To najlepiej sprzedający się model w 26-letniej historii firmy - sprzedano ponad 2,1 miliona pojazdów - na każde 10 sprzedanych samochodów marki Lexus - trzy to model RX. Wygląda na to, że nowy model będzie kontynuował ten trend dzięki całkowicie przeprojektowanemu luksusowemu wnętrzu oraz nadwoziu o nowej stylistyce. Bardzo wiele cech charakterystycznych dla marki Lexus, które zostały pomyślnie zastosowane w nowym modelu, można nie tylko zobaczyć, ale również poczuć. Stworzony na nowo model RX charakteryzuje się doskonałym zachowaniem na drodze i nowymi rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa, do których należy innowacyjny układ Lexus Safety System+.
Takayuki Katsuda, główny inżynier modelu RX mówi “Naszą ambicją było stworzenie śmiałego i zupełnie nowego wzorca w tym segmencie, przy zachowaniu wierności pionierskim wartościom stojącym u podstaw poprzednich generacji modelu RX. Pionierski duch marki Lexus prowadzi nas do nowych rozwiązań technicznych i pozwala rozwijać nowe pomysły. Pozwala nam na wprowadzanie nowych samochodów charakteryzujących się wiodącymi cechami. Poza tym poświęcamy się wprowadzaniu na świecie "progresywnego luksusu". Wierzę, że nowy RX nie tylko zaskoczy nowych klientów, ale również zachwyci i usatysfakcjonuje naszych lojalnych klientów, których wysokie wymagania zostały spełnione za pomocą wielu innowacji."
Śmiały i ekscytujący wygląd
Już na pierwszy rzut oka widać, że nowy RX jest potężny. Przednia część ma całkowicie nowe wzornictwo, które jest podkreślone przez wyraźną kratę wlotu powietrza w kształcie wrzeciona z chromowaną otoczką oraz potrójne reflektory diodowe w kształcie litery L. Dzięki temu, oraz zmienionym lampom przeciwmgielnym, RX otacza elegancka i futurystyczna aura. Masywne listwy wokół nadkoli błotników przednich podkreślają sportowy charakter samochodu.
Patrząc z boku widać, że ostra linia biegnąca od przedniego błotnika do tylnej części nadwozia razem z płynną linią dachu tworzą dynamiczny profil modelu RX, który zmniejsza opór powietrza oraz zmniejsza siły unoszenia przedniej i tylnej części nadwozia. To wszystko sprawia, że samochód zachowuje się stabilniej przy wysokiej prędkości jazdy, a hałas powietrza opływającego nadwozie został znacząco zmniejszony. Prawdziwie innowacyjnym elementem stylistycznym są zaciemnione słupki C dające efekt pływającego dachu – rozwiązanie nigdy wcześniej nie spotykane w samochodach marki Lexus. Również nowe 20-calowe tarcze kół ze stopu aluminium - zastępujące obecnie dostępne 19-calowe - można dostosować za pomocą kolorowych elementów dekoracyjnych tak, aby podkreślały osobowość kierowcy.
Tylna część nadwozia składa się z wyraźniej zarysowanych konturów i wyraża poczucie ogromnej stabilności, a podkreślają go nowe lampy tylne w kształcie litery L zachodzące na boki pojazdu, tworzące wrażenie szerszych i lepiej widocznych, kiedy zostaną włączone. Po ich włączeniu poziomy blask rozciąga się od tylnej części nadwozia do tylnych drzwi – rozwiązanie pierwszy raz zastosowane przez Lexusa.
Kabina nowego RX jest komfortowa i luksusowa - zmieniono położenie elementów dekoracyjnych, które podkreślają wysoką klasę pojazdu, a dla tych, którzy pragną dodatkowo wzbogacić wnętrze dostępne są specjalnie wykończone zdobienia z drewna wycinanego laserem. Duży wyświetlacz przezierny HUD znajduje się w środkowej części, a obszar informacyjny z ekranem o przekątnej 12,3 cala został oddzielony od obszaru sterowania.
Dźwignia zmiany biegów została odsunięta od deski rozdzielczej, co pozwoliło usprawnić jej obsługę i stworzyć większą przestrzeń dla kierowcy. Ale nie tylko kierowca czerpie korzyści z nowego wnętrza. Pasażerowie tylnych siedzeń mają więcej miejsca na nogi oraz na wysokości kolan, a nowe siedzenia są wyposażone w funkcje podgrzewania i elektrycznego rozkładania, które nie tylko zwiększają wygodę użytkowania, ale również zapewniają poczucie luksusu, gościnności i wyrafinowania. Panoramiczne okno dachowe czyni wnętrze Lexusa RX jeszcze bardziej przestronnym zapewniając pasażerom poczucie świeżości i otwartej przestrzeni.
"Zaprojektowaliśmy model RX tak, aby był silny i ekscytujący. Wydłużony rozstaw osi i większy rozmiar kół zapewniają mocne, sportowe proporcje. Nawet zapewniając wysoki poziom luksusu i przestronności w kabinie, sylwetka RX pozostaje elegancka i dynamiczna, podczas gdy wnętrze zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić łatwą obsługę i luksusowe użytkowanie" mówi Gen Ikeda, główny projektant modelu RX.
Silniki charakteryzujące się płynną pracą, wysoką mocą i wydajnością
Nowy RX będzie dostępny z hybrydowym układem napędowym, w którym mamy ulepszony silnik V6 o pojemności 3,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona. W połączeniu z silnikiem elektrycznym, całkowita moc będzie wynosiła ok. 300 KM.
Dostępna będzie także wersja RX200t - z benzynowym turbodoładowanym silnikiem 2,0. Wszystkie silniki modelu RX zostały dopracowane pod kątem niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji tlenków węgla.
Lepsze prowadzenie i stabilność
Nowy Lexus RX został tak zaprojektowany, aby na drodze zachowywał się jak samochód osobowy. Całe podwozie zostało wzmocnione, w celu zapewnienia lepszej stabilności i zmniejszenia przechyłów podczas pokonywania zakrętów. Szkielet nadwozia został wzmocniony, co spowodowało zwiększenie sztywności, a tym samym lepszą reakcję na ruchy kierownicą przy zachowaniu dobrej izolacji wnętrza od hałasu pochodzącego z silnika i układu jezdnego. W samochodzie zastosowano również układ stabilizacji ruchu pojazdu VDIM, którego zadaniem jest rozpoznawanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji i wprowadzanie poprawek mających na celu utrzymanie kontroli nad pojazdem podczas wchodzenia i wychodzenia z zakrętu. Poza tym napęd na cztery koła poprawia właściwości jezdne oraz stabilność modelu RX na suchych i śliskich nawierzchniach.
W pełni niezależne zawieszenie modelu RX, które składa się z kolumn McPhersona z przodu i podwójnych wahaczy trójkątnych z tyłu, zostało dostosowane i wzmocnione w celu poprawy prowadzenia samochodu zapewniając jednocześnie zadziwiająco płynną jazdę. Dostępne w większości wersji modelu RX zawieszenie o zmiennej charakterystyce (AVS), które w sposób elektroniczny monitoruje i dostosowuje tłumienie i pracę układu kierowniczego tak, aby w zależności od warunków drogowych zapewnić optymalne prowadzenie oraz zachowanie pojazdu. To oznacza, że gdziekolwiek znajdzie się model RX, układ AVS błyskawicznie wprowadzi odpowiednie ustawienia amortyzatorów, co zapewni poruszanie się pojazdu tak płynne jak to tylko możliwe. Układ zmniejsza również przechyły nadwozia podczas jazdy po zakrętach, co dostarcza sportowych wrażeń.
Lexus Safety System+ - bezpieczeństwo to priorytet
Zgodnie z polityką firmy Lexus w zakresie bezpieczeństwa, w nowym modelu RX wprowadzone zostały znaczące ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa biernego i czynnego.
Do ulepszeń zalicza się między innymi zmodernizowany szkielet nadwozia, który podnosi ogólny poziom bezpieczeństwa biernego modelu RX oraz układ Lexus Safety System+, który pomaga uniknąć lub zmniejszyć skutki zderzenia przy różnych prędkościach jazdy.
Wprowadzony globalnie układ Lexus Safety System+ łączy w sobie kilka istniejących układów bezpieczeństwa czynnego. Należy do nich system ochrony przedzderzeniowej PCS, który wykrywa gwałtowną zmianę prędkości pojazdu z przodu i ostrzega kierowcę przed potencjalnym zderzeniem z przeszkodą lub pieszymi; funkcja ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu LDA, która włącza ostrzegawczy sygnał akustyczny, jeżeli samochód zacznie zjeżdżać z zajmowanego pasa ruchu; funkcja automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych AHB, która pomaga zapewnić optymalną widoczność do przodu podczas jazdy w porze nocnej.
Jako element wielokierunkowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa czynnego, w pakiecie Lexus Safety System+ wykorzystano radar milimetrowy, który współpracuje z kamerą, w celu utrzymania RX na założonym pasie ruchu - funkcja utrzymywania pasa ruchu oraz poprawia skuteczność wykrywanie obiektów, co jest z kolei wykorzystywane przez układ Dynamic Radar Cruise Control.
Aby dodatkowo podnieść poziom bezpieczeństwa, wyposażenie opcjonalne mogą stanowić: funkcja adaptacyjnego sterowania światłami drogowymi (AHS), panoramiczny system wizyjny (PVM) i układ monitorujący martwe pole widoczności (BSM).
RX F SPORT
Dla osób, które pragną silniejszych wrażeń i wyższych osiągów ich luksusowego SUV-a, przygotowaliśmy wersję RX F SPORT, która będzie dostępna ze wszystkimi wersjami silnikowymi. Samochody marki Lexus ze znaczkiem F SPORT są wyposażone w szereg specjalnych cech wizualnych oraz dysponują osiągami, które odróżniają je od innych wersji. W przypadku modelu RX, przednia osłona chłodnicy oraz dolna środkowa część tylnego zderzaka mają wzór w kształcie litery F, dzięki czemu samochód od razu nabiera sportowego ducha. Nowe tarcze kół ze stopu aluminium, dostępne tylko w wersji F SPORT, również podkreślają dominujący charakter modelu RX. We wnętrzu znajduje się zestaw wskaźników F SPORT oraz wykończona perforowaną skórą i atrakcyjnym logo F SPORT sportowa kierownica wyposażona w dźwigienki do zmiany biegów. Do elementów pakietu należą również specjalna gama kolorów nadwozia oraz elementy dekoracyjne.
Osiągi modelu RX w wersji F SPORT zostały poprawione dzięki zastosowaniu układu aktywnych drążków stabilizatora, których nowoczesne rozwiązania techniczne powodują, że nadwozie samochodu w zaskakująco niewielkim stopniu przechyla się podczas jazdy po zakrętach.
Wspomniany wcześniej układ AVS, który również pomaga zapewnić odpowiednie trzymanie się drogi podczas jazdy po łuku, stanowi wyposażenie standardowe wersji RX F SPORT. Za pomocą sterownika wyboru trybu jazdy znajdującego się w środkowej części konsoli kierowca może wybrać tryb pracy Sport S+, który wykorzystuje układ AVS, albo Eco, Normal lub Sport S.
Źródło: Lexus Polska