Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

 

 

Czy sztandarowa jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku impreza wystawiennicza, czyli poznański Autosalon ma jeszcze szanse na odrodzenie? Trudno powiedzieć, choć wielkopolanie wciąż próbują. Kilkanaście lat temu, nie być w Poznaniu, znaczyło nie istnieć na motorynku. Potem, organizatorzy zarżnęli kurę znoszącą złote jajka. Ceny powierzchni ekspozycyjnych przekroczyły te z Frankfurtu. Koncerny powiedziały dość. I, targi upadły. Miejsce Poznania zajął Lipsk, który urósł do rangi jednej z najważniejszych imprez branżowych w Europie. W Poznaniu od kilku lat trwa próba restytucji MTP…

Premiery wiosnę uczynią czyli jak daleko z Poznania do Genewy

Od mocnego akcentu rozpoczęły się tegoroczne targi Autosalon Poznaniu. Na polskim rynku zadebiutował zjawiskowo piękny Jaguar F-Type. Auto po raz pierwszy zaprezentowano podczas Targów Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w kwietniu 2012 roku. Jaguar F-Type prezentuje nowy styl projektowania samochodów, na którym będą bazować przyszłe modele firmy. W ofercie dostępne będą trzy modele – F-Type, F-Type S oraz F-Type V8S, napędzane odpowiednio nowym silnikiem Jaguara 3,0-litrowym benzynowym V6 z doładowaniem w dwóch wersjach 340KM i 380KM oraz 5,0-litrowym benzynowym silnikiem V8 z doładowaniem oferującym aż 495KM i 625Nm. Wszystkie silniki współpracują z ośmiobiegową skrzynią biegów QuickShift, która może być sterowana za pomocą centralnie zamontowanego pokrętła SPORTSHIFT, bądź manetek przy kierownicy. Topowy model Jaguara F-Type V8S przyspiesza od 0 do 100 km/h 4,3 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 300 km/h. Model F-Type S z 380-konnym silnikiem V6 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 275 km/h, natomiast Jaguar F-Type przyspiesza do setki w 5,3 sekundy i do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej wynoszącej 260 km/h. Auto w standardzie, w zależności od wersji silnikowej kosztuje od 387 500 złotych do 524 000. Plus dodatki, które mogą wywindować cenę prawie o połowę…

Trzeba przyznać że tegoroczne targi to przynajmniej w połowie zasługa koncernu Volkswagen. AutoCity 2013 to wspólna wystawa aut Volkswagena, Audi, Porsche i Skody. W tym roku połączoną prezentację inaugurowała premiera hybrydy z turbodoładowaniem czyli Jetty. Jetta Hybrid napędzana jest nowoczesnym silnikiem benzynowym (TSI o mocy 150 KM) i silnikiem elektrycznym (20 kW). Pomimo doskonałych osiągów (0-100 km/h w 8,6 sekundy) Jetta z napędem hybrydowym zużywa średnio tylko 4,1 l paliwa na 100 km (emisja CO2 95 g/km). Napęd hybrydowy pozwala przejechać z prędkością nawet do 70 km/h odległość dwóch kilometrów tylko na prąd (w zależności od ukształtowania terenu). Moduł hybrydowy składający się z silnika TSI, sprzęgła i silnika elektrycznego. Silnik TSI razem z silnikiem elektrycznym i sprzęgłem wbudowanym między tymi dwoma jednostkami napędowymi tworzy moduł hybrydowy. Sprzęgło całkowicie odłącza silnik benzynowy, przy jeździe z wykorzystaniem energii elektrycznej lub tzw. „żeglowaniu” dzięki funkcji wolnobiegu (rozłączenie skrzyni biegów pozwala na swobodne toczenie się bez efektu hamowania silnikiem). Podczas jazdy z wykorzystaniem energii elektrycznej lub tzw. „żeglowaniu” (toczenie/ hamowanie) sprzęgło całkowicie odłącza silnik benzynowy. Energię do napędu silnika elektrycznego dostarcza bateria litowo-jonowa. Bateria o masie 35,8 kg składa się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, napięcie maksymalne wynosi 220 V, a energia zmagazynowana w zestawie baterii wynosi 1,1 kWh.



Audi zaprezentowało dwa auta, RS 5 Cabriolet i Audi SQ5 Debiutujące w Poznaniu Audi SQ5, to pierwszy w historii marki model S wyposażony w silnik diesla. SQ5 TDI rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 250 km/h. Montowana w nim jednostka 3.0 TDI z podwójnym turbodoładowaniem generuje olbrzymią moc 313 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 650 Nm. Ośmiobiegowa skrzynia tiptronic i stały napęd na cztery koła quattro z selektywnym rozdziałem napędu na poszczególne koła sprawiają, że moc silnika V6 da się bezpiecznie i w pełni wykorztstać. W RS4 Cabrio jednostką napędowa jest wysokoobrotowy silnik 4.2 FSI V8, generujący moc 450 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy. Stały napęd na cztery koła quattro sprawia, że model auto charakteryzuje się wyjątkową trakcją i stabilnością.



Porsche pokazało na targowej scenie nowego Caymana. Auto jest niższe i dłuższe, lżejsze od poprzednika. Jest też szybsze i ma większą moc. Nowy Cayman jest o 30 kg lżejszy i zużywa mniej paliwa na 100 km niż poprzednia generacja, oferując jednocześnie lepsze parametry. Nowa generacja dwumiejscowego auta z centralnie umieszczonym silnikiem debiutuje w dwóch klasycznych wersjach: Porsche Cayman i Cayman S. Model podstawowy wyposażony jest w 2,7-litrowy silnik o mocy 275 KM (202 kW), przyspieszający od 0 do 100 km/h w 5,4 sek. (w zależności od wyposażenia dodatkowego) i osiąga prędkość maksymalną 266 km/h. Zużycie paliwa wynosi od 7,7 l/100km do 8,2 l/100 km, w zależności od zastosowanej skrzyni biegów. 3,4-litrowy silnik Caymana S dysponuje mocą 325 KM, rozpędzając samochód od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Cayman S osiąga maksymalną prędkość 283 km/h, zużywając pomiędzy 8,0 l/100 km, a 8,8 l/100 km, w zależności od zastosowanej skrzyni biegów.

Skoda zdecydowała się na prezentację wolumenowej Octavii kombi. Zaledwie miesiąc z niewielkim okładem od polskiej prezentacji Octavii III generacji, na targowej scenie AutoCity debiutowała Octavia III kombi. Ponieważ była to typowa prezentacja statyczna, o zaletach najnowszej Octavii napiszemy po krajowej prezentacji tego modelu która odbędzie się w maju.

 


Także Mercedes przywiózł do Poznania premiery: CLA i nową E-classe. Oba auta zgromadziły sporo zainteresowanych. Było ich tak dużo, że materiały prasowe, dzięki którym dziennikarze mogą coś a autach napisać, padły łupem tzw. gadżeciarzy i gapiów.



Na targach nie może zabraknąć ciekawostek. W tym roku niewątpliwa była obecność Ferrari. Na stoisku obok aut z Maranello, nie mogło zabraknąć pięknych hostess. Zabrakło jednak zrozumienia dla dziennikarzy i nawet ci akredytowani mieli zbyt duże trudności aby wejść za oddzielające auta zwiedzających barierki. I właśnie w tym momencie zrozumiałem, jak daleko z Poznania do Genewy czy Frankfurtu…



Artur Balwisz

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej