W dzisiejszych czasach producenci samochodów próbują uzyskać jak najmniejszą emisję C02 do atmosfery. Nie inaczej jest w przypadku Hondy, która w swojej ofercie posiada hybrydową odmianę Civica. Ja jednak postanowiłem odpowiedzieć na pytanie co lepiej wybrać: zwykłą odmianę 1.8 iVTEC 140KM (bordową Civic) czy wersję hybrydową 1.3 o łącznej mocy 115KM (srebrną).
Prawie bez różnic
Wygląd zewnętrzny obu prezentowanych Civiców nie różni się zbytnio od siebie. Głównym a zarazem najbardziej charakterystycznym wyróżnikiem są nietypowe, ale bardzo opływowe felgi w wersji Hybrid. Dodatkowo dochodzi pojedyncza końcówka układu wydechowego i na tym koniec różnic. Ogólnie Civic w wersji 4 drzwiowej jest typowym przedstawicielem trzy-bryłowych sedanów o bardzo opływowej i smukłej linii nadwozia.
Opis
Niby to samo a jednak nie
Zajrzyjmy do wnętrza. Pierwsza różnica która rzuca się nam w oczy to wykończenie wnętrza. Benzyniak posiada welurowe wykończenie zaś hybryda skórzane. Welurowa jak i skórzana tapicerka jest bardzo dobrej jakości i miła w dotyku. Podobnie ma się sytuacja z plastikami które dobrze spasowano i wykonano z niezłych materiałów. Obie wersje nie różnią się ilością miejsca. A więc z przodu jest go sporo i każdy znajdzie idealną pozycję dla siebie. Podobnie jest z tyłu gdzie wygodnie i bez narzekań mogą podróżować nawet trzy dorosłe osoby pod warunkiem, że są niewysocy.
Bez problemu powinniśmy zapakować nasze bagaże. Owszem pojemnościowo bagażniki nie powalają na kolana (379 i 350l ), lecz najważniejsze walizki zmieszczą się na pewno.
Spójrzmy teraz na kosmiczne deski rozdzielcze.
Gdybyśmy zamknęli oczy, to po ich otwarciu poczulibyśmy się jak na pokładzie statku kosmicznego. Oczywiście w dobrym tego słowa znaczeniu. Konsola środkowa to pięknie wkomponowane radio MP3 ze zmieniarką płyt CD a poniżej wyświetlaczem i przyciskami od klimatyzacji.
Elektroniczny prędkościomierz usytuowano tuż pod szybą. Jest czytelny w każdych warunkach pogodowych. I tak powinno być. Troszkę niżej zamontowano analogowy obrotomierz. I tutaj istnieją małe różnice między zwykłą wersją a hybrydą. Otóż wersja hybrydowa posiada dodatkowe wskaźniki ukazujące naładowanie baterii, mocy wykorzystywanej z tych baterii oraz momentu ładowania. Oprócz tego z prawej strony znalazły się wskazania w jakim trybie ustawiona jest bezstopniowa skrzynia biegów (Zdjęcie po prawej).
I na tym różnice się kończą. Ogólnie, analogowy obrotomierz cieszy oczy jest przejrzysty i czytelny jak elektroniczny. Rzadko się zdarza, żebym poruszał kwestię kierownicy w testach. Jednak w tym wypadku muszę i chcę. Kierownica montowana w obu wersjach jest po prostu kolejnym dziełem sztuki. Jest mała, bardzo poręczna i leży idealnie w dłoniach, aż nie chce się wypuszczać jej z dłoni.
Dynamika czy oszczędność?
Czas na silniki. Bordowa Civic pod maską ma benzynowy silnik o pojemności 1799ccm i mocy 140KM. Zaś srebrna hybryda pod maską posiada również silnik benzynowy jednak o mniejszej pojemności wynoszącej 1339ccm i mocy 95KM.
Silnik ten wspomagany jest elektrycznym 20 konnym silnikiem. Zasada jest prosta. Wciskamy pedał gazu i ruszamy przy pomocy dwóch silników (spalinowy i elektryczny). Nasza hybrydowa Honda dysponuje pod maską łącznie 115KM. Dzięki temu rozpędza się do pierwszej setki w nieco ponad 12 sekund zaś zaczyna odpoczywać przy wskazaniu prędkościomierza 185km/h.. Bardzo dobry wynik zważywszy na masę auta. Podjeżdżając do świateł i trzymając hamulec po kilku sekundach spalinowy silnik gaśnie a my stoimy w wielkiej ciszy działającej jednostki elektrycznej. Dużo lepsze wyniki posiada zwykła benzynowa wersja. Pierwszą "setkę" osiąga w 9 sekund a rozpędza się maksymalnie do 200km/h. Silnik benzyniaka spięty został z 6-cio biegową manualną dobrze pracującą skrzynią biegów. Skok lewarka jest krótki niczym w sportowym aucie, ale zarazem bardzo precyzyjny.
Trochę inaczej ma się sytuacja w hybrydowej odmianie. Tutaj silnik połączono z bezstopniowym automatem CVT. Pierwsze wrażenia są dziwne a nawet mocno zaskakujące.
Powód jest prosty: obroty utrzymują się na danej wartości aż do momentu odpuszczenia lekko pedału gazu. Nie ma tutaj nawet pozornej zmiany biegów. Obie skrzynie idealnie pasują do silników w prezentowanych Hondach.
Zawieszenia Civiców od zawsze słynęły z dobrego zestrojenia. I tak jest również w tym przypadku. Auta zapewniają zarazem komfort i pewne prowadzenie nawet przy większych prędkościach.
A teraz przejdźmy do najważniejszych spraw, czyli spalania i emisji CO2. W tym porównaniu wygrywa bezwzględnie wersja Hybrid. Emisja CO2 wynosi zaledwie 109g/km. Wynik ten powinien zaspokoić ekologów bez najmniejszego ale!. Spalanie również jest o wiele mniejsze niż w benzyniaku. W mieście oscyluje w granicach 5.3 litra zaś w trybie mieszanym potrzebuje też niewiele bo równe 5.5 litrów na każde 100km. Trochę blado w porównaniu z hybrydą wypada zwykły benzyniak. Emisja CO2 to całe 156g/km, spalanie w mieście to 8.7 litra zaś po za nim to 7.0l.
Wybór należy do Was
Przez cały okres trwania testów obu samochodów dogłębnie zastanawiałem się co bym wybrał. Oba auta zapewniają bardzo dobry komfort podróżowania wszystkim pasażerom. Hybrydowa odmiana zapewnia ochronę środowiska i niskie spalanie. Niestety te zalety bardzo dużo kosztują bo aż 92.600zł w wersji prezentowanej. A co nam oferuje benzynowa wersja za dużo mniejszą cenę zakupu (79.900zł). Przede wszystkim o wiele lepsze osiągi niż wersja hybrydowa. Co bym wybrał? Szczerze mówiąc nie wiem dlatego wybór pozostawiam potencjalnym klientom.
Plusy
- Niewielkie spalanie hybrydy
- Komfort podróżowania
- Bogate wyposażenie
- Dynamika benzynowej wersji
- Cena benzynowej odmiany
Minusy
- Cena zakupu hybrydy
- Niewielkie bagażniki
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika (benzyna/hybryda): 1799ccm / 1339ccm
Moc (benzyna/hybryda): 140 KM przy 6300obr./min / 95KM przy 6000obr./min + 20KM z baterii
Moment obr. (benzyna/hybryda): 174Nm przy 4300obr./min / 123Nm przy 4600obr./min. + 103Nm przy 1160 obr./min
Skrzynia biegów (benzyna/hybryda): 6 biegowa manualna / bezstopniowy automat
Napęd: przedni
0-100km/h (benzyna/hybryda): 9.0 sek. / 12.1 sek.
Vmaks (benzyna/hybryda): 200km/h / 185km/h
Zużycie paliwa (benzyna): 8.7/5.5/6.6 [9.0/6.0/7.0 w teście](l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Zużycie paliwa (hybryda): 5.2/4.3/4.6 [5.3/4.8/5.5 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 50 litrów
Wymiary: 4545/1750/1435 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga (benzyna/hybryda): 1266kg / 1324kg
Ładowność (benzyna/hybryda): 409kg / 396kg
Pojemność bagażnika (benzyna/hybryda): 379 l. / 350 l.
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 4/5
Wyposażenie wersja (benzyna/hybryda): Executive / Hybrid
Cena: 79.900zł [wersja testowana Executive] 92.600zł. [wersja testowana Hybrid]
AUTOR (Tekst): Artur Ławnik
(Zdjęcia): Andrzej M. oraz Marcin Ł.
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)