Kia Motors ujawniła więcej szczegółów na temat zaawansowanych jednostek napędowych przeznaczonych w przyszłości dla nowej Optimy. Innowacyjne systemy napędu hybrydowego staną się istotnym elementem wyposażenia nowego sedana, który na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy dostępny będzie także w wersjach Hybrid i Hybrid Plug-in.
Optima Plug-in Hybrid (PHEV) będzie pierwszym modelem Kia na świecie ładowanym z zewnętrznego portu elektrycznego. Rozpoczęcie sprzedaży w skali globalnej przewidziane jest na drugą połowę 2016 roku.
Nowa Optima Hybrid (HEV) z kolei – otrzyma w porównaniu ze „starą” szereg istotnych ulepszeń, m.in. akumulatory o większej pojemności, silnik elektryczny o wyższej mocy oraz zmodyfikowaną skrzynię przekładniową. Zmiany te powinny wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa o rząd 10%.
Również i w tym przypadku sprzedaż na głównych rynkach światowych Kia rozpocząć się ma w drugiej połowie przyszłego roku.
Optima PHEV: zwiększony zasięg ‘elektryczny’
Optima PHEV nowej generacji wyposażona będzie w baterię akumulatorów litowo-polimerowych o pojemności 9,8 kWh, a więc sześć razy wydajniejszą niż w Optimie Hybrid obecnej generacji. Baterie będą pracować w parze z silnikiem elektrycznym o mocy 50 kW (42% mocniejszym niż poprzednio) co oznacza, że Kia Optima PHEV rozwijać będzie wyższe prędkości jazdy w trybie tylko elektrycznym przy zasięgu ok. 43 km. Tym samym Optima PHEV uplasuje się pod tym względem wśród liderów segmentu D.
Sercem innowacyjnego zespołu napędowego jest paliwo-oszczędna, benzynowa jednostka czterocylindrowa GDI 2.0 (bezpośredni wtrysk paliwa) typu ‘Nu’ o mocy 156 KM i momencie 189 Nm sprzężona z silnikiem elektrycznym, co pozwala na podtrzymywanie (ładowanie) akumulatorów (identycznie jak w obecnej Optimie) po ich wyczerpaniu. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 205 KM przy 6000 obr/min, a sprzężenie z silnikiem elektrycznym umożliwia niezwłoczną reakcję na pedał przyspieszenia.
Do przenoszenia mocy napędu służy działająca wyjątkowo płynnie, sześciostopniowa skrzynia przekładniowa oraz zespolony z nią 50-kilowatowy silnik elektryczny, który w tym przypadku zastępuje tradycyjny konwerter momentu obrotowego stosowany w spalinowych wersjach Optimy. Do zalet nowej Optimy PHEV należy dopracowane i skuteczne połączenie mocy ‘elektrycznej’ ze ‘spalinową’ zapewniające niezmiennie wysokie osiągi.
W oparciu o wyniki testów wykonanych do dnia dzisiejszego średnie zużycie paliwa wynosi 2,39 l/100 km oraz 5,9 l/100 km w trybie podtrzymywania baterii. Czas ich ładowania prądem na stacji Level 2 przy napięciu 240 V nie przekracza trzech godzin.
Aby wyróżnić PHEV w gamie modelowej Optimy, wprowadzono szereg modyfikacji praktycznych i wizualnych, m.in. port ładowania baterii w zderzaku przednim po stronie kierowcy, chromowane listwy ozdobne progów, nowy wzór felg z lekkiego stopu oraz plakietki ‘EcoPlug-In’. W kabinie dominuje panel wyświetlacza statusu funkcji samochodu i zespołu napędowego, a specjalny wskaźnik na górnej krawędzi pozwala obserwować z zewnątrz postęp ładowania akumulatorów (przydatny, gdy czyni się to poza domem).
Optima Hybrid: niższe zużycie paliwa i zmieniona lokalizacja podzespołów
Na bazie popularności pierwszej Optimy Hybrid, model nowej generacji posiadać będzie coraz bardziej poszukiwany napęd hybrydowy oraz liczne ulepszenia, pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10% i zracjonalizować lokalizację podzespołów samochodu.
Sercem zespołu napędowego Optimy Hybrid jest benzynowa jednostka czterocylindrowa GDI 2.0 (bezpośredni wtrysk paliwa) typu ‘Nu’ o mocy 156 KM i sześciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów. Zblokowany 38-kilowatowy silnik elektryczny wraz ze sprzęgłem w miejsce tradycyjnego konwertera momentu obrotowego zapewnia reaktywność i charakterystykę prowadzenia, jakie kierowcy Optimy Hybrid mają pełne prawo oczekiwać. W celu dalszego obniżenia zużycia paliwa skrzynia zyskała nową, elektryczną pompę oleju. Łączna moc zespołu napędowego wynosi 195 KM przy 6000 obr/min.
Wsparciem – można by rzec – jednostki głównej, skrzyni przekładniowej i silnika elektrycznego jest zmodernizowana bateria akumulatorów litowo-polimerowych o pojemności 1,62 kWh – wyższej o 13% niż poprzednio. Umieszczona jest teraz poniżej podłogi bagażnika i nie wnika do przestrzeni ładunkowej, co umożliwia zwiększenie nie tylko jej powierzchni, ale także wyposażenie kabiny w dzieloną i składaną 60/40 kanapę tylną.
Modyfikacje wizualne i aerodynamiczne: wyróżnić modele hybrydowe ‘ze stada’
Optima PHEV i HEV zwracają uwagę elementami, które wyróżniają je od innych modeli swej gamy. Nowością jest tzw. aktywny grille, niezbędny do uzyskania lepszej aerodynamiki w kombinacji ze skuteczniejszym chłodzeniem komory silnika. Dla detali elementów zewnętrznych – zderzaka tylnego, oprawy grilla i nadkoli przewidziano metalizowane i błękitno – metalizowane wykończenie. W podobnych kolorach będą także plakietki ‘EcoHybrid’ i ‘EcoPlugIn’.
Plan zmniejszenia średniego zużycia paliwa o 25% do roku 2020
Spodziewana popularność nowej Optimy w skali globalnej będzie ważnym elementem ambitnych planów marki Kia wejścia do grona leaderów rynku pojazdów niskoemisyjnych w perspektywie roku 2020. W przeciągu kolejnych pięciu lat Kia poszerzy swoja gamę ‘zielonych’ pojazdów z czterech do jedenastu, dążąc do zmniejszenia średniego zużycie paliwa na poziomie korporacyjnym o 25% w porównaniu z rokiem 2014.
W rozszerzonej gamie pojazdów niskoemisyjnych zastosowanie znajdą zaawansowane systemy napędowe – od Hybrid i Plug-In Hybrid aż po bateryjne elektryczne i elektryczne, zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Bateria wysoko-pojemnych akumulatorów litowo-polimerowych oraz zintegrowany ze skrzynią przekładniową silnik elektryczny Optimy PHEV ulegną wkrótce adaptacji dla innych pojazdów Kia w konsekwencji premiery nowego modelu hybrydowego pod koniec przyszłego roku.
Oprócz inwestowania w zaawansowane technologie napędu pojazdów, już w okolicach roku 2020 Kia zastąpi siedem z dziesięciu obecnie stosowanych silników jednostkami benzynowymi i dieslowskimi nowej generacji z rosnącym udziałem turbodoładowania. Planowane jest także wdrożenie wielostopniowych skrzyń przekładniowych o zwiększonej wydajności oraz – średnio pięcioprocentowe ‘odchudzenie’ masy nadwozi drogą zwiększonej aplikacji stali nadwytrzymałej.
Źródło: Kia Polska