W ciągu ostatnich 6 lat segment miejskich crossoverów w Polsce urósł niemal 7-krotnie: z 4 300 sprzedanych egzemplarzy w 2011 roku do 28 000 sztuk, których przybędzie na ulicach w tym roku. To najszybciej rozwijający się segment rynku nowych samochodów. Od 2011 roku do dzisiaj udział miejskich crossoverów w sprzedaży nowych aut wzrósł z 1,6% do 6%.
Obecnie co czwarty nowy samochód sprzedawany w Polsce należy do segmentu SUV-ów i crossoverów, w wypadku marki Kia – nawet co trzeci. Po wprowadzeniu do oferty Stonica udział crossoverów w sprzedaży marki Kia w Polsce wzrośnie jeszcze bardziej. Zasługa w tym nie tylko rosnącej popularności samochodów takich jak Stonic, ale – przede wszystkim – chwytliwego designu miejskiego crossovera marki Kia i bardzo atrakcyjnych cen.
Kompaktowych rozmiarów crossover jest o tylko 6 000 zł droższy niż miejska Kia Rio. Ceny zaczynają się od 54 990 zł za samochód z 84-konnym silnikiem i bogatym wyposażeniem seryjnym, w skład którego wchodzą między innymi: 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja manualna, 7-calowy ekran dotykowy z interfejsami – Android Auto i Apple CarPlay, łączność Bluetooth z zestawem głośnomówiącym do podłączenia telefonu, pakiet systemów bezpieczeństwa z ESC oraz systemami – kontroli hamowania w zakrętach i stabilizacji toru jazdy podczas hamowania oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka.
Miejskie crossovery: największy segment rynku w Europie do 2020 roku
Stonic jest bardzo ważnym modelem marki Kia z punktu widzenia wzrostu sprzedaży jej samochodów w Europie. Już teraz sprzedaż samochodów, które zaliczają się do segmentu miejskich crossoverów wynosi 1,1 miliona egzemplarzy rocznie, co stanowi około 7% sprzedaży nowych aut w Europie. Wiele wskazuje na to, że do 2020 roku popyt na samochody tego typu wzrośnie do ponad 2 milionów sztuk rocznie.
Michael Cole – dyrektor ds. Operacyjnych Kia Motors Europe – uważa, że „do 2020 roku sprzedaż małych SUV-ów będzie wyższa niż sprzedaż crossoverów segmentu C. Do tego roku 1 na 10 samochodów sprzedawanych w Europie będzie należał do klasy, którą reprezentuje Kia Stonic. Crossovery segmentu B chętnie wybiera 21% klientów, którzy przesiadają się do nich z samochodów najmniejszych i małych oraz 15% nabywców, którzy decydują się na zakup auta z tego segmentu zamiast większego hatchbacka. Samochody w stylu Kia Stonic są atrakcyjne nawet dla klientów, którzy dotychczas jeździli minivanami.”
"Kia Stonic jest jednym z najbardziej atrakcyjnych nowych samochodów w tym szybko rosnącym segmencie i to nie tylko za sprawą, wciąż unikalnej na rynku, 7-letniej gwarancji i dobrej renomy samochodów marki Kia w zakresie niezawodności, ale również dzięki jakości wykonania i za sprawą nowoczesnego designu. Ponieważ segment małych crossoverów stale rośnie, Stonic ma szansę stać się jednym z najlepiej sprzedających się aut marki Kia.”
Kia Stonic: miejski crossover, który przyciąga uwagę nie tylko wyglądem
Do napędu Kia Stonic służą nowoczesne silniki o małej pojemności, które współpracują z mechaniczną skrzynią biegów i zapewniają wysoką wydajność oraz niską emisję szkodliwych substancji. W ofercie znajdą się zarówno benzynowe jednostki napędowe, jak i turbodiesel. Zawieszenie i układ kierowniczy, zestrojone z myślą o wymaganiach europejskich nabywców, zapewniają Kia Stonic bardzo dobre właściwości jezdne, precyzyjne prowadzenie, stabilne zachowanie podczas jazdy i wysoki komfort resorowania.
Kia Stonic jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów w klasie, który oferuje wiele nowoczesnych systemów poprawiających prowadzenie, bezpieczeństwo oraz komfort obsługi i użytkowania. Inteligentne wykorzystanie przestrzeni zaowocowało przestronną kabiną, w której wygospodarowano miejsce na wiele praktycznych schowków.
Samochód, którego wygląd jest efektem współpracy europejskiego i koreańskiego centrum designu Kia jest produkowany w zakładach w Sohari w Korei. Podobnie jak wszystkie modele Kia, również Stonic standardowo jest objęty jedyną w swoim rodzaju aż 7-letnią gwarancją producenta (do przebiegu 150 000 km). Sprzedaż Stonica w Polsce rozpocznie się jeszcze w trzecim kwartale 2017 roku. Nowy miejski crossover marki Kia zalicza się do segmentu, który w najbliższych latach prawdopodobnie urośnie do rangi największego na Starym Kontynencie.
Atrakcyjny design: Kia o największej jak dotąd możliwości personalizacji wyglądu
Celem stylistów było stworzenie miejskiego crossovera o bardzo kompaktowych rozmiarach. Krótkie zwisy nadwozia (z przodu wynoszący 830 mm, z tyłu – 730 mm) w połączeniu z długą pokrywą silnika i nisko przebiegającą linią dachu (wysokość auta wynosi 1520 mm) sprawiają, że Stonic ma bardzo dynamiczne proporcje, dzięki którym na drodze wygląda bardzo podobnie jak samochody o charakterze sportowym. Jednocześnie oferuje wysoką pozycję za kierownicą, której kierowcy oczekują od miejskich SUV-ów. Czarne elementy na zewnątrz auta oraz osłony silnika i tylnej części podwozia wkomponowane w zderzaki podkreślają charakter Stonica jako crossovera gotowego do jazdy w każdym terenie i sprawiają, że wygląda jak większe SUV-y marki Kia.
Pod względem designu Stonic jest jednym z najodważniejszych, jak dotychczas, aut marki Kia, które dzięki typowym elementom jest natychmiast rozpoznawalne jako samochód tej marki. Charakterystyczna osłona wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa została zmodyfikowana i dodano jej trójwymiarową chromowaną obwódkę. Stylistyka Kia Stonic charakteryzuje się podłużnymi liniami i delikatnie rzeźbionymi powierzchniami blachy.
Ponieważ możliwość personalizacji wyglądu jest bardzo ważna dla klientów, którzy decydują się na zakup miejskiego crossovera, Stonic może mieć nadwozie malowane w dwóch kolorach i inspirowane wyglądem Kia Provo – modelu studyjnego zaprezentowanego w 2013 roku.
Polski klient będzie mógł zdecydować się na zakup Stonica z jednym z trzech do wyboru kolorów dachu w połączeniu z dedykowanym kolorem nadwozia. Do wyboru są również 15- lub 17-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Układ jezdny: zestrojony prawie jak w aucie sportowym
Zawieszenie i układ kierowniczy, zestrojone z myślą o wymaganiach europejskich nabywców, zapewniają Kia Stonic bardzo dobre właściwości jezdne, precyzyjne prowadzenie i stabilne zachowanie podczas jazdy. Stosunkowo sztywne zawieszenie sprawia, że podczas jazdy nadwozie Stonica przechyla się i kołysze znacznie mniej niż ma to miejsce u jego rywali. Układ kierowniczy również dostrojono tak, aby zapewniał szybszą reakcję i był bardziej precyzyjny niż w konkurencyjnych modelach. Przełożenie przekładni kierowniczej, które wynosi 14,1:1, sprawia, że od maksymalnego skrętu kół w lewo do maksymalnego skrętu kół w prawo potrzeba tylko 2,5 obrotu kierownicą. Nowy silnik wspomagania jest zamontowany na kolumnie kierownicy.
Jak na samochód o kompaktowych rozmiarach, Kia Stonic jest wyposażona w stosunkowo duże tarcze hamulcowe – z przodu wentylowane o średnicy 280 mm, z tyłu lite o średnicy 262 mm. Wszystko po to, aby zapewnić autu krótką drogę hamowania i liniowe opóźnienie.
Samochód seryjnie jest wyposażany w system stabilizacji toru jazdy (ESC) i w system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM). Dzięki temu napędzana na przednie koła Kia Stonic gwarantuje dużą dawkę przyjemności z jazdy i zapewnia dobrą trakcję we wszystkich warunkach. W skład VSM wchodzą:
- Torque Vectoring – przyhamowuje wewnętrzne koła, aby ograniczyć zjawisko podsterowności podczas przyspieszania w zakręcie,
- Cornering Brake Control – przyhamowuje wewnętrzne koła podczas hamowania w zakręcie, aby utrzymać stabilność auta,
- Straight Line Stability – przyhamowuje wybrane koła w czasie gwałtownego hamowania, aby zminimalizować efekt nurkowania i kołysania samochodu,
- Hill Start Assist – ułatwia ruszanie samochodem na pochyłości.
Wydajne silniki: o lekkiej konstrukcji i niedużej pojemności
Kia Stonic może być napędzana jednym z nowoczesnych silników o małej pojemności. W ofercie znajdują się zarówno benzynowe jednostki napędowe, jak i turbodiesel. Wszystkie oferują dobre osiągi przy minimalnej emisji spalin i współpracują z mechaniczną skrzynią biegów o 5 lub 6 przełożeniach. Klienci mają do wyboru jednolitrową jednostkę napędową T-GDI o mocy 120 KM (turbodoładowaną i z bezpośrednim wtryskiem paliwa) oraz wolnossące silniki benzynowe MPI o pojemności 1,25 l i 1,4 l (z wtryskiem wielopunktowym i mocy odpowiednio 84 i 100 KM). W gamie silników znajduje się również 1,6-litrowy turbodiesel (moc 110 KM, maksymalny moment obrotowy – 260 Nm), odznaczający się najniższą emisją ze wszystkich silników dostępnych do Kia Stonic.
Wnętrze: funkcjonalne, stylowe i o wielu możliwościach personalizacji wyglądu
Projektując wnętrze nowego crossovera projektanci Kia szczególny nacisk położyli na ergonomię. Zależało im również, aby już od pierwszego spojrzenia na deskę rozdzielczą Stonic prezentował się jako samochód zaawansowany technologiczne. Ponadto, nabywcy mogą skorzystać z dużej możliwości personalizacji wyglądu wnętrza.
Pomimo kompaktowych rozmiarów zewnętrznych, Stonic oferuje przestronne wnętrze dla wszystkich pasażerów. We wnętrzu Stonica znajduje się dużo praktycznych schowków. Na konsoli środkowej znajdziemy spory schowek z półką. W jego dolnej i górnej części bez problemu mieszczą się duże smartfony rozmiaru iPhone’a 7 Plus czy Samsunga Galaxy Note. Ponadto, z przodu umieszczono podwójny uchwyt na kubki. Na odłożenie okularów przeciwsłonecznych przewidziano schowek w podsufitce. Dodatkowe miejsce do przechowywania znajduje się pod przesuwanym i podnoszonym podłokietnikiem. W kieszeni w drzwiach można umieścić butelkę – 1,5-litrową w drzwiach przednich i 0,5-litrową w drzwiach tylnych. Nowy crossover marki Kia może pochwalić się największą szerokością wnętrza na wysokości ramion oraz zapewnia sporo miejsca na kolana i nad głową. Pakowny bagażnik, którego przestrzeń można konfigurować na wiele sposobów, liczy 352 l pojemności (wg normy VDA). Podłogę bagażnika można umieścić na jednej z dwóch wysokości. Po złożeniu oparcia kanapy pojemność przedziału bagażowego wzrasta do 1155 l. Kia Stonic może się przy tym pochwalić najszerszym otworem bagażnika wśród crossoverów segmentu B, co ułatwia załadunek przedmiotów o dużych rozmiarach. Na bocznych ściankach bagażnika umieszczono haki, które umożliwiają zabezpieczenie bagażu przed przemieszczaniem się.
Technologia: szybka i łatwa łączność ze światem
Jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut w swojej klasie oferuje dostęp do wielu systemów poprawiających bezpieczeństwo, komfort i wygodę. Kia Stonic seryjnie jest wyposażona w system multimedialny współpracujący z Apple CarPlay™ i Android Auto™. Dzięki temu kierowca ma możliwość korzystania z aplikacji zainstalowanych na smartfonie za pośrednictwem ekranu dotykowego w aucie. Dwa porty USB do podłączenia lub ładowania urządzeń zewnętrznych znajdują się w przedniej części kabiny. Port USB może znajdować się również przy siedzeniach tylnej kanapy.
Stonic wyposażony w nawigację satelitarną oferuje dostęp do Kia Connected Services, opracowanych wspólnie z firmą TomTom®. Pakiet usług zawiera aktualizacje w czasie rzeczywistym dotyczące natężenia ruchu, informacje o położeniu fotoradarów, wyszukiwanie POI oraz dostęp do prognozy pogody. Usługi Kia Connected Services są bezpłatne przez siedem lat od zakupu samochodu.
Podobnie jak inne modele marki Kia, Stonic jest dostępny z wieloma systemami asystującymi, które zwiększają bezpieczeństwo podróżowania i komfort użytkowania samochodu. Należą do nich: podgrzewane siedzenia przednie i kierownica, system audio z sześcioma głośnikami, aktywny tempomat, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, bezkluczykowy dostęp do auta i uruchamianie silnika, kamera cofania, automatyczna klimatyzacja, czujnik deszczu oraz asystent świateł drogowych (High Beam Assist).
Bezpieczeństwo: nowe systemy asystujące
Kia Stonic została skonstruowana na płycie podłogowej, która jest jednocześnie lekka i mocna. W konstrukcji płyty podłogowej udział zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości wynosi aż 51%. Platforma, na której skonstruowano kompaktowego crossovera zapewnia precyzyjne właściwości jezdne i komfort podróżowania na drogach o różnej jakości nawierzchni.
Jako wyposażenie dodatkowe klienci mają do wyboru szeroki wachlarz systemów asystujących kierowcy, znanych jako Kia DRiVE WISE Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), które jeszcze bardziej zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Zaliczają się do nich: układ autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych i z alarmem przed ewentualną kolizją (FCA); system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (BSW) z układem powiadamiania o ewentualnej kolizji podczas cofania (RCCW) czy system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW).
Stonic oferuje również opcjonalny system monitorowania zmęczenia kierowcy (DAW), aby zapobiegać zasypianiu za kierownicą. Z badań wynika, że przemęczenie kierowców jest podstawową przyczyną aż 25% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych w Europie. System monitoruje styl jazdy i zachowanie kierowcy i – w razie konieczności – ostrzega sygnałem dźwiękowym i świetlnym, jeśli odnotuje spadek koncentracji u kierowcy.
Podobnie jak wszystkie modele Kia, Stonic jest seryjnie wyposażony w systemy VSM i ESC, zapewniając stabilne zachowanie auta podczas hamowania i pokonywania zakrętów, jeśli nastąpi utrata trakcji jednego z kół. Innymi systemami, które również wspomagają kierowcę są: Torque Vectoring wykorzystujący hamulce, Cornering Brake Control, Straight-Line Stability i Hill Start Assist.
Nadwozie i napęd
Pięcioodrzwiowy, pięciomiejscowy miejski crossover; nadwozie samonośne wykonane ze stali. Do wyboru silniki benzynowe trzy- i czterocylindrowe oraz turbodiesel. Napęd na przednie koła za pośrednictwem 5- lub 6-biegowej przekładni mechanicznej.
Źródło: KIA