Edge jest największym SUVem Forda w Europie i szczyci się ogromną ilością przestrzeni wewnętrznej, oferuje kombinację wyjątkowego wyglądu, dobrego wypoziomowania i przestronnego wnętrza. W podobnym przedziale cenowym ciężko znaleźć godnego rywala. Mimo, że wybór silników jest ograniczony w porównaniu do droższych modeli, jeśli szukasz samochodu z bogatą przestrzenią która jest wyrafinowana i z wystarczającym wyposażeniem, aby poczuć się jak w produkcie premium, Edge staje się dość atrakcyjnym wyborem.
Wszystkie modele są wyposażone w napęd na cztery koła, a także możliwość sześciobiegowej ręcznej lub automatycznej skrzyni biegów. Egde spisze się także jako dobry holownik dzięki maksymalnej zdolności holowania wynoszącej 2000 kg .
Do wyboru mamy jedną parę 2,0-litrowych silników Diesla, o mocy 178 KM lub silniejszą wersję 207 konną wspartą dwoma turbosprężarkami. My na testy otrzymaliśmy wersję z 207 konnym silnikiem i sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Egde dostojnie sprawował się w przechadzkach wokół miasta i podczas lotu na autostradach sprint 0-100km/h zajmuje mu 9,4 sekundy. Jedyny mankament jest taki że przy mocniejszym przyciśnięciu gazu silnik daje o sobie znać wchodząc na wysokie obroty. W moim odczuciu waga Forda robi swoje a silnik próbuje z nią walczyć.
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów jest racjonalnie wyrafinowana, dzięki czemu można spokojnie płynąć po autostradach i przemieszczać się w zatłoczonym mieście. Automat trochę opornie zmienia biegi przy mocniejszym przyspieszaniu ale za to szybko reaguje na łopatki zamontowanie na kierownicy. Średnie spalanie oscylowało na poziomie 8,5 litra w mieście o około 7 litrów poza miastem na 100 kilometrów.
Standardowy układ kierowniczy jest dobrze ważony i zapewnia wiele informacji zwrotnych, jednak przy większych prędkościach na autostradzie czułem lekką niepewność - adaptacyjny układ wspomagania kierownicy trochę za bardzo kombinuje.
Zawieszenie wykonuje dobrą robotę absorbując duże wstrząsy bez zacięcia lub szorstkiego wbijania w nierówności.
Wnętrze Edge-a łączy wiele elementów konstrukcyjnych z najświeższym Galaxy, chociaż wiele miękkich materiałów z tworzywa sztucznego i błyszczące wykończenia pomagają poczuć zdecydowanie wyższą jakoś wykończenia. System obsługi nie jest tak intuicyjny, jak w niektórych konkurentach, ale prosty układ przycisków na konsoli środkowej zapewnia inne funkcje pokładowe, takie jak sterowanie klimatyzacją czy podgrzewanie oraz chłodzenie foteli, bez konieczności odrywania wzroku od drogi.
Aktywny system eliminacji hałasu w Edge, wspomagany przez szyby ze specjalnymi warstwami izolacyjnymi, zapobiega przedostawaniu się do kabiny hałasu i wibracji opony.
Nasz Ford Egde w wersji wyposażenia Titanium został wyposażony w rozpoznawanie znaków drogowych, pomoc w utrzymaniu pasa ruchu oraz automatyczne reflektory i wycieraczki, panoramiczny dach, fotele przednie z doskonałym podparciem lędźwiowym, ogrzewanymi tylnymi siedzeniami . Ten pakiet jest dostępny tylko w połączeniu z systemem nawigacyjnym Sony .
We wnętrzu jest miejsca na pięć wysokich osób. Pasażerowie Forda są traktowani na wysokim poziomie zarówno przestrzeni nad głową jak i miejsca na nogi jest wystarczająco, nawet z opcjonalnym panoramicznym dachem. Pojemność bagażnika 602 litrów jest większa niż pojemność 495 litrów Volvo XC60 i 540 litrów w Audi Q5 . Płaska platforma ładunkowa łatwy załadunek i rozładunek ciężkich przedmiotów. Jeżeli złożymy fotele pojemność rośnie 1847 litrów - haki bagażowe zamontowane w celu zabezpieczenia ciężkich lub delikatnych przedmiotów.
Edge to największy SUV w obecnym europejskim asortymencie Forda dodatkowo z niepowtarzalną linią nadwozia w stylu amerykańskim, przestronnym, komfortowym wnętrzem bardzo praktycznym bagażnikiem i elastycznym silnikiem diesla jest niecałe 5cm krótszy niż Range Rover Sport, a kosztuje nawet połowę mniej.
Dane techniczne
DANE TECHNICZNE: Ford Edge 2.0 TDCi 210 KM Powershift |
|
SILNIK |
diesel Twin-Turbo, R4, 16V |
POJEMNOŚĆ |
1997 ccm |
MOC |
210 KM przy 3750 rpm |
MAKS. MOMENT OBR. |
450 Nm przy 2000 rpm |
SKRZYNIA BIEGÓW |
Automatyczna, Powershift 6-biegowa |
NAPĘD |
4x4 (dołączany) |
0-100 km/h (sek.) |
9,4 |
Vmax |
211 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA (l/100km)(miasto/trasa/średnie) wg wskazań producenta |
5,8 (średnie wg. wskazań producenta) |
ZUŻYCIE PALIWA (l/100km) z testu |
8,5 |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA |
68 litrów |
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.)(mm) |
4808/1928/1692 |
WAGA (kg) |
1949 kg |
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA |
602 litry |
LICZBA DRZWI/LICZBA MIEJSC |
5/5 |
OPONY |
255/45 R20 |
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ |
168 450 PLN |
CENA WERSJI TESTOWANEJ |
241 250 PLN |