Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Mówisz Lancia Delta, myślisz Integrale... Tak właśnie to działa do dziś w przypadku prawdziwych fanów rajdów samochodowych. Spowodowane jest to faktem, że na przełomie lat 80-tych i 90-tych poprzedniego wieku właśnie ten model zdominował Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata: wygrał 49 rajdów, czterokrotnie zdobył mistrzostwo producentów i sześciokrotnie klasyfikację kierowców. Lata świetności Delta Integrale ma za sobą, choć za egzemplarze w stanie kolekcjonerskim do dziś płaci się krocie. Mało kto jednak wie, że od 2008 roku dostępna jest w salonach najnowsza Delta. I właśnie ten model niedawno gościł w naszej redakcji. Proszę Państwa, oto Lancia Delta z najmocniejszym wysokoprężnym silnikiem, najbogatszym wyposażeniem i rewelacyjnym matowym kolorem nadwozia. Zapraszamy do lektury.

Opis

Batmobil

Kto z nas nie widział choć jeden raz w filmie jak "człowiek nietoperz" przemierzał w swoim niespotykanym, matowym aucie ulice miasta, jednocześnie przyciągając spojrzenia przechodniów. Nie inaczej jest z naszą Lancią Delta, którą na pewno niepostrzeżenie nie przejedziesz przez swoją miejscowość. Główną przyczyną jest rewelacyjna sylwetka nadwozia, ozdobiona w tym przypadku rzadko widywanym, matowym, czarnym lakierem. Coś pięknego, zresztą sami spójrzcie i oceńcie.

Luksus

Indywidualny styl również odnajdziemy w środku. Podobnie jak na zewnątrz, wnętrze wita nas czarnym wykończeniem. Tutaj niemal wszystko jest w kolorze czerni, począwszy od skórzanej tapicerki kończąc na podsufitce.

Przednie fotele, dzięki bardzo dobremu wyprofilowaniu, zapewniają rewelacyjny komfort podróżowania nawet na dalekich trasach. Jedyne, co można by zmienić, to lepsze trzymanie boczne, którego tutaj praktycznie niema. Tył to obszerna i przestronna kanapa, zapewniająca wystarczająco dużo miejsca nawet dla trójki dorosłych osób. Dzięki temu, że producent przewidział możliwość jej przesuwania, kosztem miejsca dla pasażerów można powiększyć przestrzeń bagażową ze standardowych 380l do 465l. Mimo, że bagażnik jest naprawdę ustawny i prosty do zagospodarowania, posiada jedną, ale dość znaczącą wadę, jaką jest wysoki próg załadunkowy, który utrudnia załadowanie ciężkich walizek.

Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą, której indywidualny styl został nadany poprzez obszycie skórą jej całej górnej części. Jest ona sygnowana jest przez Poltrona Frau - działającego od już stu lat włoskiego producenta luksusowych skórzanych obić i projektanta wnętrz samochodowych, z którego usług korzystali m.in. Bugatti, Maserati, Lexus czy Ferrari. Zaprojektowano ją z fantazją, ale nie zapominając o przejrzystości i łatwości w obsłudze.

Konsola środkowa składa się z radioodtwarzacza oraz panelu od rozbudowanej, dwustrefowej klimatyzacji. Czytelne i przejrzyste o każdej porze dnia i nocy zegary, usytuowano w dwóch oddzielnych tulejach, połączonych wyświetlaczem od komputera pokładowego.

Najmocniejszy

Pod maską prezentowanej dziś czarnej piękności znajduje się podwójnie doładowany silnik wysokoprężny 1,9 MultiJet o mocy 190KM. Dysponujący dużą mocą silnik zapewnia Delcie całkiem przyzwoite osiągi jak na auto ważące 1430kg. Pierwszą setkę na prędkościomierzu ujrzymy po 7,9 sekundach i maksymalnie auto możemy rozpędzić do 222 km/h.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów o dość krótkich przełożeniach, które pomagają w uzyskaniu bardzo dobrej elastyczności. A jeśli poruszyłem kwestię elastyczności, muszę wspomnieć, że kierowca do dyspozycji ma 400Nm momentu obrotowego do wykorzystania w okolicach 2000 obr./min.

Zawieszenie w porównaniu ze zwykłymi odmianami tutaj jest stanowcze oraz twarde i nie ma mowy o nastawieniu głównie na komfort i wygodę podróżowania. Owszem, samochód wybiera nierówności, jak przystało na auto luksusowe, ale 18-calowe opony o niskim profilu czasem dają o sobie znać.

Układ kierowniczy skonstruowany jest zupełnie inaczej, niż w innych modelach koncernu Fiata. Już w standardzie zauważamy, że kierownica "chodzi" dość ciężko, ale za to bardzo precyzyjnie. Jednak po włączeniu opcji SPORT jeszcze bardziej się usztywnia dając dla kierowcy znak, że ten układ aspiruje do miana typowo sportowego.

Umiarkowanie

Mimo dysponowania pokaźną ilością koni mechanicznych pod maską, kierowca Delty na pewno nie odczuje tego podczas wizyt pod dystrybutorem z napisem "ON". Auto w mieście zadowala się 8,5 litrami oleju napędowego, zaś na trasie zużycie potrafi spaść nawet do 5,5 litra na "setkę". Średnio podczas całego testu moja Lancia Delta zużywała tylko 7 litrów "ropy" na każde 100 kilometrów trasy. Rewelacyjne wyniki zważywszy, że mamy do czynienia z naprawdę mocnym silnikiem.

Podsumowanie

Prezentowana dziś Lancia Delta jest na pewno nietuzinkowym i rzadko spotykanym samochodem na naszych ulicach. Według mnie powodem jest tylko i wyłącznie niedocenienie tego oto samochodu przez potencjalnych nabywców. Szkoda, bo jest to auto bardzo bogato wyposażone we wszystko co potrzebne jest aby umilić podróż, a pod maską posiada oszczędny i niesamowicie dynamiczny silnik, który nie jedną osobę zaskoczy.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1910 ccm bi-turbodiesel
Moc: 190 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 400 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 7,9 sek.
Vmaks: 222 km/h
Zużycie paliwa: 7,3/4,7/5,7 (8,5/5,5/7,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 58 litrów
Teoretyczny zasięg: 825 kilometrów
Wymiary: 4520/1797/1499 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1430 kg
Ładowność: 495 kg
Pojemność bagażnika: 380 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 149
Opony: 225/40R18

Wyposażenie: wersja Platinum

Cena: 126 990 zł (wersja Platinum) 151 890 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Lancia Delta 1,9 TwinTurbo MultiJet 190KM Platinum

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej