Dobrze nam znana Honda Civic, która od 40 lat cieszy się niesamowitą popularnością wśród fanów motoryzacji, przechodzi kolejny zabieg odmładzający. Mając wieloletnie doświadczenie w tworzeniu samochodów kompaktowych, Honda przedstawia IX generację tego modelu, który zaskakuje osiągami i ciekawą stylistyką.
Opis
W czasie tego testu miałem przyjemność prowadzić wydłużoną wersję Hondy Civic o nazwie Tourer, wyposażoną w wysokoprężną jednostkę napędową - 1.6 i-DTEC.
Związane z powiększeniem „kufra” zmiany stylistyczne nie zmieniły Hondy w toporne, ciężkie kombi, ciągnące za sobą na siłę dospawany bagażnik. Jest wręcz odwrotnie. Uważam, że Civic Tourer prezentuje się znacznie lepiej od swoich rywali, a ostro narysowana linia boczna nadaje mocnego dynamizmu, którego często brakuje w autach w wersji kombi.
Przedni pas Hondy to przede wszystkim wyróżniające się ponad wszelką przeciętność światła do jazdy dziennej, wykonane rzecz jasna w technologii LED. Zmianom uległ również zderzak, który stał się jeszcze bardziej „kosmiczny”.
Linia boczna jest mocno zarysowana w przedniej części auta i unosi się ku górze, aby zakończyć się lekką lotką i delikatnym zaokrągleniem w tylnej części auta. Zgrabne przetłoczenia obu błotników oraz zderzaków podkreślają dynamiczny charakter Hondy.
Tylna część mocno nawiązuje do wersji hatchback. Połączone przez całą szerokość tylnej klapy czerwoną listwą lampy zostały tak jakby lekko odcięte od linii nadwozia, co daje ciekawy efekt wizualny.
Wsiadając za kierownicę Hondy Civic Tourer zupełnie traci się świadomość, że jest to samochód w wersji kombi. Duży zegar obrotomierza usytuowany na środku oraz dwa mniejsze wskaźniki po bokach bardziej przypominają auto sportowe, niż rodzinne. Tuż nad obrotomierzem znajdziemy elektroniczny odczyt prędkości i niewielki wyświetlacz wyświetlający informacje o kondycji auta. Kierownica jest również nieduża i świetnie spisuje się podczas dynamicznej jazdy. Mój Civic został wyposażony w system multimedialny, który montowany jest w bogatszych wersjach wyposażenia. Oprócz nawigacji system posiada również m.in. funkcję radia internetowego. Oparty na systemie Android daje wiele możliwości rozszerzania swojej funkcjonalności poprzez instalację aplikacji według preferencji kierowcy.
Civic jest bardzo przestronny, kierowca oraz pasażerowie nie odczują dyskomfortu podczas dłuższych podróży. Wnętrze wykonane jest z solidnych materiałów, a elementy plastikowe nie dają o sobie znać nawet podczas większych nierówności na drodze.
Nadwozie Hondy w wersji kombi zostało wydłużone w stosunku do wersji hatchback o ponad 23 centymetry, co zaowocowało świetną pojemnością bagażnika – 624 litry, w tym schowek pod podłoga bagażnika o pojemności 114 litrów. Po złożeniu siedzeń wyposażonych w system Magic Seats uzyskamy natomiast pojemność budzące respekt 1668 litrów. Niestety, Honda osiągnęła takie wyniki kosztem rezygnacji z koła zapasowego, dając w zamian tylko zestaw naprawczy.
Mimo, że testowany egzemplarz został wyposażony w silnik diesla, który generuje 120 KM, nie uświadczymy tutaj sportowego ducha podczas jazdy. Czas rozpędzania do 100 km/h wynosi 10,5 sekundy, co dzisiaj jest dość przeciętnym wynikiem. Na szczęście 300 Nm dostępnych od 2000 obrotów pozwala na całkiem dynamiczną jazdę i swobodne wyprzedzanie innych pojazdów. Idealnie sprawuje się zawieszenie Hondy, które pozwala na pewne pokonywanie zakrętów przy większej prędkości. Zawieszenie sprężyście tłumi wszelkie nierówności, trzymając się przy tym mocno podłoża.
Patrząc z ekonomicznego punktu widzenia, silnik 1.6 i-DTEC jest bardzo oszczędny. Podczas jazdy w mieście średnie spalanie nie przekraczało 6,5 l/100km. Kiedy postanowimy się wybrać poza miasto, wynik jeszcze bardziej nas zaskoczy. Tym najbardziej oszczędnym bez większych wyrzeczeń uda się osiągnąć nawet 4,5 l/100km.
Po tygodniu użytkowania Hondy Civic Tourer 1.6 i-DTEC mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że model ten bardzo przypadł mi do gustu. Niepowtarzalna stylistyka, ciekawie wykonane wnętrze, jedna z największych swojej klasie pojemność bagażnika oraz dynamiczny silnik, który nie skaleczy naszego portfela w zupełności wystarczą, żeby polubić to auto.
Dane techniczne
Dane techniczne:Silnik: R4, 16V
Pojemność silnika: 1597 cm3
Moc: 120 KM przy 4000 obr./min.
Moment obr.: 300 Nm przy 2000 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,5 sekundy
Vmaks: 195 km/h
Zużycie paliwa: 4,3/3,7/3,9 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 6,5 (l/100km) (średnie z testu)
Pojemność baku: 50 litrów
Teoretyczny zasięg: 800 kilometrów
Wymiary: 4590/1770/ 1480 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1337 kg
Pojemność bagażnika: 624 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2: 103 g/km
Opony: 225/45 R17
Cena wersji podstawowej: 84 500 zł
Cena wersji testowanej: 101 600 zł
Autor(tekst+fot.): Krzysztof Zdankowski