Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Mało kto wie, że koreańska marka KIA, która w ostatnich latach zdobywa na nowo europejski rynek motoryzacyjny, w swojej ofercie posiada mocnego, przednionapędowego hot-hatcha. Jest nim model Pro Cee'd GT, czyli trzydrzwiowa odmiana popularnego Cee'da. Zapraszam do lektury.

 

Opis


Agresywnie z każdej strony
Stylistyka sportowej odmiany Pro Cee'da jest jednoznacznie agresywna. Przednia część nadwozia charakteryzuje się poczwórnymi ledowymi światłami do jazdy dziennej, mocno zachodzącymi na błotniki lampami oraz podwójną atrapą silnika ozdobioną czerwonym pasem na dole zderzaka. Z boku wyraźnie widać, że GT to zwarty, dwubryłowy pojazd z opadającym ku przodowi dachem. Dodatkowym sportowym akcentem są18-calowe alufelgi o bardzo ciekawym wzorze. Tył to przede wszystkim wysoko osadzone, płaskie klosze lamp, niewielka klapa bagażnika oraz pionowo usytuowane po obu stronach światła wsteczne i odblaskowe. Dwie owalne końcówki układu wydechowego również sugerują sportowy charakter auta.

 



Wygodnie z przodu
Otwieram pokaźnych rozmiarów drzwi i wnętrze wita mnie czarną tapicerką z czerwonymi, jak przystało na sportowe auto, szwami na fotelach, kierownicy i gałce zmiany biegów. Plastiki, jakie producent wykorzystał we wnętrzu, są dobrej jakości, a ich spasowanie nie wzbudza negatywnych doznań. Podobnie jest ze skórzano-alkantarową tapicerką, która nie tylko jest miła w dotyku, ale również wygląda na solidną!

Przednie fotele, mimo że nie są prawdziwymi „kubełkami”, w pełni zasługują na pochwały. Są bardzo dobrze wyprofilowane, mają długie siedzisko oraz posiadają rewelacyjne trzymanie boczne. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, a dodatkowo o wygodę kierowcy i pasażera siedzącego obok dba „podajnik” pasów bezpieczeństwa. Brawa za pomysł!

Trochę gorzej sytuacja wygląda na tylnej kanapie. 3-drzwiowe nadwozie niejako z założenia oznacza konieczność wykazania się akrobatycznymi umiejętnościami w celu zajęcia miejsca z tyłu. Kolejnym problemem jest ograniczona ilość przestrzeni na nogi oraz mocno wyprofilowana kanapa podkreślająca fakt, że tym autem mogą podróżować z tyłu tylko dwie osoby.

Spójrzmy obecnie na deskę rozdzielczą. Kierowca przed sobą ma trzy okrągłe tuby z chromowanymi obwódkami. Centralnie znajduje się elektroniczny prędkościomierz połączony z komputerem pokładowym. Zaś po bokach usytuowano mniejsze zegary z obrotomierzem i wskaźnikiem poziomu paliwa. Konsola środkowa to 7-calowy, dotykowy ekran radia otoczony minimalną ilością przycisków oraz panel do obsługi dwustrefowej klimatyzacji. Wszystko jest proste i intuicyjne w obsłudze.

 



Tylko 1591 ccm
Kia Pro Cee'd GT wyposażona jest w benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra z turbiną. Jednostka ta generuje moc 204 KM i moment obrotowy 265 Nm. Takie parametry pozwalają na sprint do pierwszych 100 km/h w 7,7 sekundy i osiągnięcie prędkości 230 km/h. Może na papierze nie wygląda jakoś wybitnie, ale w rzeczywistości mamy dużo lepsze odczucia i powiem szczerze, że te auto potrafi miło zaskoczyć mocnym wciskaniem w fotele. Napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy bardzo dobrze pracującej sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Jej charakterystyka jest sportowa o czym świadczą krótki skok lewarka i stosunkowo krótkie przełożenia. Jeśli tylko przyzwyczaimy się do częstych zmian biegów, to zostanie nam to wynagrodzone bardzo dobrym przyśpieszaniem.

 



Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny i pozwala na czerpanie dużej przyjemności z jazdy. Pracuje on bez większych opóźnień, a każdy ruch idealnie leżącej w dłoniach kierownicy powoduje natychmiastowe wykonanie polecenia.

Zawieszenie, jak przystało na usportowionego hot-hacha, jest bardzo twarde. Jednak dzięki temu auto prowadzi się bardzo pewnie i bezpiecznie.

Niestety apetyt jest
Nie ma co ukrywać, mocne silniki muszą dużo palić. Nie inaczej jest w przypadku dziś prezentowanej Kii. Średnio podczas testu zużywała ona 9,3 litra benzyny na każde 100 kilometrów.

Podsumowując:     
Za około 100 tysięcy złotych możemy stać się posiadaczem bardzo ładnie zaprojektowanego auta z mocnym silnikiem pod maską. Jestem pewien, że nie raz nas miło zaskoczy, dając dużo frajdy z jazdy.

Dane techniczne

Dane techniczne:
Silnik: benzynowy, turbo, 16-zaworowy
Pojemność silnika: 1591 ccm
Moc: 204 KM przy 6000 obr./min
Moment obr.: 265 Nm przy 1750-4500 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 7,7 sek.
Vmaks: 230 km/h
Zużycie paliwa: 7,4 (l/100km) (cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 9,3 (l/100km) (cykl mieszany)
Pojemność baku: 53 litrów
Teoretyczny zasięg: 569 kilometrów
Wymiary: 4310/1780/1430 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1359 kg
Ładowność: 450 kg
Pojemność bagażnika: 380 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 3/4
Emisja CO2: 171 g/km
Wersja wyposażeniowa: GT
Cena wersji podstawowej: 86 990 PLN
Cena wersji testowanej: około 100 000 PLN

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

 

Galeria

Fot. Artur Ławnik


Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej