Śledź nas na:     

Marka:
Wróć


Jest niewielki, ale przestronny i komfortowy. Podczas codziennej eksploatacji nie zrujnuje naszego portfela. O kim piszę? To proste o Fordzie Fiesta w specjalnej odmianie ECOnetic.

Opis

VII generacja

Prezentowana dziś Fiesta jest już VII generacją tego modelu. Jej początki sięgają 1976 roku kiedy to Ford zaprezentował całemu światu auto z segmentu miejskiego. Od 35 lat podbija wszystkie rynki na całym świecie aż do dnia dzisiejszego. Obecna generacja dostępna jest w salonach od sierpnia 2008 roku, a klient ma do wyboru, dwie wersje nadwoziowe 3 i 5 drzwiowe.

Uwodziciel

Najnowszy Ford Fiesta jest bardzo atrakcyjnym i ładnym samochodem, uwodzącym spojrzenia osób młodych. Niezależnie z której strony na niego spojrzymy na naszych twarzach pojawia się uśmiech i sympatia. Stylistyka wykorzystująca styl Kinetic Design, nie odbiega od innych modeli tej marki. Co za tym idzie? Otóż, dynamiczne i ostre linie nadwozia na pewno przypadną do gustu młodym fanatykom motoryzacji.

Nowoczesność

Wnętrze nawiązuje swoim stylem do zewnętrznych linii auta, a zauważymy to na desce rozdzielczej, która ma ostre kształty, a jej górna część jest mocno wysunięta do przodu. Składa się z niewielkiej wielkości wyświetlacza zintegrowanego radiem CD/MP3, marki Sony. Początkowo ilość przycisków może przestraszyć, lecz po chwili zapoznania wszystko staje się proste i intuicyjne w obsłudze.
Podobnie jest w przypadku obsługi automatycznej klimatyzacji, która nie sprawi nikomu problemu. Jest czytelna i łatwa w użytkowaniu, a co najważniejsze wydajna w każdej chwili.

Zegary to poezja piękności i awangardy. Skonstruowane są jako dwie oddzielne tuby przypominające z kształtu krople wody. Ich czytelność jest wzorowa i nie można mieć do nich żadnych uwag.

Przyjrzyjmy się bliżej przestronności, a ta mile zaskakuje. Mając na uwadze z jaką klasą auta mamy do czynienia. Z przodu kierowca i pasażer dysponują sporą ilością miejsca zarówno na nogi jak i nad głowami. Dodatkowym plusem są nieźle wyprofilowane i wygodne fotele z obszernymi siedziskami. Tył, to również komfortowa kanapa przeznaczona dla trójki osób, ale najwygodniej podróżować mogą dwie dorosłe osoby i dziecko. Choć musimy mieć na uwadze fakt, że miejsce na nogi uzależnione jest od przednich pasażerów.
Bagażnik ma regularne kształty i oferuje sporo przestrzeni (281 l), ale posiada wysoki próg załadunkowy, który czasem utrudnia zapakowanie cięższych walizek.

Jakość wykonania jest bardzo dobra. Owszem plastiki są twarde w dotyku, ale bardzo dobrze spasowane i nie dokuczają podczas podróży po polskich drogach. Podobnie jest z tapicerką wykonaną z bardzo dobrej jakości materiału. Atutem wnętrza jest ciekawa i rzadko spotykana kolorystyka tapicerki, która ma odcień śliwkowy.

Kończąc wędrówkę po wnętrzu nie mogę pominąć ciekawego umieszczenia pewnego gadżetu. Mam na myśli monitor wyświetlający obraz z kamery cofania. Ford postanowił ukryć go w wewnętrznym lusterku wstecznym. Powiem szczerze, że bardzo pomysłowe i praktyczne rozwiązanie, którego nie spotkałem nigdy wcześniej w innych autach.

Tylko specjalny katalizator

Ford Fiesta ECOnetic wyposażony jest w wysokoprężną jednostkę napędową 1,6 l o mocy 95 KM. Silnik ten nie przeszedł żadnych specjalnych modyfikacji, aby producent mógł go nazwać ECOnetic. Jedyną zmianą jest zastosowanie specjalistycznego katalizatora, który obniżył emisję spalin CO2 do 98g/km. Oprócz tego, zastosowano 14-sto calowe stalowe felgi, na których zamontowano ekologiczne opony w rozmiarze 175/55. Auto nie jest wyposażone w system Start&Stop, ale nie przeszkadza to w uzyskiwaniu niesamowicie niskich wyników spalania. W mieście zużycie oscyluje w granicy 5,4 l oleju napędowego, zaś na trasie potrafi spaść do 4,0 l. Średnio podczas całego testu spalanie Ford Fiesta ECOnetic wyniosło tylko 4,9l. Dzięki temu, na 40-stu litrach możemy przejechać około 800 km.

Ale nie samym spalaniem i ochroną środowiska żyjemy, dlatego sprawdźmy, jak się nim jeździ! Zapewniam Państwa, że osiągi mimo niewielkiej mocy zadowolą każdego z nas. Pierwsze 100 km/h ujrzymy na prędkościomierzu po 12 sekundach i maksymalnie rozpędzimy fiestę do 180 km/h. Wyniki są więcej niż zadowalające i nie mamy na co narzekać.

Elastyczność zapewnia nam spory moment obrotowy, który wynosi 205 Nm, ale jego pełna wartość dostępna jest tylko w okolicy 1750 obr./min. Szkoda, że nie udostępniono go w szerszym zakresie obrotów.

Napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem 5-cio biegowej, manualnej skrzyni biegów o krótkich przełożeniach, ale wchodzących bez większego oporu. Owszem przydałaby się jeszcze szóstka, która przy większych prędkościach obniżałaby hałas we wnętrzu.

Układ kierowniczy jest bardzo dobrze dobrany do własności jezdnych samochodu. Zawsze wspomaga kierowcę swoją lekkością przy manewrowaniu na parkingu, czy podczas szybszej jazdy kiedy usztywnia się, dając poczucie panowania nad autem.

Zawieszenie nastawione jest na komfort i wygodę, ale nie zapomniano o bezpieczeństwie podróżowania Fordem Fiesta. Nigdy nie odczujemy żadnych niekontrolowanych sytuacji. Auto bardzo pewnie trzyma się drogi niezależnie od sytuacji jaką napotkamy. Krótko mówiąc, Fiesta ECOnetic jest komfortowym i bezpiecznym samochodem, którym możemy oszczędnie i dynamicznie podróżować.

Warta każdej ceny

Ekologiczna odmiana Forda Fiesta ECOnetic, oficjalnie w polskim cenniku nie występuje, ale na indywidualne zamówienie klienta można ją nabyć za około 76 tysięcy złotych. W zamian dostajemy bogato wyposażone auto miejskie z dynamicznym, a co najważniejsze oszczędnym silnikiem wysokoprężnym. A to wszystko zapakowane jest w piękne, przestronne i wygodne nadwozie.

Plusy
Niewielkie zużycie paliwa
Jakość wykonania
Przestronność
Cena
Stylistyka zewnętrzna

Minusy
Brak szóstego biegu
Wysoki próg załadunkowy
Mały zakres momentu obrotowego

Dane techniczne

Dane techniczne:
Pojemność silnika: 1560 ccm turbodiesel Common Rail
Moc: 95 KM przy 4000 obr./min
Moment obr.: 205 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: 5 biegowa, manualna
Napęd: przedni
0-100km/h: 12,2 sek.
Vmaks: 178 km/h
Zużycie paliwa: 4,6/3,2/3,7 (5,4/4,0/4,9 w teście) (l/100km) (miasto/poza miastem/cykl mieszany)
Pojemność baku: 40 litrów
Teoretyczny zasięg: 816 kilometrów
Wymiary: 3950/1722/1481 (długość/szerokość/wysokość) (w milimetrach)
Waga: 1100 kg
Ładowność: 514 kg
Pojemność bagażnika: 281 l
Liczba drzwi/Liczba miejsc: 5/5
Emisja CO2 : 98 g/km
Gwarancja mechaniczna: 2 lata
Okresy międzyprzeglądowe co: 15 tys. km.
Opony: 175/55 R14

Wyposażenie: wersja ECOnetic

Cena: 53 650 zł (wersja podstawowa) 76 150 zł (wersja testowana)

AUTOR (Tekst+fot.): Artur Ławnik

Galeria

Wróć

Najczęściej odwiedzane filmy

Partnerzy

Najczęściej odwiedzane testy



Na rynku od 19-stu lat i ciągle zdobywa nowych fanów. Jest to flagowy model koncernu GM. Chciałbym dziś przedstawić ostatnie, czwarte już wcielenie tego samochodu. Do mojej dyspozycji oddano egzemplarz z benzynowym silnikiem 1,6 16V o mocy 115 KM.

Czytaj więcej

Mercedesa Klasy A znamy nie od dziś, a tym bardziej nie od wczoraj. Wypuszczona w 1997 roku I generacja tego malucha klasy Premium bardzo często poruszała się po polskich drogach. Od tamtej chwili minęło trochę czasu, a nowa Klasa A, nabrała wreszcie męskich rys.

Czytaj więcej

Najczęściej czytane aktualności


Przy prędkości 130 km/h pole widzenia kierowcy zawęża się do jedynie 15% tego, czym dysponuje człowiek stojący w miejscu! Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przypominają o prawidłowym przygotowaniu samochodu do jazdy zimą w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać ograniczone pole widzenia.

Czytaj więcej

 

Niesłabnąca popularność aut typu SUV powoduje, że każda marka szuka czegoś nowego, czegoś co zachwyci i przyciągnie do salonów nowych klientów. Dlatego Lexus postanowił do swojej oferty wprowadzić w klasie premium, kompaktowego SUV'a. Mowa jest o modelu NX300h.

 

Czytaj więcej