieszyć się niesamowitymi osiągami przy proporcjonalnie niskim spalaniu. GS 450h oferuje luksusowe wnętrze z regulowanymi elektrycznie siedzeniami (18 kierunków z pamięcią ustawień) obszytymi skórą, wyposażonymi w ogrzewanie i wentylację; podgrzewane lusterka, tempomat, kamerę cofania, podgrzewaną kierownicę teleskopową. Standardowy system Infotainment wyposażony jest w 12,3-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości z systemem łączności Bluetooth, pakiet Lexus Enform App Suite i miejsca docelowe. Dźwięk w Lexusie GS450h stoi na równie wysokim poziomie co standard wykończenia wnętrza. System audio sygnowany znakiem Mark Levinson składa się z 17- czysto brzmiących głośników.
GS 450h jest teraz wyposażony w system bezpieczeństwa Lexus +, oferujący wiele funkcji, które pomogą Tobie i bliskim dotrzeć bezpiecznie do celu przeznaczenia, w tym system przed kolizją z wykrywaniem pieszych, ostrzeżenie zjazdu z pasa z pomocą wspomagania kierownicy. Lexus Enform Safety Connect z pomocą drogową, automatycznymi powiadomieniami awaryjnymi oraz lokalizatorem GPS jest również oferowany bezpłatnie przez rok. Inne standardowe funkcje bezpieczeństwa obejmują 10 poduszek powietrznych, kamerę odwracania z dynamicznymi siatkami napinania i manewrami, monitor z oślepiającym czujnikiem tylnego skrzyżowania, pomoc przy wzniecaniu, monitorowanie ciśnienia w oponach, technologia Smart Stop i reflektory LED oraz światła dzienne.
Możemy zadać sobie pytanie: Czy w tej cenie nie dostaniemy jeszcze lepszego bardziej luksusowego auta? Z pewnością tak, ale dlaczego mielibyśmy wybrać akurat Lexusa GS 450h ?
GS 450h napędzany jest przez 3,5-litrowe V6, które oferuje 311 KM, natomiast wraz z silnikiem elektrycznym moc całkowita wynosi 345 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 352 Nm. Zużycie paliwa w cyklu miejskim wg danych Lexusa wynosi 6,7 l/100 km. Według naszych testów przy jeździe szybkiej i dynamicznej spalanie osiągnęło ok. 8,6 l/100 km, przy trochę spokojniejszej jeździe ok 7 l/100 km. Wniosek? GS450h to ekonomiczny model marki LEXUS biorąc pod uwagę moc i ciężar auta.
Rewelacyjnie układa się współpraca na linii silnik-skrzynia. Automatyczna przekładnia E-CVT cały czas zapewnia odpowiedni zapas mocy pod pedałem gazu, który w każdej chwili może eksplodować , wystrzeliwując auto do przodu, a tak dopracowana przekładnia pozwala zapomnieć o szarpnięciach podczas tradycyjnych przełożeń.
Swoją sylwetką na pewno przyciąga uwagę przechodniów, czego nie dało się nie zauważyć. Mimo iż jest to auto, które nie jest na topowych półkach aut luksusowych. Oczywiście nie można porównać GS 450h do poprzednio testowanego auta GS-F, który nie dość, że przyciągał uwagę swoim wyglądem to jeszcze było go słychać z daleka! Ale wracając do GS 450h to z pewnością zadowoli Was wnętrze. Jest eleganckie, komfortowe, stylowe i można znaleźć trochę klasyki (mam na myśli zegar, który moim zdaniem trochę nie pasuje do wnętrza, ale …zależy co kto lubi). We wnętrzu znajdziemy również drewniane elementy na panelu schowka oraz kierownicy co daje nam poczucie wyższego standardu wykończenia, plastik na desce rozdzielczej jest wysokiej jakości a skóra miła w dotyku i zarazem wytrzymała na lekkie zarysowania. Fotele są regulowane w wielu płaszczyznach pozwalających kierowcy idealnie dopasować pozycję podczas jazdy i czuć się komfortowo nawet po przebyciu pary dobrych setek kilometrów. Elektronika we wnętrzu bardzo prosta, przejrzysta z pewnością nawet największy laik nie będzie miał problemu z obsługą menu chociaż joystick do obsługi jest bardzo czuły, a więc trzeba się do niego przyzwyczaić ponieważ często uciekał mi na skraje ekranu.
Jazda Lexusem GS 450h to już czysta przyjemność, komfortowe zawieszenie bardzo dobrze dba o nasze cztery litery auto prowadzi się bardzo pewnie mimo swoich gabarytów. Choć pierwsze 100 km/h osiąga już po niecałych 6 sekundach to w tym samochodzie nie masz ochoty być ciągle pierwszy na światłach. Lexusem chcesz sunąć delektując się spokojem i ciszą w środku a to dzięki jednostce elektrycznej, która pozwala na niemalże bezszelestne przemieszczanie się między samochodami. Lexus GS w wersji prestige oferuje także aktywne zawieszenie o zmiennej charakterystyce (AVS) oraz selektor trybów jazdy. Wyboru dokonujemy za pomocą pokrętła znajdującego się na tunelu środkowym, a ustawić możemy tryb ECO, Normal, Sport S i Sport S+. Wyraźnie odczuwalne jest kiedy zmieniamy tryb jazdy, zmienia się charakter pracy silnika, reakcja auta na gaz oraz praca zawieszenia i układu kierowniczego. Dzięki temu, każdy jest w stanie odpowiednio pod stosować auto pod siebie.
Lexus GS 450h to na pewno samochód nie dla mas. Zwarzywszy, że koszt za taki luksus jest spory, wygląd dość ekstrawagancki, który nie musi wszystkim przypaść do gustu. Mi przypadł całkowicie.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: benzyna, V6, 24
Pojemność silnika: 3456 ccm
Moc silnika spalinowego: 286 KM przy 6400 obr./min
Moment obr. silnika spalinowego: 368 Nm przy 4800 obr./min
Moc silnika elektrycznego: 200 KM
Moment obr. silnika elektrycznego: 275 Nm
Łączna moc silników: 345 KM
Skrzynia biegów: E-CVT
Napęd: tylny
0-100km/h: 5,9
Vmaks: 250 km/h
Zużycie paliwa: 6,7/6,1/5,5 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 8,5 (l/100km) (średnie z testu)
Pojemność baku: 66 litrów
Teoretyczny zasięg: 780 kilometrów
Wymiary: 4880/1840/1455 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1825 kg (minimalna)
Pojemność bagażnika: 450 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2: 137 g/km
Opony: 235/45 R18
Cena wersji podstawowej: 199 600 PLN
Cena wersji testowanej: 382 900 PLN
Autor(tekst+fot.): Krzysztof Zdankowski