Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Po bardzo mocnym i ekstremalnie sportowym Lexusie IS F, dziś chcę Państwu przedstawić angielskiego arystokratę czyli Jaguara XF. Jednak nie do końca zwykłego, ponieważ do testu została mi udostępniona najmocniejsza wersja SV8 z silnikiem 4.2 V8 416KM.

Opis

Historia
Model XF debiutował na rynku polskim w kwietniu 2008 i od tamtej pory dostępny jest z czterema silnikami, w tym trzy benzynowe: 3.0 V6 283KM, 4.2 V8 298KM i 416KM, oraz wysokoprężna jednostka napędowa 2.7D V6 o mocy 207KM. Klient do wyboru ma trzy wersje wyposażeniowe: Luxury, Premium Luxury i SV8. Ceny Jaguara XF rozpoczynają się od 191.000zł za wersje Luxury (3.0 V6 283KM i 2.7D V6 207KM).

Z przodu Jaguar a z tyłu Aston Martin
Wygląd XF-a, praktycznie odbiega od tradycyjnej stylistyki nadwozia marki Jaguar. Z przodu najnowszy model Jaguara XF, charakteryzuje sporych rozmiarów, chromowana atrapa silnika, z ładnie zaprojektowanymi lampami. Z boku naszym oczom ukazuje się piękna linia nadwozia zdobiona potężnymi, 20-to calowymi alufelgami. Najczęściej oglądana tylna część XF-a, została celowo przez projektantów nawiązana do marki Aston Martin, tylne światła do złudzenia przypominają te pochodzące z modelu DB9. Podobnie jest z dużymi, owalnymi końcówkami układu wydechowego, z których wydobywa się piękny pomruk silnika V8.Trzeba jednak przyznać, że zabieg ten wyszedł im bardzo dobrze.

Niesamowite wnętrze
Wnętrze XF-a zachwyca każdego, kto w nim usiądzie. Jest niesamowite i niespotykane w innych autach. Pierwsze wrażenie po zajęciu miejsca to takie, że czegoś nam tutaj brakuje. Po chwili już wiem, że tu brakuje skrzyni biegów i kratek nawiewów! Przychodzi mi na myśl pytanie: czy to w ogóle jest samochód? Sytuacja zmienia się w momencie odpalenia silnika. Ku naszemu zdziwieniu kratki nawiewów automatycznie otwierają się, ukazując swoją gotowość do działania. Podobne "show" ma miejsce w czasie wysuwania się pokrętła obsługującego skrzynie biegów. Naprawdę trudno to opisać w słowach! Zapraszam wszystkich do obejrzenia filmu pod artykułem. Deska rozdzielcza jest perfekcyjnie rozplanowana. Na środku umieszczono siedmiocalowy, dotykowy ekran. Obsługujemy nim wszystkie funkcje dostępne w Jaguarze XF. Mamy tutaj nawet telewizor dostępny, ze względów bezpieczeństwa, tylko podczas postoju. Niżej usytuowano kilka podręcznych przycisków, najbardziej potrzebnych do obsługi radia i klimatyzacji. Zegary to po prostu majstersztyk. Są czytelne i przejrzyste, niezależnie od natężenia padającego na nie światła. Oblicze ich zupełnie zmienia się, w momencie gdy zaczyna działać błękitne podświetlenie. Jednym ta forma podświetlenia przypadła do a innym nie.
Jaguar XF zapewnia bardzo dobre warunki podróży dla czterech dorosłych pasażerów. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem. Każdy dopasuje fotel do swoich potrzeb. Sytuacja podobnie wygląda z tyłu. Miejsca na nogi i nad głowami jest dużo. Bez problemów znajdzie się miejsce na wszystkie walizki czwórki pasażerów Jaguara XF-a, bo do dyspozycji mamy równe 500 litrów przestrzenni bagażowej.
Na koniec przyszedł czas obejrzeć bliżej materiały wykorzystane we wnętrzu. Skórzana tapicerka oraz drewno są bardzo dobrej jakości. Wszystko idealnie pasuje do charakteru i stylu całego auta.


416, 560, 5.4, 250
Testowy Jaguar XF, wyposażony jest w benzynową jednostką napędową V8 o pojemności 4.2 litrów i mocy aż 416KM. Dzięki, tak potężnej mocy i bardzo dużemu momentowi obrotowemu (560Nm) samochód niczym z katapulty wystrzeliwuje w 5.4 sekundy do pierwszej setki. Maksymalnie jesteśmy wstanie rozpędzić ważącego 1842kg Jaguara XF, do prędkości wynoszącej 250km/h. A jak jest w rzeczywistości? Wciskam pedał gazu i mój Jaguar XF mknie do przodu. Elastyczność stoi na bardzo wysokim poziomie, kiedy potrzebujemy przyśpieszyć wystarczy musnąć pedał gazu i niczym więcej nie musimy się martwić. Zawdzięczamy to potężnemu momentowi obrotowemu (560Nm) oraz współpracującej z silnikiem 6-cio biegowej automatycznej skrzyni biegów. Komputer zmienia przełożenia bardzo szybko, praktycznie niezauważalnie. Do wyboru mamy dwa tryby pracy: D (Drive) lub S (Sport). Pierwszy służy do spokojnej, dżentelmeńskiej jazdy. Tryb S, powoduje, że skrzynia biegów trzyma silnik na wyższych obrotach dłużej, niż na trybie Drive, oprócz tego kierowca, ma możliwość ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek przy kierownicy. Wtedy komputer ingeruje, tylko w momencie redukcji biegów na niższe. Napęd przekazywany jest na tylne koła i dzięki możliwości całkowitego rozłączenia systemów trakcji, Jaguar zapewnia nam niesamowitą zabawę i ogromną ilość adrenaliny podczas driftowania. Aktywne zawieszenie dopasowuje się do sytuacji i stylu jazdy kierowcy. Podróżując spokojnie auto dobrze trzyma się drogi. Jeśli, jednak mamy ciężką nogę i nasze prędkości są znaczne, wtedy zawieszenie utwardza się i zapewnia pewne, prowadzenie auta. Podobnie ma się sytuacja z układem kierowniczym, który dopasowuje się do stylu jazdy Jaguarem XF.
Przyszła pora wspomnieć kilka słów o spalaniu. Jaguar XF SV8 posiada niezbyt dużej pojemności bak (69.5litrów), który przy średnim zużyciu 12.6-13.5 litrów benzyny bezołowiowej, daje możliwość przejechania 515-551 kilometrów bez tankowania. W mieście spalanie wzrasta do 18.0-18.8 litrów. No, cóż "tabun" koni pod maską musi być czymś nakarmiony.

Dla bogatego dżentelmena
Jaguar XF jest samochodem reprezentacyjnym w każdym calu. Wygląd wzbudza zachwyt, zaś silnik 4.2 V8 416KM zapewnia niesamowite osiągi dostarczając mnóstwo przyjemności podczas jazdy. Niestety, aby stać się posiadaczem tego samochodu musimy posiadać na koncie bankowym równe 322.000zł. Spoglądając co w zamian dostajemy, to cena nie jest wygórowana. Uważam, że prawdziwy dżentelmen powinien rozważyć zakup prezentowanego Jaguara XF.

Plusy
+ Stylistyka nadwozia
+ Dynamiczny silnik
+ Aktywne zawieszenie
+ Przestronne i komfortowe wnętrze

Minusy
- Nie mam pojęcia co może być minusem tego auta

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 4196ccm benzyna (kompresor)
Moc: 416KM przy 6250obr./min
Moment obr.: 560Nm przy 3500obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa automatyczna
Napęd: tylny
0-100km/h: 5.4sek.
Vmaks: 250km/h
Zużycie paliwa: 18.7/9.1/12.6 [18.0-18.8/9.0-10.0/12.6-13.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 69.5litrów
Teoretyczny zasięg: 515-551 kilometrów
Wymiary: 4961/1877/1460 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1842kg
Ładowność: 488kg
Pojemność bagażnika: 500/[988] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5

Wyposażenie: wersja SV8

Cena: 322.000zł. [wersja testowana]

AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia+filmy): Marcin Ławnik, Artur Ławnik


Galeria

Jaguar XF SV8 4.2 V8 416KM

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej