W moich testach przyszła pora na nowość koreańskiej marki Hyundai a mianowicie model i30, w najbogatszej wersji wyposażeniowej oraz z najmocniejszym dieslem pod maską. Hyundai tym modelem, chce zdobyć klientów w klasie aut kompaktowych... czy się uda? Czas pokaże...
Opis
Ciekawa stylistykaJeśli, choć raz zobaczymy Hyundai'a i30, to na pewno nie pomylimy go z innym autem. Z przodu delikatnie zarysowano kształty lamp oraz atrapy silnika. Tył charakteryzuje się bardzo dużymi... a może wielkimi jak drzwi, kloszami świateł, o smukłej linii. Całość to bardzo ciekawie stylistycznie zaprojektowane auto, mogące się podobać.
Wygodnie
Wnętrze kompaktowego Hyundai'a wygląda bardzo elegancko to zachęca nas, aby zasiąść w jego fotelach . Środek wykończono w ciemnej tonacji, ale nie jest tutaj tak ponuro i szaro, jak bywa u niemieckich konkurentów. Ciemnobrązowa tapicerka jest bardzo miła w dotyku i wykonana z dobrej jakości materiałów. Podobnie jest z plastikami, które są bardzo dobrze spasowane i przyjemne w obcowaniu. Nie można mieć do nich żadnych zastrzeżeń.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą. Zacznę od zegarów. Są tak prosto zaprojektowane, że prościej się już nie da. Dodatkowo są czytelne i przejrzyste w każdych warunkach oraz miło dla oka podświetlone jasnobłękitnym kolorem. Konsola środkowa to dwa, niewielkiej wielkości wyświetlacze, otoczone licznymi przyciskami, do których położenia trzeba się po prostu przyzwyczaić. Jak, już zapoznamy się z rozmieszczeniem przycisków obsługa będzie prosta.
Przednie fotele wyprofilowano prawidłowo, dzięki czemu zapewniają komfortowe podróżowanie z przodu. Z tyłu jest podobnie bo wygodnie zasiądą dwie dorosłe osoby. Dla piątego pasażera, może być już zbyt ciasno. Nie powinno być problemów z zapakowaniem naszych bagaży do 340 litrowego bagażnika o płaskiej podłodze. Wielką wadą dostępu do przestrzeni bagażowej jest wysoki próg załadunkowy. Przy ciężkich walizkach może być to uciążliwe i męczące.
Diesel, czyli oszczędność
Dzisiejsze czasy doprowadziły do takiej sytuacji, że silniki wysokoprężne wiodą prym praktycznie w każdym aucie, niezależnie od jego klasy. Podobnie jest w testowanym Hyundai'u i30, w którym zainstalowano nowoczesny silnik Common Rail o pojemności 1991ccm i mocy 140KM. Wysoka moc zapewnia niezłe osiągi auta, ważącego około 1400kg. Pierwsze 100km/h osiągamy po niespełna 10.5 sekundach a maksymalnie możemy rozpędzić i30 do 205km/h. Jednostka napędowa oferuje spory moment obrotowy (305Nm), który połączony z dobrze pracującą, 6 biegową manualną skrzynią zapewnia bardzo dobrą elastyczność, w każdej sytuacji na drodze.
Zawieszenie nastawione jest głównie na komfort pasażerów, ale zapewnia też pewne prowadzenie auta, nawet jeśli ostrzej pokonujemy zakręty i łuki. Układ kierowniczy zestrojono precyzyjnie i czule. Wykonuje każde polecenie wydane przez kierowcę Hyundai'a, bez protestów w postaci opóźnionej reakcji.
Pora omówić koszty podróżowania prezentowanego dziś i30. Najniższe średnie spalanie jakie udało mi się uzyskać podczas całego testu to 5.1 litrów na 100km. I zaznaczam nie jechałem kapeluszniczo! W mieście zużycie, również jest umiarkowane i nie przekracza 7.5 litra oleju napędowego. Dlatego też, podczas wizyty na stacji paliwowej czekała nas niespodzianka na 53 litrowym baku, przejechaliśmy około 930 kilometrów. To się nazywa oszczędność!
Drogo, lecz warto pomyśleć o nim
Prezentowany Hyundai i30, to bardzo ciekawa propozycja wśród innych aut tego segmentu. Jest autem komfortowym o bardzo ładnej stylistyce, z rewelacyjnie oszczędnym 140 konnym silnikiem pod maską. Niestety, największą wadą koreańskiego samochodu jest jego cena... wersja testowana to wydatek rzędu 85.900zł! Jak na polskie warunki jest to cena bardzo wysoka, mimo tak bogatego wyposażenia, które oferuje nam prezentowany i30. Pomijając cenę, bez wątpienia ten samochód można polecić każdemu, kto potrzebuje auta kompaktowego.
Plusy
+ Oszczędny silnik
+ Dobrze zestrojone zawieszenie
+ Jakość materiałów oraz plastików
+ Przestronne wnętrze
Minusy
- Cena
- Wysoki próg załadunkowy
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1991ccm turbodiesel (Common Rail)
Moc: 140KM przy 3800obr./min
Moment obr.: 305Nm przy 2250obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10.3sek.
Vmaks: 205km/h
Zużycie paliwa: 7.2/4.4/5.5 [7.5/4.7/5.1-5.7 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 53 litrów
Teoretyczny zasięg: 930 kilometrów
Wymiary: 4245/1775/1480 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1354kg
Ładowność: 546kg
Pojemność bagażnika: 340/[1250] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Premium
Cena: 85.900zł. [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+Zdjęcia): Artur Ławnik