Śledź nas na:     

Marka:
Wróć



Mino rosnącej popularności klasy SUV, nadal na całym świecie prym wiedzie klasa C, czyli kompaktowe auta. Niemalże każda marka posiada swojego przedstawiciela w ofercie, a o fotel lidera niezmiennie biją się Volkswagen Golf, Opel Astra i prezentowany dziś Ford Focus.

Opis

Trzecia generacja

Ford Focus zadebiutował w 1998 roku. Od tego roku pierwsza generacja nieustannie podbijała cały rynek światowy, czego uhonorowaniem było zdobycie tytułu Car Of The Year w 1999 roku. Model pierwszej generacji produkowany był do 2005 roku, kiedy Ford zastąpił go kolejną wersją, aby po 5 latach zaprezentować światu całkowicie odmienionego Focusa.

 Agresywne linie

Ford Focus ostatniej generacji nawiązuje do nowego stylu marki, który został zapoczątkowany najpierw przez Ka, a później przez Fiestę, czyli jednocześnie delikatność i agresywność linii nadwozia. Przód to przede wszystkim małe reflektory ksenonowe zintegrowane z diodowymi światłami do jazdy dziennej oraz dużych rozmiarów zderzak z trzema wlotami powietrza. Bok to harmonijna linia nadwozia z dachem opadającym ku tyłowi i przechodzącym w mocno nachodzące tylne klosze lamp. To wszystko osadzone jest na 17-calowych alufelgach. Tył uśmiecha się do nas śmiesznie wyprofilowaną klapą bagażnika, która w moim egzemplarzu bardzo ciężko unosiła się do góry.

Ciąg dalszy stylistyki zewnętrznej

Środek to kontynuacja zewnętrznej stylistyki. Szczególnie zauważalne oglądając deskę rozdzielczą. Konsola środkowa, a szczególnie jej górna część, jest dość mocno wysunięta do przodu. Na niej znajduje się malutki wyświetlacz radia, do którego obsługi umieszczono stylowo ułożone przyciski. Wszystko jest uporządkowane i mimo natłoku przycisków intuicyjne w obsłudze.

Nie inaczej jest z panelem automatycznej klimatyzacji, która nie tylko zapewnia bardzo dobrą wydajność pracy, ale jest również dwustrefowa. Wielki plus dla Forda za patent dodatkowego ogrzewania przedniej szyby. Niesamowicie przydatny gadżet podczas przymrozków.

Zegary skonstruowane są jako dwie oddzielne tuby przypominające z kształtu krople wody. Rozdziela je elektroniczny wyświetlacz komputera pokładowego komunikującego się z nami w naszym ojczystym języku.

Pasażerowie siedzący z przodu dysponują nieźle wyprofilowanymi i wygodnymi fotelami z obszernymi siedziskami. Nie zabraknie im również przestrzeni nad głową i na nogi. Z tyłu komfortowa kanapa przeznaczona dla trójki osób, lecz wygodnie podróż odbędą dwie dorosłe osoby i ewentualnie dziecko.

Bagażnik oferuje 363 l regularnej przestrzeni do zagospodarowania. Niestety, odczujemy wysoki próg załadunkowy podczas ładowania ciężkich walizek.

Plastiki są bardzo dobrze spasowane i na pewno nie będą dokuczać trzeszczeniem. Natomiast tapicerka wykonaną z przyjemnego i niezłej jakości materiału, który dodatkowo jest łatwy w utrzymaniu czystości.

Wystarczający

Pod maską testowanego Focusa, znajduje się wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l dysponujący mocą 115 KM. Szesnastozaworowa jednostka zbudowana jest w technologii Common Rail i charakteryzuje się bardzo dobrą kulturą pracy, nawet podczas zimnych poranków. Moc silnika gwarantuje przyzwoite osiągi. Pierwsze 100 km/h osiągniemy po niespełna 11 sekundach, a maksymalnie Focusa można rozpędzić, według producenta, do 193 km/h.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pomocą sześciobiegowej, manualnej skrzyni biegów. Przełożenia zawsze znajdują swoje odpowiednie miejsce bez zbędnych oporów, a do tego są bardzo dobrze dobrane do możliwości silnika i w każdej chwili pomogą nam w sprawnym przyśpieszaniu auta.

Elastyczność może do najlepszych nie należy, ale do narzekania również nie ma powodu. 270 Nm momentu obrotowego dostępne jest w zakresie 1750-2500 obr./min. i zapewnia dynamiczne przyśpieszanie pod warunkiem dobrania odpowiedniego przełożenia.

Zawieszenie jest sztywne, co oznacza mniejszy komfort podczas jazdy po nierównych drogach. Zaletą tak zestrojonego zawieszenia jest pewność i bezpieczeństwo prowadzenia dla kierowcy, który zawsze ma pewność panowania nad samochodem. Kolejnym plusem są nieodczuwalne przechyły nadwozia w ciasno pokonywanych zakrętach.

Atutem bezpiecznego prowadzenia samochodu jest również dobrze dobrany układ kierowniczy. I właśnie tak jest w przypadku Forda Focusa. Polecenia jakie zostają wydane przez kierownicę są natychmiastowo przekazywane na koła.

Kolejnym plusem, który zostanie doceniony szczególnie przez panie, jest opcjonalny system automatycznego parkowania, który naprawdę działa bez zarzutu.

Oszczędność i ekologia najważniejsza

Silnik 1,6 TDCI 115KM charakteryzuje się niewielkim apetytem na paliwo, czyli olej napędowy. W mieście spalanie oscyluje w granicach 6 litrów, natomiast za miastem potrafi spaść nawet do 4,3 l! Podczas tygodniowego testu Focus średnio spalał 5,1 l na każde 100 kilometrów co zapewnia zasięg na pełnym baku rzędu 1039 km!!!

Jak przystało na nowoczesne konstrukcje, auto wyposażone jest w system start&stop, który pomaga w zmniejszeniu zapotrzebowania na paliwo, szczególnie w mieście, oraz emisji CO2 do atmosfery (zaledwie 109 g/km).

Wart polecenia

Najnowszy Ford Focus jest autem, które bez żadnych kompleksów może konkurować o fotel lidera w klasie aut kompaktowych. Jest komfortowy dla pasażerów, z przestronnym wnętrzem i posiada oszczędny silnik, który niewiele spala. Cóż chcieć więcej? Może tylko jednej, bardzo ważnej rzeczy, jaką jest zasobny portfel.

Plusy
Ciekawa stylistyka
Oszczędny silnik
Zawieszenie i układ kierowniczy
System automatycznego parkowania
Przestronne wnętrze

Minusy
Ciężko unoszona klapa bagażnika
Spory próg załadunkowy
Cena wersji prezentowanej

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1560 ccm turbodiesel Common Rail
Moc: 115 KM przy 3600 obr./min
Moment obr.: 270 Nm przy 1750-2500 obr./min
Skrzynia biegów: 6 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 10,9 sek.
Vmaks: 193 km/h
Zużycie paliwa: 5,1/3,7/4,2 (6,0/4,3/5,1 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 53 litrów
Teoretyczny zasięg: 1039 klometrów
Wymiary: 4358/1823/1484 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1334 kg
Ładowność: 556 kg
Pojemność bagażnika: 363/(1148) l (po rozłożeniu siedzeń)
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 109 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys km
Opony: 215/50 R17

Wyposażenie: wersja Titanium

Cena:
61 000 (wersja podstawowa) 96 000 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej