Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 

Na lotnisku w Sochaczewie 23 lipca Toyota Motor Poland zorganizowała dla dziennikarzy szkolenie z zakresu bezpiecznej jazdy.

Naszymi instruktorami byli fachowcy w tej dziedzinie z Polskiego Związku Automobilowego. Pod ich okiem mieliśmy okazję sprawdzić praktycznie wszystkie modele Toyoty (Yaris, Auris, Corolla, Avensis, Corolla Verso) w bardzo ekstremalnych sytuacjach drogowych, między innymi na płycie poślizgowej.

Na początku zostaliśmy przeszkoleni z prawidłowej pozycji za kierownicą. Uwierzcie dla mnie, ale jest to najważniejsza sprawa przed wyruszeniem w jakąkolwiek trasę. Po ustawieniu fotela, pierwszą próbą była jazda na trolejach modelem Auris. Tego typu próba uczy kierowcę szybkiemu i prawidłowemu manewrowania kierownicą.

Kolejnym etapem szkolenia był bardzo szybki slalom (prędkości dochodzące do 200km/h), który kończył się awaryjnym hamowaniem wspomaganym tzw. "hamowaniem biegami". Dzięki temu, z tej prędkości droga hamowania wynosiła około 160 metrów. Używając tylko i wyłącznie hamulca, droga hamowania zwiększała się dwukrotnie!

Po szybkiej jeździe, przyszła pora na omijanie przeszkody na bardzo śliskiej nawierzchni (płyta poślizgowa) z różnymi prędkościami i dwoma metodami: z hamowaniem i bez hamowania. Pierwszą próbę z hamowaniem rozpoczynaliśmy od prędkości 100km/h. Nie było mocnych na tą prędkość i każdy z nas kręcił piruety. Kolejna szansa to zmniejszenie prędkości do 90km/h, która także kończyła się fatalnym skutkiem. Dopiero przy 70-80km/h udało się ominąć przeszkodę i wrócić na swój tor jazdy bez ryzyka zderzenia się z innymi użytkownikami drogi. A teraz próba bez użycia hamulców. Zaczynamy od 80km/h i kolejna klapa. Auto kręci się w każdą stronę i nie potrafimy opanować go. Identyczna sytuacja jest przy 70km/h i dopiero jadąc z prędkością 60km/h jesteśmy w stanie ominąć przeszkodę bez paniki i strachu o nasze życie.

Ostatnią konkurencją miała być próba Stewarda, jednak zbyt duży wiatr uniemożliwił wykonanie jazdy z piłeczką na talerzu przyklejonym do maski Toyoty Yaris. 

Jednak organizatorzy postanowili zastąpić tą próbę i pokazać wszystkim dziennikarzom jaki ma wpływ jazda autem "po kieliszku" w próbie z alkogoglami.

Szkolenie takie, jakie zorganizowała Toyota Motor Poland ukazuje wszystkim jakie małe umiejętności mamy za kierownicą własnego auta. Moim zdaniem aby zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach nie powinno się kupować więcej fotoradarów a pieniądze wydać na szkolenia świeżo upieczonych kierowców.

Teskt: Artur Ławnik
Zdjęcia: Artur Ławnik oraz Toyota Motor Poland

 

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej