Samochody ekologiczne stają się coraz częstszym widokiem na naszych drogach. Jedną z przedstawicielek tego segmentu jest niepozorna z wyglądu Honda Civic Hybrid, która dysponuje pod maską niewielkim silnikiem benzynowym wspomaganym przez jednostkę elektryczną. Dzięki temu, zużycie paliwa jest mniejsze, a przede wszystkim emisja dwutlenku węgla do atmosfery wynosi zaledwie 109 g/km.
Opis
Typowy sedanZ zewnątrz hybrydowa odmiana Civiva jest typowym trzybryłowym sedanem o smukłej i opływowej linii nadwozia. Charakterystycznymi elementami nadwozia wyróżniającymi ekologiczną odmianę Hondy są nietypowe alufelgi pomagające uzyskać niski współczynnik oporu powietrza, jedna owalna końcówka układu wydechowego oraz dyskretny napis "Hybrid" na klapie bagażnika.
Przestronnie i komfortowo
Wnętrze Hondy Civic wita nas przestronną i wygodną przestrzenią pasażerską. Przednie miejsca są nieźle wyprofilowanie, a także posiadają dobre trzymanie boczne. Podobnie jest z tyłu, gdzie miejsca jest wystarczająco dużo dla trójki dorosłych i nawet wysokich osób. Miejsca na nogi, jak i nad głowami jest wystarczająco dużo i nikt nie powinien narzekać na jego brak. Bez problemu zapakujemy wszystkie potrzebne bagaże, a to wszystko dzięki ustawnemu bagażnikowi, który dysponuje tylko 375 litrową przestrzenią o płaskiej podłodze i niskim progu załadunkowym.
Małą, poręczną i leżącą idealnie w dłoniach kierownicę możemy uznać za dzieło sztuki, którego nie chce się wypuszczać z rąk. Zegary przypominają te niczym wyjęte ze statku kosmicznego, są zawsze czytelne i przejrzyste, a składają się z elektronicznego i analogicznego prędkościomierza połączonego ze wskaźnikami ukazującymi naładowanie baterii, mocy wykorzystywanej z tych baterii oraz momentu ich ładowania. Po drugiej stronie znajduje się wyświetlacz trybu ustawienia automatycznej, bezstopniowej skrzyni biegów.
Materiały, które zostały wykorzystane w testowanym modelu są wysokiej jakości, bardzo miłe w dotyku, a w razie potrzeby łatwe do utrzymania w czystości.
Benzyna wspomagana elektrycznym
Pod maską prezentowanej Hondy znajdują się dwa silniki. Główny, to jednostka benzynowa o pojemności 1,3 litrów i mocy 95 KM. Oprócz tego, do dyspozycji jest dwudziestokonny elektryczny silnik. Takie połączenie umożliwia otrzymanie mocy rzędu 115 KM, a to zapewnia rozpędzenie testowanej Civic do pierwszej setki w 12,1 sekund, a maksymalnie osiągniemy równe 185 km/h. Za pomocą bezstopniowej automatycznej skrzyni biegów napęd przekazywany jest na przednie koła. Wszystko pracuje bardzo dobrze, lecz do braku zmiany biegów trzeba się przyzwyczaić. Powód jest prosty. W momencie dodania gazu silnik wchodzi na wysokie obroty i utrzymuje je do momentu, gdy komputer zdecyduje o ich zmniejszeniu. Na początku jest to denerwujące, ale później kierowca człowiek nie zwraca już na to uwagi. Bardzo dobra elastyczność zapewniona jest dzięki połączeniu dwóch momentów obrotowych: silnika spalinowego, który dysponuje 123Nm plus elektrycznego o wartości 103Nm.
Układ kierowniczy, jak już zdążyliśmy przyzwyczaić się jest w Hondach, niemalże perfekcyjny. Wykonuje dosłownie każde polecenie wydane przez kierowcę bez zająknięcia i sprzeciwu. Zawieszenie zestrojone jest komfortowo i bezpiecznie, bo Honda Civic Hybrid pewnie pokonuje ostre zakręty, a wyważenie samochodu jest bardzo dobre i dzięki temu kierowca zawsze czuje co dzieje się z autem.
Zanim przejdziemy do kosztów podróżowania, chciałbym pokrótce wyjaśnić działanie systemu IMA w testowanym modelu. Auto, zawsze odpalane jest na silniku spalinowym i praktycznie nie istnieje możliwość jazdy na samym elektrycznym silniku, który jedynie wspomaga działanie jednostki benzynowej, powodując zmniejszenie zużycia paliwa. Energia do zasilania jednostki elektrycznej odzyskiwana jest zawsze podczas hamowania samochodu, a gromadzona jest w bateriach usytuowanych w tylnej części nadwozia. System ten najlepiej spisuje się podczas jazd miejskich, w których można dodatkowo skorzystać z systemu start-stop.
W mieście spalanie oscyluje w granicach 5,3 litra benzyny bezołowiowej. Na trasie zużycie wzrasta do 5,5 litrów, zaś podczas całego testu auto potrzebowało około 6,0 litrów na każde przejechane sto kilometrów. Dzięki temu, na 50 litrowym baku możemy przejechać nawet do 800 kilometrów.
Ekologia w cenie
Aby stać się posiadaczem ekologicznej Hondy Civic musimy naszykować się na wydatek 96 600 zł. Nie jest to mało, lecz jeśli weźmiemy pod uwagę pełne wyposażenie komfortowego i przestronnego samochodu jakim jest Civic, ta cena staje się atrakcyjna i warta rozważenia podczas rozglądania się za rodzinnym i oszczędnym samochodem.
Plusy
+ Układ kierowniczy i zawieszenie
+ Przestronne wnętrze
+ Niewielkich rozmiarów kierownica
+ Małe spalanie
Minusy
- Dostęp do bagażnika, tylko ze środka
Dane techniczne
Dane techniczne:Pojemność silnika: 1339 ccm benzynowy (hybrydowy)
Moc: 95 KM przy 6000 obr./min + 20 KM silnik elektryczny
Moment obr.: 123 Nm przy 4600 obr./min + 103 Nm przy 1160 obr./min
Skrzynia biegów: bezstopniowy automat
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,1 sek.
Vmaks: 185 km/h
Zużycie paliwa: 5,2/4,3/4,6 [5.3/5,5/6,0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 800 kilometrów
Wymiary: 4545/1750/1430 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1324 kg
Ładowność: 427 kg
Pojemność bagażnika: 375/[b.d.] l [po rozłożeniu siedzeń]
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Wyposażenie: wersja Hybrid
Cena: 96 600 zł [wersja testowana]
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik