Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Od kilku lat koreańska marka Hyundai stara się zawojować motoryzacyjny rynek Europy wprowadzając do salonów bardzo ciekawe i przykuwające uwagę modele. Przykładem jest sprzedający jak przysłowiowe "świeże bułeczki" kompaktowy i30. Jednak Hyundai nie spoczywa na laurach i systematycznie odświeża swoją paletę oferując nowości w niemalże każdej klasie. Elantra jest jednym z tych modeli, które mogą powalczyć o sporą rzeszę klientów lubiących niewielkie limuzyny.

Opis

Historia sięga lat 90

Od 2011 roku w polskich salonach można zamawiać już 5. generację kompaktowego sedana Hyundai Elantra, jednak historia tego modelu sięga początku 1990 roku, kiedy po raz pierwszy światu zaprezentowano protoplastę obecnej generacji. Od tamtej pory Elantra na stałe wpisała się w ofertę koreańskiej marki. Ostatnia Elantra dostępna jest tylko jako sedan, w trzech wersjach wyposażeniowych Classic Plus, Comfort i Style. Najtańsza wersja to wydatek 59 900 zł.

Fluidic Sculpture

Fluidic Sculpture jest to całkowicie nowy styl designu, którym wraz z i40 systematycznie zostaje wprowadzony do całej gamy marki Hyundai. Styl ten charakteryzuje się przede wszystkim sześciokątnym przednim grillem, który stał się znakiem rozpoznawczym wszystkich nowych modeli. Jednak na tym nie koniec i piękno, bo trzeba szczerze przyznać, że Elantra jest ładna, ukryto w detalach nadwozia. Są nimi bez wątpienia przednie i tylne lampy posiadające niesamowicie opływowy kształt, który idealnie wpasowuje się w linię auta. Obok tego auta na pewno nie przejdziemy obojętnie.

Przestronnie i komfortowo

Zaglądając do środka od razu wiemy, że auto przynależy do koreańskiej rodziny. Przednie fotele posiadają dobrze wyprofilowane siedziska zapewniające bardzo dobry komfort podróżowania. Natomiast oparcia skonstruowano tak, aby zapewniały choć minimalne trzymanie boczne. Na pewno nie zabraknie nikomu przestrzeni na nogi i nad głową. Podobnie jest z tyłu, gdzie do dyspozycji mamy trzyosobową kanapę o wygodnym oparciu i wystarczającej ilości miejsca na nogi.

Cyferblaty zegarów są wyraziste i posiadają ciekawe podświetlenie. Rozdzielają je elektroniczne wskaźniki temperatury silnika i poziomu paliwa oraz wyświetlacz komputera pokładowego, na którym wyświetlane są najważniejsze informacje o eksploatacji auta.

Konsola środkowa składa się z trzech niewielkiej wielkości wyświetlaczy, otoczonych licznymi przyciskami, do których trzeba się po prostu przyzwyczaić, aby później obsługa była prosta i intuicyjna. Pierwszy wyświetlacz to zegarek, niżej usytuowano większy, obsługujący radio. O dziwo, nie jest ono wyposażone w system RDS. Na samym dole usytuowano intuicyjny panel obsługujący dwustrefową klimatyzację.

Jakość wykonania stoi na bardzo wysokim poziomie i potrafi pozytywnie zaskoczyć. Siedzenia pokryte są bardzo miłą materiałową tapicerką. Natomiast plastiki spasowane są bez zastrzeżeń i mają przyjemną w dotyku fakturę.

Kończąc wędrówkę po wnętrzu zajrzyjmy do kufra. Niestety, po otwarciu pokrywy ukazuje nam się dość wąska przestrzeń bagażnika, który oferuje 486 litrów pojemności. No cóż urok sedana pozostał...

Tylko jeden

Obecna generacja Elantry dostępna jest tylko z jednym, szesnastozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6. Jednostka ta zbudowana jest w technologii DCVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing) dzięki czemu przy niedużej pojemności można było uzyskać 132 KM bez zastosowania turbo czy kompresora. Spora moc pozwala przy ważącym 1161 kg aucie uzyskać dobre osiągi. Niespełna 11 sekund zajmuje sprint Elantry do pierwszych 100 km/h, a maksymalnie możemy ją rozpędzić, według producenta, do 200 km/h. Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej skrzyni biegów.

Skrzynia biegów posiada 6 przełożeń, które charakteryzują się niezłym zestopniowaniem. Bardzo dobrze leżący w dłoniach lewarek nie posiada dużych skoków między poszczególnymi biegami, dając poczucie obcowania ze sportową skrzynią. Myślę, że niejednemu kierowcy przypadnie to do gustu.

Elastyczność może nie powala na kolana, ale jest w zupełności wystarczająca do sprawnego i żwawego podróżowania autem. Do dyspozycji kierowcy jest 158 Nm momentu obrotowego, którego wartość maksymalna dostępna jest przy 4850 obr./min.

Zdecydowanie mocnym punktem Elantry jest układ kierowniczy oraz zawieszenie. Zestrojenie zawieszenia połączone z dużym rozstawem kół zapewnia przyjemną i komfortową jazdę Hyundaiem, a nierówności są w przyjemny sposób wybierane tak, aby nie powodować dyskomfortu. Oprócz tego nie zapomniano o bezpieczeństwie, nad którym czuwa bardzo dobry układ kierowniczy, dający kierowcy pewność i poczucie panowania nad zachowaniem auta na drodze.

Umiarkowanie

Silnik Elantry nie posiada dużego apetytu na paliwo. W mieście zużycie wynosi 9 litrów benzyny bezołowiowej, natomiast w trasie zaspokaja się tylko 6 litrami. Podczas tygodniowego testu w trybie mieszanym auto średnio spalało 7,5 litra na każde 100 kilometrów. Dzięki takiemu wynikowi na pełnym baku mamy możliwość przejechania ponad 600 kilometrów.

Dobrze skalkulowana cena

Hyundai Elantra jest bardzo dobrym samochodem dla osób lubiących niewielkiej wielkości, ale bardzo ładnie zaprojektowane limuzyny. Bardzo dużym atutem auta jest rewelacyjnie skalkulowana cena, która w przypadku prezentowanego modelu wynosi 68 600 zł. W zamian dostajemy komfortowy i bogato wyposażony samochód, który bardzo szybko przypadnie nam do gustu.

Plusy
Stylistyka nadwozia
Cena
Umiarkowany apetyt na paliwo
Żwawy silnik
Dobrej jakości materiały

Minusy
Brak RDS-u w radiu
Tylko jeden silnik w ofercie
Dość wąska przestrzeń bagażnika

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1591 ccm benzyna
Moc: 132 KM przy 6300 obr./min
Moment obr.: 158 Nm przy 4850 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,7 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 8,5/5,2/6,4 (9,0/6,0/7,5 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 48 litrów
Teoretyczny zasięg: 640 kilometrów
Wymiary: 4530/1775/1445 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1161 kg
Ładowność: 609 kg
Pojemność bagażnika: 486 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2 : 148 g/km
Gwarancja mechaniczna: 5 lat
Okresy międzyprzeglądowe co: według wskazań komputera
Opony: 205/55 R16

Wyposażenie: wersja Comfort

dodatkowe wyposażenie:
lakier metalik (+ 1 700 zł)

Cena: 66 900 zł (wersja Comfort) 68 600 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Hyundai Elantra 1,6 MPI 132KM Comfort

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej