To auto jest dla Hondy prawie tak ważne, jak Civic. Od 1995 roku, kiedy w sprzedaży pojawiła się pierwsza generacja Hondy CRV na jej zakup zdecydowało się ponad 5 milionów osób w 160 krajach œświata. W Polsce, od 1997 roku, ponad 20 tysięcy.
CRV - czwarta odsłona
Od 1995 roku auto przeszło prawdziwą rewolucje. Od samochodu prawie terenowego do eleganckiego SUV-a o zwartej, "hatchbackowej" konstrukcji. Na początku listopada do salonów Hondy trafi IV generacja CRV. Jej nadejśœcie zapowiadał Hirokazu Tomiki, prezes Honda Poland. Na zarzut, że to w sumie ten sam samochód który na rynku amerykańskim debiutował na początku 2012 roku prezes mówił, że auto tylko zewnętrznie jest podobne do tego z rynku północnoamerykańskiego - Auto zostało zmodyfikowane dla potrzeb rynku europejskiego. I jest wyposażone według standardów europejskich - mówił prezes Tomiki. Wydaje się, że nie tylko z racji premiery CRV rok 2012 i 2013 będzie dla Hondy bardzo ważny. Prezes Tomiki zapowiedział kilka nowośœci: nowego Civica Type R, koncepcyjnego Civica w wersji Wagon i nowy silnik diesla 1,6 litra i- DTEC, adresowanego do Civica ale także do CRV w wersji przednionapędowej, która, jako nowośœć w historii CRV ma się pojawić w 2013 a cena rozpoczynać się będzie na polskim rynku od 94 900 zł.
A jaki jest nowy CRV? Po pierwsze, powstał na sprawdzonej płycie z poprzedniego modelu. Ale, płytę doœść gruntownie zmodernizowano. Zdecydowano też na dużo przeszkleń, które nadają sporej gabarytowo "ceerfałce" niezbędnej lekkoœci. Nowa filozofia, według której powstało auto to efektywność, funkcjonalnoœść, pewnośœć, cokolwiek to oznacza. Pewne na razie jest to, że nowa CRV jest cichsza od poprzedniczki, i to wyraŸnie słychać a w zasadzie... nie słychać. Powiększył się tez bagażnik. Do linii okien jest to prawie 600 litrów. Po położeniu kanap, całkiem spore 1669 litrów.
Póki co, na rynku pojawia się dwie wersje silnikowe czyli dwulitrowa benzyna o mocy 155 koni i 2,2 litrowy 150 konny diesel. Oba auta oczywiśœcie z napędem na obie osie. Prawdopodobnie w marcu dołączy do nich 1,6 litrowy diesel. I, tu niespodzianka, auto z tym motorem będzie miało napęd tylko na przednią ośœ. Jest to odpowiedźŸ Hondy na rynkowe zapotrzebowanie na auto z jednym napędem i mniejszym silnikiem diesla.
Jak nowa CRV jeŸ? Poza tym ,że jest cichsza jakichœ rewolucyjnych zmian nie zaobserwowaliœmy. Auto jest wygodne, zapewnia œświetną widocznoœść i... tyle. A może jednak nie. WyraŸnie zmienił się układ kierowniczy. I to także czuć. Nareszcie jest precyzyjny! Pewnie na naprawdę "nowe" trzeba będzie poczekać do pojawienia się wersji 1,6 z napędem na przednie koła.
Cena? Adekwatna do jakoœci i walorów jednych. Auto, w zależnośœci od silnika i wyposażenia wyceniono na od 94 900 zł do 162 000zł. Ile będzie kosztował model z małym dieslem? Na razie nie wiadomo.
Artur Balwisz
fot. A.Balwisz