Podczas genewskich targów Geneva International Motor Show Hyundai Motor Co. zaprezentował, szóstą generację Sonaty, która została poddana faceliftingowi. Nowa Sonata to samochód stylowy, łatwy w obsłudze oraz charakteryzujący się lepszymi parametrami technicznymi od poprzednika.
Wnętrze samochodu otrzymało nowocześniejszy projekt deski rozdzielczej, a użyte materiały zyskały na jakości. Ograniczenie wartości współczynnika NVH przyczyniło się do zmniejszenia hałasów dobiegających z zewnątrz auta oraz silnika. Zmodyfikowane zawieszenie i układ kierowniczy dbają o właściwości jezdne.
Nie zapomniano także o jednostkach napędowych obecna wersja została wyposażona w silniki Theta Series II o pojemności 2.0 i 2.4 litra z najnowszym systemem VIS (zmiennej geometrii układu dolotowego). Modyfikacją nie oparła się również jednostka Diesla 2.0 CRDi. Wprowadzone zmiany widoczne są w przedniej części pojazdu. Grill nabrał wyrazistości, a reflektory zostały zmodyfikowane. Przeprojektowany zderzak i zintegrowane z nim reflektory przeciwmgielne podkreślają siłę i wytrzymałość konstrukcji.
Sonata porusza się na 16 calowych aluminiowych felgach, o nowym atrakcyjniejszym wzorze ramion. Tylny zderzak o prostej opływowej bryle jest wyposażony w czujniki cofania polakierowane w kolorze nadwozia, podkreślające dbałość o szczegóły.
Udoskonalono wnętrze auta, poprawiając jakość materiałów wykończeniowych. Poza tym, widoczne są zmiany w samym wyglądzie. Białe podświetlenie zegarów ustąpiło miejsce, przyjaźniejszemu dla oczu człowieka podświetleniu o barwie niebieskiej. W dbałości o ergonomię wyświetlacz ciekłokrystaliczny został powiększony i przeniesiony wyżej wraz z centralnym panelem sterowania, które zostało przeprojektowane, debiutuje również dwustopniowy system podgrzewania foteli. Zmieniono położenie górnych wlotów powietrza, teraz wyposażonych w chromowane obwódki oraz dodano centralnie umieszczony schowek.
Przełączniki zainstalowane w drzwiach przeprojektowano w celu zwiększenia wygody użytkowników pojazdu. Ten sam proces przeszły dźwignie regulujące położenie foteli - zmieniono ich umiejscowienie tak, by ich obsługa była prostsza. Zastosowano trzy nowe rodzaje wykończeń drewnianych w zestawieniu z jednolitą czarną, dwutonową beżową lub szarą tapicerką. Zamontowane na podłodze uchwyty na butelkę lub kubek oraz zmienione położenie hamulca ręcznego czynią samochód wygodniejszym dla kierowcy.
Nowe radioodtwarzacze dbają o wyższą jakość dźwięku, jeden z nich posiada zmieniarkę na 6CD oraz obsługą mp3,odtwarzacze są zintegrowane z konsolą centralną. Podłokietnik konsoli centralnej posiada obszerny schowek oraz wejście USB na iPoda lub odtwarzacz mp3. Znajduje się tam również gniazdko 12V.
W „odświeżonej” Sonacie wprowadzono opatentowany przez Hyundai system Active Geometry Control Suspension. Rozwiązanie to w aktywny sposób wykorzystuje siły mechaniczne generowane przez zawieszenie, celem zoptymalizowania korzyści z zaawansowanego podwójnego wahacza przedniego zawieszenia oraz wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Zasadniczo konstrukcja zawieszenia została niezmieniona, jednak poddano go modernizacji. Poprzez modyfikację amortyzatorów, sprężyn i stabilizatorów zwiększono komfort jazdy i precyzję prowadzenia oraz ograniczono wartości NVH (hałasu i wibracji).
Zmienione zostało przełożenie układu kierowniczego z 3,28 do 3,01, co w znaczący sposób zwiększyło poczucie kontroli nad autem oraz umożliwiło efektywniejsze wykorzystanie modyfikacji zawieszenia. Ograniczono wartość NVH przez przeprojektowanie układu doprowadzającego paliwo i wzmocnienie wsporników silnika. Zmniejszyło to poziom dźwięków o wysokiej częstotliwości i dźwięków wywołanych przepływem paliwa. Zmiana siły wspomagania wpłynęła na bardziej bezpośrednią odpowiedź układu kierowniczego, a zmiany w układzie wydechowym zmniejszyły głośność na wolnych obrotach.
Sonata skorzystała z wprowadzenia nowych silników benzynowych Series II Theta. Zarówno w wersji 2.0 jak i 2.4, czterocylindrowe silniki charakteryzują się bardzo dobrymi parametrami. Obydwa są również wyposażone w system DVVT, działający na zaworach wlotowych i wylotowych. Efektem jest wzrost mocy o 20km z 144km do 164km w wersji 2.0 oraz o 9km z 165km do 174km, w wersji 2.4. 3.3 litrowy silnik V6 Theta korzysta z usprawnionego układu dolotowego, co zwiększyło jego moc z 233km do 250km. Tak jak poprzednio, opcja pięciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów jest dostępna również z silnikiem 2.4 Theta. Wzmocnienie silnika 2.0CRDi osiągnięto przez usprawnione przekazywanie ciepła gazów wylotowych oraz przez modyfikację układu wydechowego. W efekcie uzyskano wzrost mocy do 150 KM. W Europie dostępne są ręczne skrzynie sześciobiegowe lub czterobiegowe skrzynie automatyczne. Bezpieczeństwo Sonata tak jak pozostałe nowe modele Hyundai otrzymała opracowane komputerowo, sztywne nadwozie ze wzmocnieniem dachowym, wzmocnionymi słupkami i usztywnioną ramę przednią. Strefy zgniotu i pochłaniacze siły zderzenia zostały zoptymalizowane podczas licznych testów zderzeniowych. W dodatku, standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa pasywnego zawiera przednie i boczne poduszki powietrzne oraz przednie i tylne kurtynowe poduszki powietrzne, aktywne zagłówki przednie, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły.
Środki bezpieczeństwa aktywnego to między innymi, opcjonalny elektroniczny system kontroli trakcji (ESP) oraz asystent hamowania. Standardowe wyposażenie zawiera czterokanałowy ABS z EBD.
Za najtańszą wersję Sonaty trzeba będzie zapłacić 75 900 złotych, najdroższą - 109 900 zł.
Źródło: Hyundai