Japońska marka Honda od dawna stara się zdobyć specyficzny rynek motoryzacyjny, jakim jest Europa. Dlaczego specyficzny? Ponieważ Europejczycy preferują auta wyposażone w jednostki wysokoprężne. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, iż ceny aut produkowanych w Japonii są podbijane przez opłaty celne i akcyzowe. To wszystko sprawia, że auta te są mniej atrakcyjne cenowo od swoich europejskich rywali. Przykładem może być Honda Civic poprzedniej generacji , w której przez pewien okres stosowano silnik diesla 2,2 i-CDTI o mocy 140 KM. Mimo bardzo dobrych osiągów i kultury pracy, przez cenę zakupu nie odniósł wielkiego sukcesu.
Teraz, po kilku miesiącach od premiery nowej generacji Civica, wprowadzono całkowicie nowy, oszczędny i spełniający wszystkie normy ekologów silnik wysokoprężny 1,6 i-DTEC o mocy 120 KM. Zapraszam do lektury.
Opis
IX generacja
Obecnie na polskim i europejskim rynku dostępna jest już IX generacja Civica, który jest najpopularniejszym modelem Hondy. Swoją przygodę z autami kompaktowymi Honda rozpoczęła w 1972 roku kiedy zaprezentowała światu pierwszego Civica. Dziś model ten dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowy hatchback.
Kanciasta
Myślę, że wszyscy pamiętamy jak 2006 roku debiutowała poprzednia generacja Civica (o niesamowicie obłych kształtach) i ile kontrowersji wzbudzał ten model wśród potencjalnych klientów. W najnowszym wcieleniu projektanci postanowili nie modyfikować ogólnych kształtów całego nadwozia, ale za to nadać niektórym elementom (m.in. lampom przednim i tylnym)bardziej kanciaste i ostre kształty . Zresztą sami oceńcie nową stylistykę prezentowanego modelu.
Niesamowita przestrzeń
Wnętrze Hondy Civic to kontynuacja trochę kosmicznej stylistyki zewnętrznej auta.
Deskę rozdzielczą zaprojektowano jako dwa oddzielne wyświetlacze o potrójnych analogowych zegarach umieszczonych w oddzielnych tubach. Centralnie znajduje się obrotomierz otoczony wskaźnikiem poziomu paliwa i temperatury jednostki napędowej. Wyżej umieszczono elektroniczny prędkościomierz, zaś na środku znajdziemy wyświetlacz radia CD/MP3 i komputera pokładowego. Wszystko jest ciekawie wkomponowane w konsolę środkową.
Atutem Hondy jest mała i niesamowicie miękka kierownica, której aż się nie chce wypuszczać z rąk.
Największą zaletą Civica jest jednak nieprzeciętna przestronność, jak na samochód klasy kompaktowej. Przednie fotele bardzo dobrze otulają ciała podróżnych, a wygodne siedziska zapewniają wysoki komfort podróżowania. Podobnie jest z tyłu, gdzie pasażerowie do dyspozycji mają trzy pełnowymiarowe miejsca, nawet przestrzeni na nogi i nad głową jest w zupełności pod dostatkiem!
Ostatnim wielkim plusem Civica jest jego bagażnik Do dyspozycji mamy aż 477 litrów przestrzeni o całkowicie płaskiej podłodze.
Zaskakujące 120 koni mechanicznych
Pod maską prezentowanej dziś Hondy Civic, jak już wcześniej wspomniałem, znajduje się nowa, wysokoprężna jednostka napędowa o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM. Mimo tak niewielkiej mocy jak na samochód ważący ponad 1300 kg, oferuje całkiem dobre osiągi.
Przyśpieszenie do pierwszych 100 km/h zajmuje 10,5 sekundy i maksymalnie według producenta możemy rozpędzić Civica do 207 km/h. Osiągi trzeba uznać więc za co najmniej zadawalające.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Charakteryzuje się ona stosunkowo krótkimi przełożeniami, co powoduje konieczność dość częstej zmiany przełożeń, ale w zamian pomaga w pełni wykorzystać spory moment obrotowy (300 Nm) jednostki napędowej. Połączenie tych dwóch elementów idealnie wpływa na rewelacyjną elastyczność auta.
Honda Civic posiada twardo zestrojone zawieszenie. Szczególnie jest to odczuwalne podczas jazdy po nierównych i dziurawych drogach. Wtedy nie da się nie zauważyć drgań wewnątrz auta. Na szczęście nie wpływają one negatywnie na pogorszenie komfortu jazdy. Zaletą jest bardzo pewne i bezpieczne prowadzenie auta, również przy większych prędkościach.
To się nazywa oszczędność
Nareszcie przyszła pora, aby opisać największą zaletę silnika testowanej dziś Hondy - zużycie paliwa. Nawet w mieście testowane auto zadowalało się 5,1 litrami oleju napędowego na 100km! Na trasie jest jeszcze lepiej, bo spalanie spada do wartości rzędu 4,3 litra! Średnio podczas tygodniowego testu zużycie paliwa wyniosło zaledwie 4,7 litra na każde 100 kilometrów. Dzięki temu na 50-litrowym baku mamy możliwość przejechać ponad 1000 kilometrów, emitując do środowiska tylko 98 g/km dwutlenku węgla!!!
Gdyby nie ta cena
Prezentowana dziś Honda Civic, z rewelacyjnym silnikiem diesla pod maską, jest bardzo ciekawą propozycją dla osób potrzebujących auta z wielkim wnętrzem i dynamicznym, ale przy tym oszczędnym silnikiem. Szkoda tylko, że za prezentowaną odmianę Lifestyle z dodatkowym pakietem NAVI+LEATHER musimy wyłożyć równe 107 500 zł. Sporo, nawet jak na samochód w pełni wyposażony i w tak wysokim stopniu dopracowany.
Plusy
Przestronne wnętrze
Jakość wykonania
Oszczędny, ale dynamiczny silnik
Bogate wyposażenie
Minusy
Cena zakupu prezentowanego modelu
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny (Common Rail)
Pojemność silnika: 1597 ccm
Moc: 120 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 300 Nm przy 2000 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,5 sek.
Vmaks: 207 km/h
Zużycie paliwa: 4,1/3,5/3,7 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 5,1/4,3/4,7 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 1063 kilometrów
Wymiary: 4300/1770/1470 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1310 kg
Ładowność: 560 kg
Pojemność bagażnika: 477 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 98 g/km
Opony: 225/45R17
Wersja wyposażeniowa: Lifestyle
Cena wersji podstawowej: 97 500 PLN
Cena wersji testowanej: 107 500 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik