Podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit zadebiutowała całkowicie nowa Honda Insight Hybrid 2009.
Model ten rozpoczyna nowy rozdział w historii rozwoju technologii hybrydowej, wykorzystując bardziej wydajną wersję zintegrowanego napędu hybrydowego IMA Hondy (Integrated Motor Assist), który umożliwił obniżenie ceny pojazdu, a tym samym dotarcie do większego grona klientów szukających pojazdu hybrydowego. Nowy układ pozwala także osiągnąć średnie zużycie paliwa na poziomie 4,4 l/100 km i emisję CO2 zaledwie 101 g/km.
Ten pięciodrzwiowy hatchback nawiązuje stylistyczne do napędzanej ogniwami paliwowymi Hondy FCX Clarity, po której Insight odziedziczył także doskonałą wydajność aerodynamiczną. Uzupełnieniem opływowego profilu samochodu jest nisko umieszczony środek ciężkości oraz obszerna kabina pasażerska mieszcząca pięcioro podróżujących. Konstruktorom pojazdu udało się osiągnąć odpowiedni balans pomiędzy właściwościami jezdnymi a wszechstronnością wnętrza, co z pewnością docenią nabywcy.
W standardowym wyposażeniu Hondy Insight znalazły się także takie elementy jak składane i dzielone w stosunku 60/40 oparcie tylnego siedzenia, dwupoziomowa, cyfrowa tablica przyrządów, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, system kontroli stabilności jazdy VSA, koło kierownicy regulowane w dwóch płaszczyznach oraz system audio MP3 z wejściem zewnętrznym typu AUX oraz systemem kompensacji poziomu głośności w zależności od prędkości jazdy (Speed-Sensitive Volume Control). Topowe wersje wyposażeniowe zawierają dodatkowo tempomat, 6-głośnikowy system audio z wejściem USB, dźwigienki do zmiany biegów umieszczone przy kierownicy oraz układ nawigacji satelitarnej Hondy z systemem rozpoznawania mowy.
Wszystkie Hondy Insight napędzane są zaawansowanym, 1.3-litrowym, w pełni aluminiowym silnikiem SOHC i-VTEC połączonym z bezstopniową przekładnią CVT (Continuously Variable Transmission). Konwencjonalna jednostka napędowa wspomagana jest przez nową generację zintegrowanego napędu hybrydowego IMA Hondy (Integrated Motor Assist), co pozwala na osiągnięcie małego spalania i niskiego poziomu emisji spalin.
System IMA zainstalowany w Hondzie Insight składa się z silnika elektrycznego o mocy 14 KM, zestawu zaawansowanych baterii oraz kompaktowej jednostki Intelligent Power Unit (IPU), która odzyskuje energię kinetyczną z hamowania i w razie potrzeby dostarcza dodatkową moc podczas przyspieszania. Umieszczenie kompaktowych układów IMA i IPU pod podłogą w tylnej części pojazdu pozwala w pełni wykorzystać zalety składanego i dzielonego w stosunku 60/40 oparcia tylnych siedzeń.
System IMA posiada możliwość pracy wyłącznie na zasilaniu elektrycznym w zakresie od niskich do średnich prędkości obrotowych silnika. Układ pozwala także na czasową dezaktywację cylindrów silnika benzynowego podczas wytracania prędkości i hamowania oraz na wyłączenie jednostki napędowej podczas postoju.
Źródło: Honda