Zaprezentowany podczas paryskich targów Mondial de l'Automobile 2008 Hyundai Santa Fe blue Hybrid pokazał techniczne możliwości firmy Hyundai w dążeniu do ograniczenia emisji CO2.
Samochód zachował dynamiczny wygląd standardowego modelu Santa Fe, ale całkowicie zmienił się pod maską. Inżynierowie firmy Hyundai opracowali własny system równoległego napędu hybrydowego, łączący mocny, ale ekonomiczny silnik Theta o pojemności 2,4 litra z 6-stopniową przekładnią automatyczną i silnikiem elektrycznym o mocy 30 kW, minimalizując w ten sposób zużycie paliwa i znacząco redukując emisję CO2. Silnik elektryczny służy także jako generator, przetwarzający energię uzyskiwaną podczas hamowania na prąd ładujący akumulator. Opracowana przez firmę własna koncepcja hybrydowego napędu równoległego będzie stosowana we wszystkich następnych projektach samochodów hybrydowych Hyundai.
Opracowana w centrum badawczo-rozwojowym Namyang w Korei i zastosowana w modelu Santa Fe blue Hybrid, benzynowo-elektryczna technologia hybrydowa pozwala obniżyć emisję CO2 do zaledwie 148 g/km (w cyklu mieszanym) i uzyskać zużycie paliwa wynoszące 6,2 l/100km (w cyklu mieszanym). Przy szacowanej prędkości maksymalnej 170 km/h i czasie przyspieszania 0-100 km/h wynoszącym 10,6 s, trudno uznać osiągi tego samochodu za wynik kompromisów.
W celu minimalizacji zużycia paliwa, wszystkie elementy silnika Theta oraz układów przeniesienia napędu i chłodzenia poddano optymalizacji, służącej redukcji tarcia i strat energii. Silnik dostosowano do smarowania olejem o niskiej lepkości, a oprogramowanie komputera sterującego pracą silnika wyłącza go po zatrzymaniu pojazdu, ograniczając chwilową emisję spalin do zera. Po naciśnięciu pedału przyspieszenia, system ISG (Integrated Starter Generator) automatycznie uruchamia silnik. Zmniejszeniu zużycia paliwa posłużyła także modyfikacja oprogramowania sterownika silnika, zarządzającego ciśnieniem wtrysku paliwa, wyprzedzeniem zapłonu i recyrkulacją spalin.
Dodatkowo, zastosowano najnowszą wersję elektrycznego układu wspomagania kierownicy, co pozwoliło ograniczyć pobór energii, a kolejne oszczędności uzyskano stosując opony o obniżonych oporach toczenia.
Elektrycznym źródłem napędu Santa Fe blue Hybrid jest silnik o mocy 30 kW (205 Nm), który połączono bezpośrednio z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Przełożenia trzech najwyższych biegów wydłużono, uzyskując niższe obroty silnika w czasie jazdy, co korzystnie wpłynęło na zużycie paliwa. Energia elektryczna przechowywana jest w akumulatorze litowo-polimerowym (5,3 Ah / 270 V), który w porównaniu z akumulatorami litowo-jonowymi, charakteryzuje się wyższą gęstością energetyczną i niższym kosztem produkcji. Akumulatory oznaczane jako Li-Poly, są odporniejsze na uszkodzenia mechaniczne, mają też większą ilością cyklów rozładowania i ładowania, do czasu wystąpienia spadku pojemności energetycznej.
Źródło: Hyundai