Kiedy 25 lat temu koreańska marka Hyundai właśnie wchodziła na rynek polski,mało kto spodziewał się, że po ćwierć wieku Hyundai będzie liczącym się graczem na rynku, walcząc bez kompleksów z niemiecką i japońską konkurencją. Jedną z jego najnowszych broni jest prezentowany dziś sedan klasy średniej, model i40.
Polski debiut Hyundai'a i40 miał miejsce w lipcu 2011 roku. Wtedy do salonów wprowadzona została wersja kombi. Po roku do salonów wjechał bohater dzisiejszego artykułu - odmiana limuzyna. Model ten jest w obu odsłonach bardzo mocnym przedstawicielem klasy średniej.
Opis
Piękny sedan
Projektanci Hyundai'a naprawdę przyłożyli się i odrobili swoją pracę domową. i40 jest bardzo ładnym stylistycznie trójbryłowym sedanem, który może niejednej osobie przypaść do gustu. Z przodu widzimy ciekawie zaprojektowane reflektory, w które wkomponowano pas diodowych świateł dziennych. Bok ukazuje dostojną i przemyślaną w każdym centymetrze linię auta, która delikatnie nawiązuje nawet do sportowego coupé. Jedynym mankamentem, jaki zauważamy z tej perspektywy, są zbyt małej średnicy aluminiowe obręcze kół. 16-calowe koła w tej klasie to jednak ciut za mało! Z tyłu charakterystycznymi elementami są mocno zachodzące na błotniki duże i zbudowane w technologii LED światła. Niżej w delikatny sposób wkomponowano dwie owalne końcówki układu wydechowego.
W efekcie otrzymujemy naprawdę dostojnie i ładnie wyglądającego przedstawiciela klasy średniej.
Wnętrze
Zwiedzanie wnętrza rozpocznijmy od przyjrzenia się desce rozdzielczej. Centralnie na konsoli środkowej usytuowano dość mocno rozbudowane centrum dowodzenia radioodtwarzaczem CD/MP3. Niżej znajduje się panel dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji, zaś na samym dole wygospodarowano miejsce na schowek i złącza USB i AUX.
Analogowe zegary połączone są z trzema elektronicznymi wyświetlaczami pokazującymi najważniejsze dane dotyczące auta i podróży.
Zarówno z przodu, jak i z tyłu, miejsca jest bardzo dużo i każdy z nas na pewno znajdzie dla siebie odpowiednią pozycję do podróżowania. Z tyłu wygodnie mogą zasiąść nawet trzy dorosłe osoby. Przednie fotele i40 posiadają obszerne i wygodne siedziska oraz tylko minimalne trzymanie boczne.
Bagażnik udostępnia bardzo dużą przestrzeń do dowolnego zagospodarowania. Jego pojemność wynosi aż 525 litrów. Niski próg załadunkowy ułatwi załadunek cięższych walizek, ale trzeba pamiętać o ograniczeniu w postaci niezbyt dużego otworu po uniesionej klapie bagażnika.
Mocna benzyna bez turbo
Hyundai i40, jakim miałem okazje jeździć, wyposażony jest w benzynową, wolnossącą jednostkę napędową o pojemności 2 litrów i mocy 178 KM. Silnik ten nie posiada żadnych dodatkowych wzmocnień w postaci turbiny, czy kompresora. Spora moc pozwala na rozpędzenie ponad 1400 kg auta do pierwszej setki w 9,5 sekund i osiągnięcie maksymalnie ponad 210 km/h.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą bardzo sprawnie pracującej manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. Poszczególne przełożenia są idealnie dopasowane do możliwości jednostki napędowej.
Dobrze pracująca skrzynia biegów wspomaga niezbyt duży moment obrotowy, który wynosi zaledwie 214 Nm.
Kierownica idealnie oddaje to, co się dzieje z autem, a dzięki dobrze zestrojonemu układowi kierowniczemu zawsze mamy pewność panowania nad samochodem.
Zawieszenie bardzo dobrze zapewnia komfort i wygodę podróżowania zaś tłumienie nierówności jest wręcz perfekcyjne.
Umiarkowany apetyt
Mimo sporej mocy jednostka napędowa charakteryzuje się znośnym apetytem na paliwo. W mieście spalanie podczas moich testów wyniosło 10,5 litrów benzyny bezołowiowej. Podczas jazdy poza miastem spalanie potrafi spaść nawet do 6,4 litra. Podczas całego testu średnie zużycie wyniosło 8,5 litra na każde 100 kilometrów, co przy pełnym baku umożliwia przejechanie ponad 800 kilometrów.
Godny konkurent w klasie średniej Jest przestronny, komfortowy, dobrze wyposażony i - co najważniejsze - z bardzo dobrze skalkulowaną ceną. Czy to mało, aby dość mocno zamieszać w jakże mocnej i oblężonej klasie średniej, w której głównymi graczami są Volkswagen Passat i Toyota Avensis? Myślę, że nie, ale czas i potencjalni klienci zweryfikują moje słowa.
Plusy
Stylistyka nadwozia
Przestronne i komfortowe wnętrze
Stosunek ceny do wyposażenia
Dobrze zestrojone zawieszenie
Umiarkowany apetyt na paliwo
Minusy
Zbyt małe alufelgi
Niski moment obrotowy
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1999 ccm benzynowy
Moc: 178 KM przy 6500 obr./min
Moment obr.: 214 Nm przy 4700 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,5 sek.
Vmaks: 212 km/h
Zużycie paliwa: 9,0/5,6/6,8 (10,5/6,4/8,5 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 70 litrów
Teoretyczny zasięg: 823 kilometrów
Wymiary: 4740/1815/1470 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1423 kg
Ładowność: 577 kg
Pojemność bagażnika: 525 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2: 159g/km
Opony: 205/55R16
Cena podstawowa: 100 500 PLN
Cena wersji testowanej: 102 500 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik