Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

Lexus ogłasza oficjalną premierę modelu LFA, dwumiejscowego supersamochodu, będącego zwieńczeniem linii ''F'' luksusowych modeli sportowych. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na koniec roku 2010, zaś już od dzisiaj rusza jego przedsprzedaż.

Ultra dynamiczny i niezwykle stabilny, nawet w skrajnych sytuacjach, LFA stwarza poczucie pewności, które otwiera nowy świat emocji za kierownicą, działając na różne zmysły kierowcy.
LFA łączy wysoką moc, idealnie zaprojektowane podwozie i doskonałą aerodynamikę, by natychmiastowo reagować na polecenia kierowcy, poprzez wysokoobrotowe płynne przyspieszanie, za którym stoi 4,8-litrowa jednostka napędowa V10.
Planowane jest wyprodukowanie i wprowadzenie do sprzedaży na całym świecie jedynie 500 egzemplarzy tego auta.
Nowo opracowany silnik V10 o pojemności 4,8 litra rozwija olbrzymią moc, zaś lekkie materiały (stopy aluminium, stopy magnezu i stopy tytanu) oraz bardzo zwarte gabaryty (mniejszy od konwencjonalnej jednostki V8), przyczyniają się do optymalnego rozkładu obciążeń i wyjątkowo wysokiego stosunku mocy do masy.
Wykonana ze zbrojonego włóknem węglowym tworzywa sztucznego CFRP kabina przyczynia się do wysokiej sztywności nadwozia i zmniejszenia jego masy. Ta unikalna konstrukcja jest o 100 kg lżejsza od porównywalnej kabiny z aluminium. Wysoką sztywność przy niskiej masie uzyskano dzięki szczegółowym analizom i precyzyjnemu doborowi składników tworzywa CFRP. Technologia wytwarzania tworzywa CFRP zastosowanego w LFA oraz unikalny sposób jego łączenia z elementami metalowymi zostały w całości opracowane przez Lexusa.
Cięższe podzespoły, takie jak silnik i skrzynia biegów, ulokowane zostały pomiędzy osiami jezdnymi. Zastosowanie układu olejenia z suchą miską olejową1, wraz z umieszczeniem elementów osprzętu (pompa oleju, pompa cieczy chłodzącej) z tyłu silnika, pozwoliło uzyskać niskie położenie środka ciężkości. Optymalne ustawienie skrzyni biegów i zbiornika paliwa przed tylną osią jezdną dodatkowo przyczyniło się do skumulowania obciążeń w pobliżu środka geometrycznego pojazdu. Minimalizuje to siły bezwładności przy skręcaniu oraz przyczynia się do uzyskania wyjątkowych osiągów i stateczności. Lżejsze elementy, w rodzaju chłodnicy i elektrycznych wentylatorów, zostały umieszczone za tylną osią.
Połączenie przedniego ustawienia silnika i napędu na tylne koła z krótkim, szerokim i niskim nadwoziem LFA, umożliwiło uzyskanie założonego rozkładu mas przód-tył w proporcji 48:52.
Fotel kierowcy ustawiony jest w pobliżu środka ciężkości LFA. Centralne położenie foteli (pomiędzy osiami jezdnymi, z przesunięciem w kierunku osi podłużonej pojazdu) było możliwe dzięki umieszczeniu skrzyni biegów z tyłu i zwężeniu środkowego tunelu podłogowego w efekcie ustawienia wału napędowego oraz rury wydechowej w jednej płaszczyźnie pionowej. Tak dobrana pozycja kierowcy ma na celu uzyskanie maksymalnego wyczucia samochodu, szczególnie w warunkach jazdy sportowej lub z dużymi przeciążeniami.
Tytanowe zawory silnika, ultra lekkie dźwignie zaworów z powłoką o niemal diamentowej twardości i w pełni zintegrowana dolna część skrzyni korbowej, co ogranicza straty przepływu przy wysokich prędkościach obrotowych i umożliwia uzyskiwanie przygniatających przyspieszeń aż do czerwonej kreski przy 9000 obr./min. Stworzona specjalnie dla modelu LFA jednostka V10 rozwija 90% maksymalnego momentu obrotowego pomiędzy 3700 a 9000 obr./min.
Niezależne, elektronicznie sterowane przepustnice pozwalają precyzyjnie dozować powietrze do każdego z 10 cylindrów, zapewniając natychmiastową reakcję na pedał przyspieszania. Czas reakcji silnika został skrócony do około połowy wartości tego parametru, jaką normalnie uzyskuje się z pojedynczą przepustnicą.
Sześciostopniowa sekwencyjna skrzynia biegów ASG wyposażona jest w potężne synchronizatory oraz w nowej konstrukcji siłownik zmiany przełożeń, dający kierowcy niezwykle bezpośrednie wyczucie zmiany przełożenia. Dostępne są cztery tryby jazdy, zaś realizowane przez układ przełączający z siedmiostopniową regulacją prędkości pracy przełączanie na wyższy bieg w zaledwie 0,2 sekundy dodatkowo potęguje poczucie kontroli.
Zaprojektowane do zastosowań torowych wysokowydajne tarcze hamulcowe z materiału CCM (kompozyt węglowo-ceramiczny) wraz z elektronicznie sterowanym układem hamulcowym zapewniają niezwykle skuteczne i jednocześnie stabilne hamowanie.
Bardzo lekka i sztywna kabina z tworzywa CFRP, w połączeniu z podwójnymi wahaczami rozwidlonymi w przednim zawieszeniu oraz wielodrążkowym zawieszeniem tylnym zapewniają wysoce stabilne i w pełni kontrolowane zachowanie na drodze. Konstruktorzy zadbali również o elementy aerodynamiczne, takie jak płaskie podwozie, dyfuzor oraz regulowane stosownie do prędkości jazdy tylne skrzydło, co zwiększa precyzję prowadzenia samochodu przy każdej prędkości i kreuje jedność kierowcy z maszyną.
Zintegrowany układ stabilizacji ruchu pojazdu koordynuje działanie rozmaitych funkcji odpowiedzialnych za własności dynamiczne samochodu, zapewniając wysoki poziom stateczności ruchu oraz bezpieczeństwa czynnego, nie zakłócając przy tym intencji kierowcy, szczególnie podczas sportowej jazdy.
Wyrównane długości kolektorów wylotowych oraz obu linii układu wydechowego, biegnących przez wielostopniowy tytanowy tłumik główny przyczyniają się do precyzyjnego zestrojenia brzmienia wydechu.
Akustycznie dostrojony zbiornik wyrównawczy połączony z 10 odrębnymi przepustnicami generuje potężny odgłos dolotu. Dźwięki dolotu i wydechu nakładają się na siebie przy różnych prędkościach obrotowych, tworząc niepowtarzalną i inspirującą symfonię.
Nadwozie zostało pieczołowicie dopracowane pod kątem aerodynamiki i kontrolowanego opływu powietrza. Zastosowanie tworzywa CFRP, oprócz korzyści pod względem wytrzymałości i lekkości, pozwoliło uzyskać świeżość linii wzorniczej L-finesse. Wnętrze łączy najwyższej klasy - pod względem wzorniczym i technicznym - deskę rozdzielczą z szerokim wachlarzem indywidualnie przygotowywanych pakietów wykończenia, satysfakcjonujących najbardziej wyrafinowane gusty.

Źródło: Lexus

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej