W niniejszym teście mam przyjemność zaprezentować naszym Czytelnikom najnowszą odmianę Hondy Civic w wersji sedan. A więc serdecznie zapraszam do artykułu.
Opis
W swoim stylu
Honda już poprzednim modelem wzbudziła wiele kontrowersji odnośnie stylizacji wnętrza. Nie inaczej jest i tym razem. Wnętrze obecnej generacji można krótko scharakteryzować jako "kosmiczne". Najlepiej to widać na przykładzie deski rozdzielczej.
Jest zaprojektowana jako dwa oddzielne wyświetlacze i analogowy zegar. Kierowca przed sobą widzi centralnie umieszczony obrotomierz. Wyżej umieszczono elektroniczny prędkościomierz wraz ze wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury jednostki napędowej, zaś na środku znajdziemy wyświetlacz radia CD/MP3 i komputera pokładowego. Wszystko jest ciekawie wkomponowane w konsolę środkową. Obsługa poszczególnych funkcji wymaga chwili przyzwyczajenia, ale kierowca jest w stanie szybko to opanować i później mieć wszystko w "jednym paluszku". Dodatkowym atutem jest mała i niesamowicie miękka kierownica, której aż się nie chce wypuszczać z rąk.
Do dyspozycji mamy 440 litrów przestrzeni o całkowicie płaskiej podłodze, którą jednak mocno ogranicza niewielkiej wielkości otwór bagażnika. To przypadłość większości sedanów, więc trudno mieć do Hondy pretensje.
Kolejnym atutem prezentowanego auta jest niewątpliwie jego przestronność. Przednie fotele są nieźle wyprofilowane, a nawet posiadają lekkie trzymanie boczne. Podobnie jest z tyłu, gdzie pasażerowie do dyspozycji mają trzy pełnowymiarowe miejsca, a przestrzeni na nogi i nad głową jest pod dostatkiem!
Benzyniak
Honda udostępnia kierowcy wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1,8 i mocy 142 KM. Zbudowany jest w technologii iVTEC bez wsparcia turbin czy kompresorów. Civiciem Sedan pierwsze 100km/h osiągniemy po 9 sekundach od startu, zaś maksymalnie rozpędzimy auto do 200 km/h.
Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą manualnej, sześciobiegowej skrzyni. W Civicu przełożenia są dość długie, co powoduje, iż kierowca nie musi zbyt często sięganiać do lewarka.
Elastyczność stoi na dobrym poziomie. Kierowca Civica dysponuje momentem obrotowym wynoszącym 174 Nm uzyskiwanym przy 4300 obr./min. Auto bardzo ochoczo przyśpiesza na każde żądanie kierowcy. Wyprzedzanie innych pojazdów nie stanowi najmniejszego problemu.
Honda Civic posiada dość twardo zestrojone zawieszenie. Szczególnie jest to odczuwalne podczas jazdy po nierównych i dziurawych drogach. Wtedy nie da się nie zauważyć drgań wewnątrz auta. Na szczęście nie wpływają one zbytnio na dyskomfort jazdy. Zaletą takiego zawieszenia jest bardzo pewne i bezpieczne prowadzenie auta nawet przy większych prędkościach.
Spalanie W mieście auto spala 9,1 litrów benzyny bezołowiowej, natomiast poza nim zużycie potrafi spaść nawet do 6,5 litra. Podczas całego testu średnie spalanie wyniosło w Civicu 7,4 litra na każde 100 kilometrów.
Czy warta swojej ceny?
Honda Civic w wersji sedan jest ciekawą propozycją dla osób potrzebujących auta reprezentacyjnego, a z różnych względów nie chcą większego Accorda. Czy kupiłbym ten model? Myślę, że tak, ponieważ za stosunkowo niewielkie pieniądze można stać się właścicielem bogato wyposażonego auta klasy średniej (Civic to kompakt, a nie klasa średnia) o bardzo ciekawej stylizacji nadwozia. Jednak wybór pozostawiam czytelnikom, zaznaczając z czystym sumieniem, że auto jest godne poświęcenia dłuższej uwagi. Dane techniczne
Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1798 ccm benzynowy
Moc: 142 KM przy 6500 obr./min
Moment obr.: 174 Nm przy 4300 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 9,0 sek.
Vmaks: 200 km/h
Zużycie paliwa: 8,8/5,6/6,7 (9,1/6,5/7,4 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 714 kilometrów
Wymiary: 4545/1755/1435 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1210 kg
Ładowność: 435 kg
Pojemność bagażnika: 440 l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Emisja CO2 : 156 g/km
Opony: 205/55 R16
Wyposażenie: wersja Executive
Cena: 79 900 zł (wersja testowana)
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik