Śledź nas na:     

Marka:
Wróć

 Zaprezentowany podczas paryskich targów Mondial de l'Automobile 2008 Hyundai Santa Fe blue Hybrid pokazał techniczne możliwości firmy Hyundai w dążeniu do ograniczenia emisji CO2.

Samochód zachował dynamiczny wygląd standardowego modelu Santa Fe, ale całkowicie zmienił się pod maską. Inżynierowie firmy Hyundai opracowali własny system równoległego napędu hybrydowego, łączący mocny, ale ekonomiczny silnik Theta o pojemności 2,4 litra z 6-stopniową przekładnią automatyczną i silnikiem elektrycznym o mocy 30 kW, minimalizując w ten sposób zużycie paliwa i znacząco redukując emisję CO2. Silnik elektryczny służy także jako generator, przetwarzający energię uzyskiwaną podczas hamowania na prąd ładujący akumulator. Opracowana przez firmę własna koncepcja hybrydowego napędu równoległego będzie stosowana we wszystkich następnych projektach samochodów hybrydowych Hyundai.
Opracowana w centrum badawczo-rozwojowym Namyang w Korei i zastosowana w modelu Santa Fe blue Hybrid, benzynowo-elektryczna technologia hybrydowa pozwala obniżyć emisję CO2 do zaledwie 148 g/km (w cyklu mieszanym) i uzyskać zużycie paliwa wynoszące 6,2 l/100km (w cyklu mieszanym). Przy szacowanej prędkości maksymalnej 170 km/h i czasie przyspieszania 0-100 km/h wynoszącym 10,6 s, trudno uznać osiągi tego samochodu za wynik kompromisów.
W celu minimalizacji zużycia paliwa, wszystkie elementy silnika Theta oraz układów przeniesienia napędu i chłodzenia poddano optymalizacji, służącej redukcji tarcia i strat energii. Silnik dostosowano do smarowania olejem o niskiej lepkości, a oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika wyłącza go po zatrzymaniu pojazdu, ograniczając chwilową emisję spalin do zera. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia, system ISG (Integrated Starter Generator) automatycznie uruchamia silnik. Zmniejszeniu zużycia paliwa posłużyła także modyfikacja oprogramowania sterownika silnika, zarządzającego ciśnieniem wtrysku paliwa, wyprzedzeniem zapłonu i recyrkulacją spalin.
Dodatkowo, zastosowano najnowszą wersję elektrycznego układu wspomagania kierownicy, co pozwoliło ograniczyć pobór energii, a kolejne oszczędności uzyskano stosując opony o obniżonych oporach toczenia.
Elektrycznym źródłem napędu Santa Fe blue Hybrid jest silnik o mocy 30 kW (205 Nm), który połączono bezpośrednio z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Przełożenia trzech najwyższych biegów wydłużono, uzyskując niższe obroty silnika w czasie jazdy, co korzystnie wpłynęło na zużycie paliwa. Energia elektryczna przechowywana jest w akumulatorze litowo-polimerowym (5,3 Ah / 270 V), który w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi, charakteryzuje się wyższą gęstością energetyczną i niższym kosztem produkcji. Akumulatory oznaczane jako Li-Poly, są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne, mają też większą ilością cyklów rozładowania i ładowania, do czasu wystąpienia spadku pojemności energetycznej.

Źródło: Hyundai

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej