Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Kilkanaście lat temu wyposażenie w automatyczną klimatyzację, czy skórzaną tapicerkę, było zarezerwowane dla samochodów z najwyższych półek cenowych. Jednak czasy się zmieniają, a motoryzacja również nie stoi w miejscu i w tego typu gadżety można już doposażyć nawet miejskie auta. Przykładem jest pochodząca z polskiej fabryki w Tychach nowa Lancia Ypsilon.

Opis

Historia sięga 1996 roku

Na początku model nosił nazwę Lancia Y i produkowany był w latach 1996-2003. Po 7 latach produkcji włoska marka postanowiła zastąpić swoje miejskie autko całkowicie nowym modelem i pod nazwą zmienioną na Ypsilon. Samochód dostępny był tylko jako trzydrzwiowy hatchback i zbudowany na płycie podłogowej Fiata Punto. Produkcja pierwszej generacji Ypsilon zakończyła się dwa lata temu. Po rocznej przerwie i przeniesieniu produkcji do polskich Tych, w salonach zagościła ostatnio obecna generacja Ypsilona. Po raz pierwszy dostępna również z nadwoziem 5-drzwiowym.

Piękny mieszczuch

Powiedzmy sobie szczerze, Włosi potrafią tworzyć piękne samochody. Nie inaczej jest z prezentowaną dziś Lancią Ypsilon, w której nie tylko płeć piękna może się zakochać. Jej uwodzicielskie spojrzenie niejednego mężczyznę zwiedzie do salonów tej marki. Zresztą oceńcie to sami oglądając naszą galerię.

Wygodnie tylko z przodu

We wnętrzu Ypsilona możemy zauważyć ciąg dalszy włoskiego polotu i ekstrawagancji. Szczególnie jest to widoczne na desce rozdzielczej, która charakteryzuje się umieszczonymi centralnie zegarami w "budce suflera". Składają się one z analogowego prędkościomierza, obrotomierza oraz wskaźników temperatury silnika i stanu paliwa. Między nimi umieszczono niewielki wyświetlacz obsługujący cały komputer pokładowy, wraz z wyświetlaczem wbudowanego radia. Niżej usytuowano centrum dowodzenia radiem oraz automatyczną klimatyzacją. Lewarek skrzyni biegów umiejscowiono na lekkim podwyższeniu, dzięki czemu zawsze jest pod ręką.

Przednie siedzenia są komfortowe i wygodne, z nieźle wyprofilowanym siedziskiem. Mogły by tylko posiadać minimalnie lepsze trzymanie boczne, które przydałoby się w chwilach ostrzejszego pokonywania zakrętów. Miejsca z przodu jest wystarczająco dużo, aby zająć wygodną i nie męczącą pozycję za kierownicą. Niestety trochę gorzej jest z tyłu, gdzie wygodnie mogą zasiąść tylko dwie osoby o niezbyt wysokiej posturze. Opadająca ku tyłowi linia dachu ogranicza przestrzeń nad głowami, nad którymi rozciąga się panoramiczny dach.

Nie powinno być problemu z zapakowaniem najpotrzebniejszych walizek do 217-litrowego bagażnika. Owszem, posiada on stosunkowo wysoki próg załadunkowy, jednak rekompensuje nam to całkowicie płaska i łatwa do zagospodarowania podłoga.

Kończąc wędrówkę po wnętrzu, pora przyjrzeć się jakości wykonania. Plastiki są dobrze spasowane i nie trzeszczą podczas jazdy nierównościami. Skórzana tapicerka jest niezłej jakości i bardzo łatwa do utrzymania w czystości.

95-konny ropniak

Lancia Ypsilon może być wyposażona w jeden z trzech silników. Benzynowe to dobrze znana jednostka z Fiata Pandy o pojemności 1,2l i mocy 69KM oraz tegoroczna nowość, czyli silnik 0,9 turbo o mocy 85 KM. Testowany przez ze mnie egzemplarz posiada natomiast 95-konny motor 1,3 JTD.

Ypsilon wyposażony w ten silnik ma całkiem przyzwoite osiągi, które nikogo nie powinny rozczarować. Ważąca nieco ponad tonę Lancia pierwszą setkę według producenta osiąga w 11,4 sekund, zaś maksymalnie możemy rozpędzić się do około 180 km/h.

Napęd standardowo przekazywany jest na przednie koła za pomocą 5-biegowej, manualnej skrzyni biegów, której przełożenia są prawidłowo dobrane do możliwości silnika. Skrzynia jest precyzyjna i nie budzi większych zastrzeżeń podczas jazdy. Jedyną kwestią sporną jest fakt braku szóstego przełożenia, które korzystnie wpłynęłoby na mniejszy hałas podczas jazdy z prędkościami autostradowymi oraz zużycie paliwa w takich warunkach.

Kierowca do dyspozycji ma bardzo dobrą elastyczność, którą zapewnia spory moment obrotowy wynoszący 200 Nm i dostępny od najniższych obrotów (1500 obr./min.). Dzięki dobrze pracującej skrzyni biegów i momentowi obrotowemu auto naprawdę z niezłą "ikrą" przyśpiesza zawsze, kiedy zostanie wciśnięty pedał gazu.

Układ kierowniczy jest sztywny, dzięki czemu perfekcyjnie wykonuje polecenia wydane przez kierowcę. Natomiast parkowanie to czysta przyjemność, którą zawdzięczamy wspomaganiu elektronicznemu o nazwie "City". Po uruchomieniu tego systemu kierownicą można kręcić jednym palcem! Kolejnym udogodnieniem jest funkcja automatycznego wzdłużnego parkowania, którą doceni każdy kto choć raz ją wypróbuje na własnej skórze

Zawieszenie zestrojono dość komfortowo, lecz wszystko psuje połączenie z niskoprofilowymi oponami powodującymi mieszane uczucia. Na nierównościach powodują one, że jest odczuwalny lekki dyskomfort w podróży. No cóż, albo ładny wygląd, albo komfort. Kompromisu jeszcze na to jeszcze nie wymyślono... a szkoda.

Oszczędność

Wysokoprężna jednostka napędowa charakteryzuje się niewielkim apetytem na paliwo. W mieście Lancia Ypsilon zużywa 5 litrów oleju napędowego. Natomiast w trasie spalanie potrafi spaść nawet do 3,7 litra. Coś niesamowitego! Podczas tygodniowego testu średnie zużycie paliwa wyniosło zaledwie 4,3 litra na każde 100 kilometrów. Dzięki temu nie będziemy zbyt częstymi bywalcami stacji paliwowej.

Miłość potrafi być droga

Zakochałeś się w tym aucie? Szczerze powiem nie dziwie Ci się, choć w moim przypadku jest to tylko zauroczenie. Zapytacie pewnie dlaczego? Otóż mnie z miłości wyleczyła cena prezentowanego modelu, która wynosi aż 90 200 zł. Sporo jak na auto klasy miejskiej, choć nie powiem jest to niemal perfekcyjnie wykonany samochód, który na pewno odniósłby wielki sukces gdyby nie ta cena. A tak niestety będzie to egzotyczny model na naszych drogach. Naprawdę wielka szkoda...

Plusy
Stylistyka nadwozia
Oszczędny i dynamiczny silnik
Wspomaganie kierownicy
Jakość wykonania

Minusy
Cena
Zegary na środku deski rozdzielczej
Ograniczona przestrzeń nad głowami na tylnej kanapie

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1248 ccm (turbodiesel)
Moc: 95 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 200 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 11,4 sek.
Vmaks: 183 km/h
Zużycie paliwa: 4,7/3,2/3,8 (5,0/3,7/4,3 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 40 litrów
Teoretyczny zasięg: 930 kilometrów
Wymiary: 3841/1675/1666 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1050 kg
Ładowność: 535 kg
Pojemność bagażnika: 217 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 99 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Opony: 195/45 R16

Wyposażenie: wersja Platinum

Cena:
90 200 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Lancia Ypsilon 1,3 JTD 95KM Platinum

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej