Bohater dzisiejszego artykułu to jeden z najdłużej produkowanych samochodów dostawczo-osobowych na świecie. Jego początki sięgają 1965 roku! Dziś produkowany jest w różnych wersjach nadwoziowych i niezliczonej liczbie konfiguracji. O jakim aucie jest mowa? Ford Transit w odmianie Tourneo Custom, czyli ośmioosobowy van z mocnym silnikiem wysokoprężnym i bogatym wyposażeniem wnętrza. Zapraszam do lektury.
Opis
Wygląd
Sylwetka najnowszego wcielenia Tourneo Custom zdradza typowo dostawcze korzenie auta. Trudno to nazwać porywającymi kształtami. Jednak niewielkich rozmiarów przednie lampy o charakterystycznych kształtach oraz duże pionowe lampy tylne powodują, że prezentowany dziś Ford naprawdę jest sympatyczny i może przypaść do gustu.
Komfortowo
We wnętrzu Tourneo Custom znajdziemy 8 pełnowymiarowych, obszernych i komfortowych w stopniu rzadko spotykanym w autach osobowych miejsc. Nawet pasażerowie o słusznym wzroście nie będą mieli najmniejszych problemów ze znalezieniem doskonałej pozycji w czasie podróży. Po prostu miejsca jest tutaj aż nadto i nawet przy pełnym komplecie pasażerów na pewno nikomu go nie zabraknie.
Przy komplecie pasażerów może się natomiast pojawić problem z zapakowaniem bagaży. Do dyspozycji mamy około 600 litrów przestrzeni bagażowej, co na 8 walizek może się okazać niewystarczające. Rozwiązaniem tego problemu może być na pewno zakup przedłużonej wersji auta, oznaczonej symbolem "300L", gdyż dodatkowe kilkadziesiąt centymetrów długości nadwozia niemal w całości powiększa właśnie bagażnik.
Jak już zapakowaliśmy bagaże, przyjrzyjmy się desce rozdzielczej, która wygląda niemal identycznie, jak w osobowych Fordach.
Zegary umieszczone są w oddzielnych tubach. Pośrodku znajduje się komputer pokładowy, komunikujący się z kierowcą w języku polskim.
Konsola środkowa jest dość mocno wysunięta do przodu. Centralnie umieszczono malutki wyświetlacz radia. Niżej znajdują się z pomysłem ułożone przyciski, których widok początkowo może przestraszyć. Jednak, okazuje się, że wszystko jest przemyślane i bardzo proste w obsłudze.
Na samym dole znajduje się panel manualnej klimatyzacji. Jest dziecinie prosty w obsłudze, a sam układ zapewnia rewelacyjną wydajność pracy nawet w trzecim rzędzie siedzeń. Dodatkowym atutem Forda, który docenimy szczególnie zimą, jest dodatkowe ogrzewanie przedniej szyby!
Doskonałym pomysłem jest również umieszczenie lewarka skrzyni biegów pomiędzy zegarami, a konsolą centralną, na wysokim podwyższeniu. Znacząco ułatwia to zmianę biegów i podnosi przyjemność z jazdy.
W sam raz
Pod niewielką maską, otwieraną tylko kluczykiem, znajduje się wysokoprężna, turbodoładowana jednostka o pojemności 2,2 litra i mocy 155 KM. Mimo znaczącej masy auta moc ta jest wystarczająca i pozwala na rozpędzenie Forda do pierwszej "setki" w około 12 sekund oraz maksymalnie rozpędzić auto do 157 km/h.
W samochodzie, jakby nie ukrywać pochodzenia dostawczego, dużo ważniejsza od sprintów, jest elastyczność. A ta naprawdę jest bardzo dobra i niejedną osobę zaskoczy.
Za elastyczność Forda Tourneo Custom odpowiada potężny moment obrotowy, wynoszący w tym przypadku maksymalnie 385 Nm. Dostępny jest on już od 1600 obr./min. Napęd przenoszony jest na przednie koła, za pomocą manualnej skrzyni biegów. Posiada ona bardzo dobrze pracujących sześć przełożeń, które idealnie współgrają z testowaną jednostką napędową.
Układ kierowniczy jest idealnie dopasowany do możliwości testowanego samochodu. Wykonuje każde polecenie bez najmniejszego zająknięcia. Podobnie jest z zawieszeniem, które jest stosunkowo twarde.
Rewelacyjnie
Już dawno minęły czasy, kiedy samochody dostawcze, czy nawet dostawczo-osobowe, miały bardzo duże zapotrzebowanie na paliwo. Dziś nawet mocniejsze odmiany silników wykazują stosunkowo umiarkowany apetyt. Bardzo dobrym przykładem jest prezentowany dziś Ford, który w mieście spala 7,8 litra, natomiast poza nim nawet o litr mniej. Średnio podczas całego testu Forda średnie zużycie paliwa wyniosło 7,2 litra oleju napędowego na każde 100 kilometrów. Dzięki takiemu spalaniu na pełnym 80 litrowym baku mamy możliwość przejechania nawet 1100 kilometrów bez obawy o tankowanie!
Idealny do podróży
Ford Tourneo Custom jest bardzo ciekawą propozycją dla osób potrzebujących bardzo często w komfortowych i wygodnych warunkach przewieźć więcej niż trzech czy czterech pasażerów wraz z ich bagażem. Tutaj bez problemu jesteśmy wstanie zapakować całą naszą rodzinę i jeszcze zabrać ze sobą najbliższych przyjaciół i jednym autem wyruszyć na podbój Europy czy świata.
Dane techniczne
Dane techniczne:
Silnik: 4-cylindrowy, wysokoprężny (turbo)
Pojemność silnika: 2198 ccm
Moc: 155 KM przy 3500 obr./min
Moment obr.: 385 Nm przy 1600 obr./min
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: około 12 sek.
Vmaks: 157 km/h
Zużycie paliwa: 7,3/6,1/6,5 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Zużycie paliwa testowe: 7,8/6,7/7,2 (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 80 litrów
Teoretyczny zasięg: 1110 kilometrów
Wymiary: 4972/1986/1972 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 2092 kg
Ładowność: 833 kg
Pojemność bagażnika: b.d
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/8
Emisja CO2: 172 g/km
Opony: 215/65R16
Wersja wyposażeniowa: Tourneo Custom
Cena wersji podstawowej: 150 245 PLN
Cena wersji testowanej: 165 928 PLN
AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik
(!Wszelkie prawa do publikacji bez uzgodnienia z Auto Testy zastrzeżone!)