Samochody sportowo użytkowe czyli SUV (Sport Utility Vehicle) w ostatnich latach zdobywają coraz większą rzesze zwolenników na rynku światowym. Nie inaczej jest w naszym kraju gdzie pojazdy tego typu są coraz częściej widywane na drogach. Dlatego pomyślałem, że zaprezentuje Wam jeden z najlepiej sprzedających się w Polsce modeli tego segmentu czyli Hondę CR-V z silnikiem dieslowskim 2.2 i-CDTI.
Opis
Życiorys
Pierwsza generacja Hondy CR-V debiutowała na rynkach światowych w 1995 roku. Po niespełna 7 latach, jesienią 2002 roku na salonie we w Frankfurcie zaprezentowano całkowicie nowy model o zmienionej stylistyce nadwozia. Początkowo dostępny był tylko z silnikiem benzynowym o mocy 150KM. Pod koniec 2004 roku gama została poszerzona o 140 konny silnik dieslowski o pojemności 2.2. Jednostka ta została nagrodzona tytułem silnika roku 2005 roku w swojej kategorii.
Komfort, komfort i jeszcze raz komfort
Po otwarciu drzwi we wnętrzu czeka na nas pięć wygodnych miejsc pokrytych skórzaną tapicerką. Przednie fotele dzięki dobrze wyprofilowanym siedziskom oraz szerokiemu zakresowi regulacji zapewniają wysoki komfort podróży. Dodatkowo trzeba wspomnieć, że fotel kierowcy jak i pasażera posiada opcje podgrzania co przydaje się szczególnie zimą. Na tylnej kanapie wygodnie mogą podróżować dwie lub trzy dorosłe osoby. Nikt na pewno nie będzie narzekać na brak komfortu. Miejsca jest pod dostatkiem dla każdego. Zmęczeni podróżą pasażerowie siedzący na tylnych fotelach mają możliwość położenia tylnego oparcia i wtedy powstają warunki do odbycia krótkiej drzemki podczas jazdy.
Spójrzmy teraz na deskę rozdzielczą a trzeba przyznać, że jest na co popatrzeć.
Zacznijmy na początek od zegarów jakie kierowca ma do dyspozycji przed sobą. Są to trzy przejrzyste i czytelne zegary w srebrnych obwódkach. Centralne miejsce zajmuje prędkościomierz wraz z wyświetlaczem komputera pokładowego a po bokach obrotomierz i wskaźniki temperatury silnika i paliwa. Podświetlenie zegarów jest miłe dla oka i niemęczące podczas jazdy w nocy.
Konsola środkowa jest zaprojektowana z ciekawym designem, który powinien każdemu przypaść do gustu. Na samej górze deski rozdzielczej centralnie umieszczono radio, którym bez odrywania rąk możemy sterować przyciskami z kierownicy. Niżej znajdują się trzy pokrętła obsługujące między innymi klimatyzacje i nawiewy. Wszystko jest łatwe i bezproblemowe w obsłudze. Ciekawym rozwiązaniem jest dźwignia hamulca ręcznego, której próżno szukać między przednimi siedzeniami, umieszczona jest bowiem na desce rozdzielczej i przypomina drążek samolotu.
Czas przyjrzeć się dokładniej materiałom i plastikom użytym w testowanej CR-V. Otóż tak jak już wcześniej wspomniałem wszystkie siedzenia pokryto skórzaną tapicerką, która jest bardzo miękka i elegancka. Nie inaczej jest z plastikami wykorzystanymi w prezentowanym modelu Hondy, są miłe w dotyku i dobrze spasowane.
Zajrzyjmy do bagażnika. Tylne drzwi otwierają się na prawą stronę co przy ruchu prawo stronnym jest niestety wadą.
Po otwarciu do dyspozycji mamy od 527 do 628 litrów całkowicie płaskiej przestrzeni bagażowej. Po rozłożeniu tylnych siedzeń nasza CR-V zamienia się w mini ciężarówkę z 1568 litrową przestrzenią załadunkową.
Nie możemy zapomnieć o licznych udogodnieniach dla podróżujących pasażerów. Z przodu do dyspozycji mamy bardzo poręczny rozkładany mini stoliczek z dwoma uchwytami na butelki (patrz zdjęcie).
Zaś w bagażniku mamy wyjmowany i rozkładany stoliczek nadający się na piknikowe wypady wakacyjne.
Silnik Roku 2005
Taki właśnie tytuł międzynarodowe jury przyznało silnikowi 2.2 i-CDTI, który zamontowany był w naszym testowym aucie.
Jednostka osiągająca 140KM i 340Nm zapewniała rewelacyjną elastyczność i osiągi jak na auto ważące ponad 1.5 tony. Sprint od 0 do 100km/h zajmował jedynie 10.5 sekundy, zaś nasza wskazówka od prędkościomierza zatrzyma się dopiero na wartości 180km/h. Nie można również zapomnieć o rewelacyjnej 6 biegowej skrzyni biegów, która bardzo dobrze współpracuje z prezentowanym silnikiem. Poszczególne biegi wędrują na swoje miejsce precyzyjnie i bez żadnych problemów. Połączenie tych wszystkich faktów nie jednego amatora szybkiego startu spod świateł może mile zaskoczyć, jeśli po chwili w lusterku wstecznym będziemy widzieć, stojące jeszcze na światłach inne samochody.
Honda CR-V wyposażona jest oczywiście w stały napęd na cztery koła, którego rozkład w ekstremalnych sytuacjach wynosi nawet 50:50. Taki napęd jest bardzo dobrym rozwiązaniem podczas zimowych warunków, jakie akurat spotkały mnie podczas jazd testowych. Dzięki stałemu napędowi na wszystkie koła oraz dobrze zestrojonemu zawieszeniu auto trzyma się pewnie drogi nawet przy ostrej jeździe! Nie zależnie czy mamy do czynienia ze śliską nawierzchnią czy z suchym asfaltem. Po prostu wciskamy pedał gazu i samochód bez zawahania rwie do przodu.
Zawieszenie jak już wspomniałem jest dobrze zestrojone i bez zastrzeżeń spisuje się na kochanych polskich dziurawych drogach. Nierówności i wyboje w tym aucie są prawie nie odczuwalne, jakby wogóle nie istniały. Co oczywiście w naszych realiach nie jest prawdą!
Na sam koniec zostawiłem sobie sprawę kosztów podróżowania testowaną CR-V ką. Po zatankowaniu okazało się, że nasze auto spaliło średnio 8 litrów oleju napędowego na sto kilometrów podczas jazd testowych. Jak na zimową porę i tak duże auto jest to bardzo dobry wynik.
Cena nie gra roli...
...ja i tak chcę mieć ten samochód u siebie w garażu! Takie myśli chodziły mi po głowie podczas przygody z Hondą CR-V. Model ten spełnia rolę komfortowej, dużej rodzinnej limuzyny, którą w wolny wekeend możemy się wybrać z całą rodzinną w góry zaś wieczorem podjechać pod filharmonię. Owszem 140tys.zł nie jest małą kwotą, ale w zamian dostajemy w pełni wyposażony uniwersalny samochód sportowo użytkowy a w dodatku z rewelacyjnym silnikiem dieslowskim. Dlatego mając pieniądze warto rozważyć zakup prezentowanego modelu.
Plusy
- Bogate wyposażenie
- Dynamiczny silnik
- Przestronne wnętrze i bagażnik
- Wysoki komfort jazdy
Minusy
- Drzwi bagażnika otwierane na prawą stronę
Dane techniczne
Dowód osobisty:Pojemność silnika: 2204ccm (Common Rail)
Liczba cylindrów/zaworów: 4/16
Moc: 140KM przy 4000obr./min
Moment obr.: 340Nm przy 2000obr./min
Skrzynia biegów: 6 manualna
Napęd: 4x4
Pojemność bagażnika: 527-628/[1568] l [po rozłożeniu siedzeń]
0-100km/h: 10.5sek.
Vmaks: 180km/h
Zużycie paliwa: 8.2/5.8/6.7 [9.5/6.9/8.0 w teście] (l/100km) [miasto/poza miastem/cykl mieszany]
Pojemność baku: 58 litrów
Wymiary: 4635/1785/1835 [długość/szerokość/wysokość] (w milimetrach)
Waga: 1665kg
Ładowność: 740kg
Wyposażenie: wersja EXECUTIVE Airbag kierowcy, pasażera, poduszki boczne, kurtyny boczne, wspomaganie kierownicy, ABS-EBD, światła przeciwmgielne przód, VSA (Vehicle Stability Assist), Zderzaki i lusterka w kolorze nadwozia, EPS - elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, Tempomat, Klimatyzacja automatyczna, Dach słoneczny elektrycznie sterowany, Regulacja wysokości kolumny kierownicy, Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne i ogrzewane, Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, Radioodtwarzacz CD, tapicerka skórzana, podgrzewane przednie fotele itd.
Cena: 137900zł. [wersja testowana]
AUTOR: MaxArtur (ał)
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)
Serdecznie podziękowania dla Andrzeja za pomoc w sesji zdjęciowej do artykułu