Coraz częściej producenci samochodów, chcąc wyróżnić swoje produkty z tłumu innych aut, szukają nowych, ciekawych stylistycznie rozwiązań. Choćby takich, jak niespotykana sylwetka nadwozia. Takim przykładem może być obecny od kilku lat na rynku model koreańskiej marki Kia o nazwie Soul.
Opis
Od 2009 roku
Kia Soul debiutowała w polskich salonach na początku 2009 roku. Auto, mimo podobnych wymiarów do kompakta, jest typowym minivanem. Jego konkurencją są m.in. Skoda Roomster, Opel Meriva, Citroen C3 Picasso czy Nissan Note. Pod koniec ubiegłego roku Soul przeszedł drobny facelifting. Klient w Polsce do wyboru ma trzy wersje wyposażeniowe M, L i XL oraz trzy silniki. Benzynowe 1,6 o mocach 124 i 140KM oraz wysokoprężny, również o pojemności 1,6, dysponujący mocą 128 KM. Cena podstawowego, lecz dobrze wyposażonego modelu zaczyna się od 49 990 zł.
Nietuzinkowy wygląd
Soul to naprawdę bardzo ciekawie stylistycznie auto, które z żadnej strony nie przypomina innego samochodu dostępnego na rynku. Przód to mocno uniesione do góry światła o niespotykanym kształcie lamp. Główne to soczewkowe światła mijania. Poniżej umieszczono dość mocno "wciśnięte" diodowe kierunkowskazy i diody do jazdy dziennej. Między nimi usytuowany jest niewielki wlot powietrza, nad którym znajduje się logo marki. Linia boczna to ciąg dalszy nietuzinkowych kształtów osadzonych na pięknych, 18-calowych alufelgach. Tutaj dopiero zauważamy, że przednia szyba jest mocno postawiona do pionu, a linia dachu opada ku tyłowi, aż do mocno ściętej klapy bagażnika. Patrząc na Soul'a od tyłu zauważymy szerokie błotniki i niewielkich rozmiarów klapę bagażnika oraz mocno rozciągnięte, oczywiście diodowe lampy. Całość jest ozdobiona ładnym odcieniem czerwonego lakieru.
Okrągłości i szarość
We wnętrzu ciąg dalszy pomysłowej stylistyki zewnętrznej. W środku znajdziemy sporo okrągłości. Pierwsze z nich to potrójne zegary umieszczone w mocno zaakcentowanych tubach. Zabieg ten nadaje sportowy charakter, który przypadnie nie jednej osobie. Zegary są czytelne i przejrzyste niezależnie od pory dnia.
Konsola środkowa jest wysunięta do przodu, a kształtem przypomina "bieżnię" stadionu sportowego. Na niej usytuowano głośnik, niewielki zamykany schowek, radio oraz panel sterowania automatyczną klimatyzacją. Wszystko jest bardzo proste w obsłudze i nawet laik zasiadający po raz pierwszy w Soul będzie wiedział co gdzie znaleźć.
Przednie fotele mają duże siedzisko, na którym każdy z nas zasiądzie wygodnie, a ich oparcie posiada niezłe trzymanie boczne. Przestrzeni z przodu jest wystarczająco dużo, aby znaleźć dla siebie odpowiednią i wygodną pozycję do podróżowania.
Trochę gorzej jest z tyłu. I nie mam na myśli miejsca na nogi czy wygodę siedzenia na kanapie, bo to jest wzorowe. Powodem jest opadająca ku tyłowi linia dachu, która zabiera wyższym pasażerom przestrzeń nad głową.
Bagażnik jest bardzo mały, ma zaledwie 222 litry pojemności! Jest to zbyt mało, aby zadowolić całą rodzinę. I nie pomoże dobry dostęp i całkowicie płaska przestrzeń bagażowa, którą można łatwo zagospodarować.
Jak już zaczyna nas przyzwyczajać koreańska marka, jakość wykonania wnętrza stoi na wysokim poziomie i można mieć większych uwag do spasowania i trwałości materiałów wykorzystanych we wnętrzu.
Zmodyfikowany
Prezentowana dziś Kia Soul wyposażona jest w najmocniejszy silnik z całej oferty. Jest nim zmodyfikowana, benzynowa jednostka napędowa 1,6 GDI o mocy 140 KM. W stosunku do poprzednika posiada o 16 KM więcej i zmieniony sposób zasilania - bezpośredni wtrysk paliwa. Nie mam bezpośredniego porównania do poprzedniego silnika, ale w tym egzemplarzu moje odczucia z jazdy bardzo dobre. Auto bardzo żwawo przyśpiesza do pierwszej setki w 10,4 sekund (według producenta) i sądzę że bez problemu rozpędzi się do wartości maksymalnej zadeklarowanej przez producenta (185 km/h).
Napęd przekazywany jest na przednie koła, a za przenoszenie mocy odpowiada manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach, które są stosunkowo krótkie. Przez takie zestrojenie skrzyni kierowca dość często musi sięgać do bardzo dobrze leżącego w dłoni lewarka w celu zmiany biegu.
Moment obrotowy wynoszący 166 Nm może nie powala na kolana, ale proszę uwierzyć na słowo, jest w zupełności wystarczający aby elastyczność pozwoliła do sprawnego poruszania się autem nawet przy komplecie pasażerów.
Układ kierowniczy bardzo precyzyjnie wspomaga kierowcę dopasowując siłę elektronicznego wspomagania do każdej zaistniałej sytuacji. Dzięki temu, na parkingu bez zbędnego wysiłku zaparkujemy naszą Kię, natomiast podczas szybkiej autostradowej jazdy będziemy mieli poczucie bezpieczeństwa i pewności panowania nad Soul-em.
Zawieszenie łączy komfort i bezpieczeństwo prowadzenia. Soul pozwala na pewne prowadzenie i pokonywanie nawet ostrych zakrętów bez obawy o niebezpieczne przechyły dość wysokiego nadwozia. Dodatkowym atutem, ale zarazem minusem, są 18-calowe alufelgi, które dzięki dużym oponom pomagają w bezpiecznym panowaniu nad autem, lecz dość często na polskich drogach wpływają na dyskomfort podróży.
Umiarkowanie
Kia Soul wyposażona jest w 48-litrowy bak, który pozwala na przejechanie ponad 620 kilometrów bez konieczności szukania stacji paliwowej z jak najniższą ceną benzyny bezołowiowej. Zapewnia nam to średnie spalanie na poziomie 8 litrów na każde 100 kilometrów. W trasie zużycie spada nawet do 6,6 litrów natomiast w mieście Soul spala 9,2 litrów.
Rozsądna propozycja
Kia Soul w prezentowanej wersji to wydatek rzędu 62 490 zł. Za tą cenę klient otrzymuje w pełni wyposażony samochód o ciekawej i nietuzinkowej stylistyce zewnętrznej. Według mnie Soul jest to bardzo ciekawą i rozsądną propozycją dla osób lubiących tego typu auta, a bagażnik nie gra głównej roli.
Plusy
Cena
Bogate wyposażenie
Jakość wykonania
Komfort podróżowania
Stylistyka
Minusy
Mały bagażnik
Opadająca linia dachu ograniczająca przestrzeń nad głową
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1591 ccm benzynowy
Moc: 140 KM przy 6300 obr./min
Moment obr.: 166 Nm przy 4200 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,4 sek.
Vmaks: 185 km/h
Zużycie paliwa: 7,7/5,6/6,4 (9,2/6,6/8,0 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 48 litrów
Teoretyczny zasięg: 623 kilometrów
Wymiary: 4105/1785/1610 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1170 kg
Ładowność: 520 kg
Pojemność bagażnika: 222 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 149 g/km
Gwarancja mechaniczna: 7 lat lub 100 000 km
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 225/45 R18
Wyposażenie: wersja XL
dodatkowe wyposażenie: Pakiet stylistyczny Dragon (18" aluminiowe felgi w kolorze czarnym lub białym, nakładki na zderzaki, lusterka zewnętrzne, klamka pokrywy bagażnika wykończona materiałem o wysokim połysku Piano Black) (+ 1 500 zł)
Cena: 60 990 zł (wersja XL) 62 490 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik