Po długim czasie oczekiwania do naszej redakcji zawitał koreański hit tego sezonu KIA Cee'd (nam przypadła wersja Sporty Wagon, czyli kombi). Samochód ten sprzedaje się jak przysłowiowe "świeże bułeczki". Byłem ciekaw dlaczego tak się dzieje? Dlatego też, nie mogłem już doczekać się możliwości przetestowania tego auta.
Opis
Ładne kombiStylistyka Cee'da jest rozpoznawalna od razu. Przód charakteryzuje się obłymi reflektorami, prawie idealnie połączonymi z atrapą silnika. Linia boczna ukazuje typowe auto segmentu kombi z bardzo ładnie zaprojektowaną tylną częścią nadwozia i dwoma trójkątnymi szybkami. Tył, to przede wszystkim olbrzymiej wielkości, słupki światła. Wielkość świateł może zmylić jadącego za nami kierowcę, że przed sobą ma auto z większego segmentu. Ogólnie mówiąc, projektanci koreańskiej marki przyłożyli się do swojej pracy i stworzyli bardzo ładny samochód rodzinny.
Ponuro, lecz przestronnie
Wnętrze jest czarne i ponure ale materiały jakie zostały użyte w KIA Cee'd są dobrej jakości i bez zarzutu spasowane. Jedyny mankament to skórzana kierownica, która jest niesamowicie śliska, a w gorące dni klei się do naszych rąk. Przednie fotele są mocno wyprofilowane i zapewniają dobry komfort dla kierowcy i pasażera nawet na dalsze trasy. Z tyłu kanapa umożliwia wygodne podróżowanie dla dwójki dorosłych osób. Jednak jest jeden warunek... Jeśli z przodu zajmie miejsce bardzo wysoka osoba to, z tyłu może zbraknąć miejsca na nogi. Nikomu nie powinno być jednak ciasno nad głowami i grzechem byłoby narzekanie na jego brak.
Bez problemu zapakujemy wszystkie walizki do 534 litrowego bagażnika, o regularnych kształtach i niskim progu załadunkowym.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą testowanej Kii Cee'd. Zacznijmy od zegarów. Dominuje sporej wielkości prędkościomierz, który otaczają dwa mniejsze zegary: obrotomierza, wskaźników paliwa i temperatury silnika. Wszystko jest w miarę czytelne i przejrzyste. Osobiście nie przypadł mi do gustu ich kolor podświetlenia (jaskrawy pomarańcz), który w nocy dosyć mocno męczy oczy kierowcy. Całe szczęście, że istnieje możliwość regulacji natężenia podświetlenia. Konsola środkowa jest uporządkowana i przejrzysta. Na samej górze znajduje się wyświetlacz radia oraz komputera pokładowego. Niżej usytuowano centrum dowodzenia radiem MP3, do którego dzięki wejściu USB oraz AUX możemy podłączyć iPod'a. Na samym dole znajdują się przyciski obsługujące automatyczną klimatyzację. Wszystko jest bardzo proste i łatwe w obsłudze.
Wnętrze KIA Cee'da jest przede wszystkim praktyczne i gdyby nie ponure kolory tapicerki oraz niezbyt duża ilość miejsca z tyłu, byłoby prawie idealne.
Dynamicznie i oszczędnie
Maska kryje wysokoprężną jednostkę napędową, skonstruowaną we współpracy z Hyundai'em. Dwulitrowy turbodiesel Common Rail osiąga moc 140KM i 305Nm momentu obrotowego. Takie parametry zapewniają ważącemu ponad półtorej tony Cee'dowi sprint do pierwszej setki w 10.5 sekundy (w teście 11.1sek.), zaś maksymalnie możemy się rozpędzić według producenta do 205km/h. Nasz pomiar pokazał prędkość maksymalną wynoszącą równe 200km/h. Jest to wynik w zupełności wystarczający zważywszy, że mamy do czynienia z samochodem rodzinnym. Dobrze pracująca sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów i sporej wielkości moment obrotowy, umożliwia bardzo dobrą elastyczność na każdym biegu i w każdej sytuacji drogowej. Poszczególne przełożenia są stosunkowo krótkie i dosyć często musimy sięgać prawą ręką do lewarka aby zmieniać biegi. Całe szczęście, że wędrują na swoje wytyczone miejsca bez żadnych protestów i sprzeciwów. Układ kierowniczy jest dobrze dobrany do charakteru samochodu rodzinnego. Jego wadą jest bardzo duża średnica zawracania. A, to niestety utrudnia manewrowanie na zatłoczonych parkingach supermarketów i osiedlach. Zawieszenie zostało zestrojone komfortowo. Jednak nie do przesady, żeby nie dało się podróżować szybko. KIA Cee'd SW zakręty pokonuje dostojnie, lecz z zauważalnymi przechyłami nadwozia.
Koszty podróżowania Kią Cee'd Sporty Wagon nie przyprawią o zawrót głowy podczas wizyty na stacji paliwowej. W czasie całego testu średnie spalanie, oscylowało w granicach 6.2 litrów. Daje, to przy pełnym 53 litrowym baku, teoretyczny zasięg 855 kilometrów bez tankowania. Bardzo dobry wynik spoglądając na dzisiejsze ceny ropy naftowej.
Podsumowując wrażenia z jazdy Kią Cee'd SW trzeba przyznać, że mamy zapewnione komfortowe, a zarazem oszczędne podróżowanie z całą rodziną.
Hit sezonu
Dlaczego KIA Cee'd jest takim popularnym autem w naszym kraju? Moim zdaniem są trzy główne powody takiej sytuacji. Pierwszy to taki, że za niezbyt duże pieniądze (78.600zł) dostajemy w pełni wyposażony samochód rodzinny z oszczędnym i dynamicznym silnikiem dieslowskim. Drugim powodem, jest chęć posiadania czegoś innego niż Opel, Volskwagen, Fiat czy Renault... Ostatnią sprawą jest z pewnością kusząca oferta 7 letniej gwarancji obejmująca układ napędowy. A Ty ile masz gwarancji? "A moja nowa KIA cee'd ma 7 lat gwarancji "
Plusy
+ Dynamiczny i oszczędny silnik
+ Przestronne wnętrze z dużym bagażnikiem
+ Siedmioletnia gwarancja
+ Ładna stylistyka nadwozia
Minusy
- Średnica zawracania
- Ponure wnętrze
- Śliska i klejąca się kierownica
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1991ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 140KM przy 3800obr./min
Moment obr.: 305Nm przy 1800-2500obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.5sek. (w teście 11.1sek.)
Vmaks: 205km/h (w teście 200km/h)
Zużycie paliwa: 7.7/4.7/5.8 [7.9/4.9/6.2 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 53litrów
Teoretyczny zasięg: 855 kilometrów
Wymiary: 4470/1790/1490 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1513kg
Ładowność: 457kg
Pojemność bagażnika: 534/[1664] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Optimum Plus
Cena: 73.900zł. [wersja Optimum Plus] 78.600zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik