Kilka lat temu, gdyby ktoś z Was powiedział mi, że Hyundai będzie produkował auta, którymi cały świat będzie zachwycać się, to nigdy nie uwierzyłbym. Na początku wprowadzono i30, które powoli staje się niezwyciężonym hitem segmentu kompakt, a jak jest w klasie SUV? Tutaj do walki staje tegoroczna nowość i mniejszy brat ix55, czyli model ix35.
Opis
Zgrabny SUV
Najmniejszy z SUVów Huyndai'a model ix35 jest autem obok, którego nie przejdziemy obojętnie, bo wyraziste i mocno zaakcentowane kształty przednich lamp oraz ciekawa atrapa silnika przyciągają naszą uwagę. Z boku widzimy typową przestrzeń pasażerską osadzoną na osiemnastocalowych alufelgach.
Wygoda i przestrzeń
We wnętrzu auta możemy zauważyć sporo przestrzeni dla czwórki, a nawet piątki dorosłych pasażerów. Z przodu do dyspozycji mamy komfortowe i nieźle wyprofilowane fotele z bardzo wygodnym siedziskiem. Podobnie jest z tyłu, gdzie pasażerowie dysponują trzyosobową kanapą. Przestrzeni nad głowami oraz na nogi jest wystarczająco dużo i nikomu nie powinno jej zabraknąć, niezależnie od tego czy usiądziemy z przodu, czy z tyłu. Bagaże możemy zapakować do 465 litrowego bagażnika o całkowicie płaskiej podłodze, lecz o minimalnie za wysokim progu załadunkowym. W każdej chwili mamy możliwość powiększenia tej przestrzeni do prawie 1500 litrów.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Zaprojektowana jest nowocześnie i z pomysłem. Wszystko jest symetrycznie ułożone, a co najważniejsze bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Zegary są umieszczone w podwójnych tubach, które rozdziela komputer pokładowy. Tak zaprojektowane zegary dają wrażenie obcowania ze sportowym autem, a nie typowo rodzinnym SUVem. Myślę, że młodym kierowcom przypadnie, to do gustu.
Przejdźmy do jakości materiałów wykorzystanych we wnętrzu. Skórzano-materiałowa tapicerka jest dobrej jakości, a co najważniejsze miła w dotyku. Dobrze spasowane plastiki nie będą nam dokuczać swoim trzeszczeniem, nawet podczas jazdy po nieutwardzonych drogach.
Wysokoprężna jednostka napędowa
Sercem prezentowanego Hyundai'a jest wysokoprężna jednostka napędowa o mocy 136 koni mechanicznych pochodzących z dwóch litrów pojemności. Jednostka ta zbudowana jest w technologii Common Rail. Dzięki temu, nawet po zimnej nocy silnik pracuje z najwyższą kulturą i co najważniejsze, niezbyt głośno. Moc ta oferuje ponad półtoratonowemu autu, przyśpieszenie do pierwszej setki w 11,3 sekundy i maksymalną prędkość oscylującą w granicach 180km/h. Silnik spięto z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów o krótkich przełożeniach, które powodują konieczność częstego sięgania do jej lewarka. Napęd przekazywany jest na obie osie, ale tylko w momencie wykrycia poślizgu tylnej osi. Wszystko odbywa się sprawnie i całkowicie bez udziału kierowcy. Testowany egzemplarz wyposażony został dodatkowo w funkcje blokady rozdziału momentu obrotowego oraz asystenta zjazdu ze wzniesienia.
Układ kierowniczy jest bardzo dobrze dobrany i trudno znaleźć jakieś wady. Polecenia są wykonywane natychmiastowo i bez sprzeciwu.
Zawieszenie jest stosunkowo miękkie, a takie rozwiązanie zapewnia bardzo dobry komfort podróżowania. Jednak tak zestrojony układ zawieszenia, posiada również wadę. Jest nią zbyt mocno wychylające się nadwozie, podczas szybszej jazdy po zakrętach. Całe szczęście, że auto wyposażone jest w liczne systemy bezpieczeństwa, które hamują zapały kierowcy dając zawsze, poczucie pewnego i bezpiecznego podróżowania.
Mimo, że mamy do czynienia z samochodem o większych gabarytach nie odczujemy tego podczas wizyty na stacji paliw. Prawie 60-cio litrowy bak, umożliwia podróż na trasie wynoszącej nawet do 900 kilometrów, a zawdzięczamy to niewielkiemu apetytowi na paliwo, który wynosi średnio 6,7 litra oleju napędowego na każde 100 kilometrów. W mieście zużycie minimalnie wzrasta do 7 litrów.
Rozsądna cena
Hyundai ix35 z wysokoprężnym silnikiem pod maską jest bardzo ciekawą propozycją dla osób aktywnych. Przy rozsądnie skalkulowanej cenie, możemy stać się właścicielem uniwersalnego, bogato wyposażonego auta. Dlatego, naprawdę warto zajrzeć do salonu koreańskiej marki i osobiście zapoznać się z ofertą dotyczącą tego SUVa.
Plusy
Bogate wyposażenie
Cena
Stylistyka zewnętrzna i wewnętrzna
Jakość wykonania
Umiarkowany apetyt na paliwo
Minusy
Zbyt miękkie zawieszenie
Minimalnie za wysoki próg załadunkowy
Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1995 ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 136 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 320 Nm przy 1800-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: 4x4
0-100km/h: 11,3 sek.
Vmaks: 181 km/h
Zużycie paliwa: 6,7/5,1/5,7 (7,0/6,1/6,7 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 58 litrów
Teoretyczny zasięg: 867 kilometrów
Wymiary: 4410/1820/1670 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1525 kg
Ładowność: 615 kg
Pojemność bagażnika: 465/(1436) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Style
dodatkowe wyposażenie: lakier metalik (+ 2 000zł)
Cena: 113 900 zł (wersja Style) 115 900 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik