Rozgrywane już po raz 20. Grand Prix Fiat Auto Poland stało się przygrywką dla dwóch premier. Na salony wjechały właśnie, nowy Jeep Grand Cherokee i Fiat 500 Trekking.
Rajdowo - premierowo
Rajd, tradycyjnie już odbywa się na torze Kielce w Miedzianej Górze. Tym razem w szranki stanęło ponad 70 dziennikarzy prasy, radia, TV i mediów internetowych. 4 próby na torze wypadły... tak jak wypadły. Kilku kolegów pokazało (tradycyjnie) że nie tylko pisać, nagrywać i montować potrafią. Reszta pokazała że... była w Kielcach i świetnie się bawiła
Części sportowej towarzyszyły nie mniejsze emocje związane z premierami nowych aut. Szczególne zainteresowanie wzbudził Jeep Grand Cherokee. Fiat, po przejęciu Chryslera postanowił ucywilizować nieco barbarzyńskie auta zza Wielkiej Wody. Po Chryslerze 300 C zwanym Lancia Thema przyszedł czas na ikonę amerykańskiej motoryzacji, Jeepa Granad Cherokee. Z zewnątrz, auto sprawia wrażenie jakby przeszło ledwo głębszy lifting. Za to wewnątrz, jest luksusowo tak, jak jeszcze w żadnym amerykańskim aucie nie było. Teraz, Grand jest jeszcze bardziej grand a porównanie z Range Roverem czy Porsche Cayenne, nie wywoła złośliwego uśmieszku.
Nowy GC zyskał nowe, wyjątkowo trendy reflektory i nieco przestylizowany ciekawszy grill. Także tył przeszedł zabiegi odświeżające. Nowe tylne światła, nieco zmieniony kształt bagażnika i zderzaka. Auto stało się elegantsze, nie tracac nic ze swoich legendarnych możliwości terenowych.
Wnętrze z klasy Premium weszło do segmentu S. To już nie twarde, niezbyt ładne plastiki brylują po otwarciu szerokich niczym do stodoły drzwi przednich. Jest elegancka, we włoski stylu skóra, wełna, aluminium i jeszcze coś. Zapach luksusu.
Auto zyskało też sporo nowoczesnej elektroniki wspomagającej kierowcę w czasie jazdy na asfalcie i w leśnych ostępach. Najdroższe wersje dostały dodatkowo pneumatyczne zawieszenie.
Na salony JGC wjechał już w 5 wersjach wyposażenia w cenach od 284 do 334 tysięcy stajac się najtańszym, superluksusowym SUV-em na rynku.
500 Trekking to autko z coraz popularniejszego podsegmentu crossoverów. Innymi słowy, to Fiat 500 ubrany bardziej terenowo. Tłumacząc to na polski, fiat 500 L przeszedł kilka głębszych zmian stylistycznych i mechanicznych. Poprzez podniesienie zawieszenia jest i wyższy i potężniejszy od swojego lifestylowego kuzyna.
Trekking to sporo nowoczesnej elektroniki. Uterenawiający auto System Traction Plus, czyli Traction Control współpracujący z ESP powoduje przenoszenie napędu z koła z uślizgien na to, z przyczepnością. System działa do prędkości 30 km/h. City Brake Control, działający jak Traction Plus do 30 km/h to wspomaganie kierowcy w czasie jazdy miejskiej. Ostrzega przed przeszkoda ale potrafi tez sam auto dohamować a nawet zahamować.
Wyposażony w jeden z 4 silników (dwa benzynowe 1,4 95 KM, 0,9 105 KM i dwa diesle 1,3 85 KM i 1,6 105 KM) plasuje się segmentowo obok Nissana Juke czy Opla Mokka a jest od nich nieco tańszy. W zależności od wersji kosztuje od 63,5 do 73,9 tys.
Rajdowo premierowe spotkanie to także możliwość podsumowania półrocza FAP. A tu, nie jest dobrze. Przez pól roku z taśm zakładu w Tychach zjechało 156,5 tys aut. Z czgo na polskim rynku pozostało... 580 sztuk! Wśród najlepiej sprzedający się w Polsce aut na 10 miejscu jest... Ducato!
Wśród aut dostawczych Fiat to potęga. Z 50% udziałem rynku jest nie do przebicia. Nieźle ma się Jeep - 12% udział w rynku jest zadowalający. Fiat i Abarth to 28 % i tu włosi muszą sporo popracować. Alfa i Lancia to po 5% udział w rynku. W przypadku Alfy, sytuacja te wkrótce się pewnie zmieni, bo trwają prace nad modelem 166, które powstanie na podwoziu Maserati Ghibli.
Strategia na najbliższe lata? 5 priorytetów: Fiat 500/500 L, Freemont, Giulietta, Lancia Voyager, Grand Cherokee. To słupy, na których Fiat opiera swoją strategie sprzedaży? Czy będzie lepiej? Dla tego koncernu, tak zasłużonego dla Polskiej motoryzacji musi być już tylko lepiej...
Artur Balwisz